Roskilde Festival tvinger madbod til at lave 'diller-skilt' om: Hvad er problemet nu med diller?

En sag om navnet på en frikadellebod er blevet grebet forkert an, erkender festivalen.

Indtil sidste år kunne madboden her uden problemer kalde sig 'Frikadiller'. Men fra i år har den nu ændret navn til 'Frikadeller'. (Foto: © Støttegruppen Vigges Venner)

'Get your diller here'.

Sådan har sloganet i mere end 30 år lydt i madboden Frikadiller på Roskilde Festival, hvor man kan få fyldt sin festivalmave med frikadeller.

Men det er slut i år.

For kort inden festivalens start fik støttegruppen for spejderforeningen Vigge Gruppe, der står for Frikadiller-boden, besked på at ændre navnet.

- Vi fik den besked, at festivalen synes, at udtrykket er utidssvarende og ikke passer sig til en madbod. At det var uvæsentligt for en madbod at hedde noget med 'diller', siger Jacob Geltzer, der er ansvarlig for madboden, til DR.

Nu er bodens navn ændret til Frikadeller, hvor i'et er blevet ændret ved at banke en lille plade på med et nyt bogstav.

Frikadiller er i år blevet til Frikadeller ved i al hast at banke en lille plade oven på I'et, så der kan stå et E i stedet. (Foto: © Hedda Rysstad, DR)

Jacob Geltzer er ikke tilfreds med ændringen af navnet, som måtte laves, kort inden festivalen åbnede.

- Jeg synes sgu, det er fjollet. Hvorfor gå op i den slags? Tæt på os spiller en rapper, der hedder Pattesutter. Hvad er så problemet i diller? Det kan jeg ikke helt se. Den her festival slår sig op på frisind. Så burde man måske være lidt mere stor i slaget.

Han fortæller, at bodens navn stammer helt tilbage fra 1982 og opstod ved en tilfældighed.

- For mange år siden startede vi med at sælge bouillon. Det var altså ret smart engang i 70'erne, men det var en rigtig dårlig forretning. Så vi skiftede til frikadeller, og der skulle lynhurtigt laves et skilt.

- Det var desværre ham, der ikke kunne stave til frikadeller, der lavede det. Siden blev det sådan lidt en sjov gimmick, og nu har vi heddet det i 37 år.

Tiderne ændrer sig

Hos Everyday Sexism Project Danmark, der blandt andet ønsker mindre unødvendig seksualisering af det offentlige rum, byder talsperson Iben Hendel Philipsen festivalens fokus på seksualisering velkommen.

Men hun er ikke sikker på, det er den rigtige måde at gribe det an. For det meget direkte indgreb kan risikere at have den modsatte effekt.

Omvendt mener hun også, at det er relevant at diskutere, om dilleren så at sige hører hjemme i frikadelleboden.

- Det er jo for mange et seksualiseret udtryk, der henviser til en penis. Giver det nogle mærkelige signaler i en moderne kontekst – i en bod drevet af spejdere?

- Ting ændrer sig jo. Så selvfølgelig må en madbod også være villig til at se på, om man kan læse det her humoristiske tiltag anderledes i en moderne kontekst, lyder det.

I sidste ende handler det ifølge Iben Hendel Philipsen om at have en ordentlig dialog om festivalens udtryk og tage et bevidst valg om, hvad man vil have og ikke vil have i det offentlige rum.

Det traditionsrige nøgenløb er hvert år blandt de store tilløbsstykker på Roskilde Festival. Her er det hverken dillere eller andre kønsdele, der mangler. (Foto: © Jens nøRgaard Larsen, Scanpix)

- Jeg siger ikke, at det bare skal væk. Det tror jeg ikke nødvendigvis er nødvendigt. For det er jo en festival, der slår sig op på frisind, og de har jo nøgenløbet, for fanden. Er det mere eller mindre seksualiseret end en madbod?

- Så hvis Roskilde vil tage det seksualiserede helt ud af det fælles rum, synes vi, det er fint. Det handler om at gøre sig overvejelserne og tage et bevidst valg om, hvordan det fælles rum på festivalen skal være, siger hun.

'Det er gået alt for hurtigt'

Navneskiftet er ifølge Jacob Geltzer ikke gået kundernes næse forbi. Flere stamkunder har allerede været forbi og spørge, hvor det gamle ordspil er blevet af.

- Det er blevet vores brand, og folk kender os på det. Hvis du har et godt brand, så vil du jo gerne holde fast på det. Vi frygter at miste det og vores trofaste kunder, siger han.

Vi spurgte kunder i Frikadeller-boden, hvad de synes om navneændringen. 22-årige Olivia Glissmann (nr. to fra venstre): - Jeg synes, det er ærgerligt, at de har skiftet navn. Hvorfor ikke beholde det andet? Det er Roskilde - lad os have det sjovt, siger hun, mens 24-årige Karl Nordentoft (i midten) nøjes med at konstatere: - Jeg har sgu ikke noget problem med diller. (Foto: © Hedda Rysstad, DR)

Christina Bilde, der er Roskilde Festivals talskvinde, erkender, at situationen ikke er heldig. Hun mener, at festivalens medarbejdere har fået givet madboden et forkert indtryk af, hvad der var nødvendigt at lave om.

Formålet har ifølge hende været at starte en dialog med madboden om, hvorvidt konceptet - og navnet - var tidssvarende, og om noget skulle laves om næste år. Men det er blevet kommunikeret til spejderne som om, navnet skulle ændres med få dages varsel, erkender hun.

- Der er ikke noget galt med diller – i mange sammenhænge. Vi har så overvejet, om det nu giver mening at gå i retning af noget andet og mere ungt. Er det nu, vi skal det? Er det lidt for onkel morfar-agtigt? Det må vi tale med dem om. Og det kan sagtens være, den kan komme til at hedde Frikadiller igen. Måske uden, at der står 'get your diller here', siger hun.

For der skal stadig være plads til både frisind, nøgenløb og dillere på festivalen, mener talskvinden.

- Vi er ikke diller-forskrækkede. Tværtimod. Det ville være helt ødelæggende, hvis vi ikke holdt fast i det.

Derfor beklager hun også over for madboden, at det er blevet grebet forkert an, og at den forkerte besked blev givet kort inden åbningen.

Betyder det, at I er åbne for, at boden bare kan pille skiltet af her og nu og igen hedde Frikadiller?

- Det rigtige havde været at lade dem beholde navnet i år og så finde ud af det til næste år. Principielt kunne de godt lave det om nu. Men det må de selv tale med os om. Det, der er glippet her, er samtalen, siger Christina Bilde.

Nu bliver det altså spændende at se, om frikadellerne næste år serveres af Frikadiller eller Frikadeller.