Peter Sommer forlod Smukfests Bøgescene en sen lørdag aften. Han havde fået nok. Nok at drikke, men også nok af den basmusik, som pumpede derudad.
Han endte på festivalpladsens gade med boder, der forhandler souvenirs og anden "ragelse".
- Jeg var lidt fuld, men også meget fuld af kærlighed - til hende, jeg ønskede skulle blive min kone. Jeg tænkte, at jeg måtte have et frierredskab med hjem, som jeg kunne have i hånden, når jeg skulle fri, siger Peter Sommer.
I en bod faldt han over en køleskabsmagnet med ordene "a true love story never ends", eller "en sand kærlighedshistorie slutter aldrig" på dansk, kombineret med et billede af en skrivemaskine.
- Hun er forfatter, så jeg tænkte, det var meget passende, siger Peter Sommer.
Da han kom hjem, friede han til sin kone med køleskabsmagneten.
- Hun sagde ja. Og alt omkring det her blev til sangen 'En sand kærlighedshistorie', fortæller Peter Sommer i DR2-programmet 'Peter Sommer på Bøgescenen'.
Lyt til 'En sand kærlighedshistorie':
Og det er langt fra det eneste festivalminde, den 45-årige musiker har fra Smukfest. Første gang han kom der, var som otteårig.
- Jeg husker bongopatter og masser af flaskepenge. Dengang var der stadig sådan lidt hippiestemning tilbage. En gang imellem skulle man kramme kvinderne for at få deres flasker. Det lyder lidt mærkeligt at sige i 2020, men dengang var det bare fedt og sjovt og hyggeligt. Og så scorede man flasker, siger Peter Sommer.
Siden har han ikke misset festivalen et eneste år, og dermed skulle Peter Sommer for 37. gang have besøgt Bøgeskoven i forbindelse med Smukfest i disse dage. Det kommer af åbenlyse årsager ikke til at ske. Men noget kunne tyde på, at festivalens største scene, Bøgescenen, har en nærmest magnetisk tiltrækning på musikeren.
I hvert fald endte han alligevel med at spille på den i 2020. Godt nok udelukkende med et par joggere og en hundelufter som publikum. Men det skete.
For i marts, mens coronanedlukningen var på sit højeste, fik musikeren og en ven nemlig en lys idé.
- Vi tænkte: "Vi har ingen penge, vi har ingen opgaver, og vi skal ingenting. Det er nu, vi skal gøre de der ting, hvor man siger: Det kunne være fedt, hvis vi…".
Før Peter Sommer vidste af det, spillede han midt i en rapsmark på Mols med behørig afstand til de øvrige medlemmer af det i alt seks mand store liveband, Peter Sommer og Tiggerne.
Fire fotografer filmede det ske, og dermed var forsamlingsforbuddet overholdt. Resultatet blev tv-koncerten 'Peter Sommer og Tiggerne', som du kan se her.
Og når de nu var i gang, kunne de lige så godt spille på Bøgescenen også. Eller måske rettere: På pladsen, hvor Bøgescenen i dag burde have stået.
De optog en livekoncert på den øde plads uden nogen som helst plan for, hvad der skulle ske med materialet. Men det lykkedes Peter Sommer at afsætte materialet til DR, som lørdag sendte det i forlængelse af programmet 'Smukfest 2020 LIVE på DR2'. Du kan se koncerten, 'Peter Sommer på Bøgescenen', her.
- Det var fedt at stoppe med at mugge over aflysningerne og i stedet bare gøre noget. Musikken lever videre, selvom den har haft det hårdt, siger Peter Sommer.
Vi har spurgt Peter Sommer ind til hans tre største minder fra Smukfest. Eller "Skanderborg Festival", som han selv kalder den.
1. Peter Sommers ground zero
Året var 2001, og længe havde Peter Sommer og hans kompagnon Carsten Valentin i musikduoen Superjeg forsøgt at overbevise Smukfests booker om, at de skulle spille på festivalen.
- Vi havde virkelig forsøgt at komme til at spille på den festival i nogle år. Vi fik ret mange afslag, husker Peter Sommer.
Særligt ville han gerne åbne den store scene. Og der var tradition for, at det var lokale musikere, der fik netop den ære. Så med Peter Sommers lokale rødder og Skanderborg-hyldestsangen '8-6-6-0' i repertoiret, virkede Superjeg på mange måder som den oplagte kandidat til opgaven.
Langt om længe lykkedes det. Peter Sommer fik lov at spille på Smukfest. Men i stedet for at åbne den store scene, fik han lov til at spille på Ram Jam-scenen; en scene, der var kendt for at være "mere åben og hippieagtig", som musikeren siger det.
- Det var særligt fedt at spille '8-6-6-0' foran gamle hippier fra byen og mine forældre. Det var ligesom ground zero i festivalmæssig sammenhæng for mig. Særligt det der med at gå fra at samle flasker og drikke bajere til selv at komme lidt på scenen. Det var stort.
Lyt til '8-6-6-0':
2. Gennembrudskoncert foran 'relativt fucking pakket' scene
Præcis ti år efter, at Peter Sommer første gang havde fået tilranet sig et spillejob på Smukfest, stod han igen på en af festivalens scener. Denne gang var Ram Jam-scenen dog skiftet ud med Bøgescenen, og kompagnonen erstattet med Simon Kvamm.
Det var eftermiddagstid, og Peter Sommer vidste af festivalerfaring, at koncerterne ofte er tyndt på befolkede på den tid af dagen.
- Men så træder vi ud på scenen og ser, at der er relativt fucking pakket, fortæller Peter Sommer.
I det øjeblik går det op for Peter Sommer, at den musik, han sammen med Simon Kvamm har lavet i duoen De eneste to, for alvor er slået igennem i den brede befolkning.
- Publikum på Skanderborg Festival repræsenterer mere end de fleste andre festivaler et ret præcist tværsnit af befolkningen. Derfor ved du, at hvis der kommer mange til din koncert på Skanderborg, og der er syng-med-stemning, så er du gået bredt.
- Så der stod jeg med min bedste ven og spillede på to akustiske guitarer til tunge beats. Og for første gang stod jeg med noget, jeg selv havde lavet, som var gået helt vildt bredt.
3. Koncertoplevelse for livet med en bedøvet Beck
Det var en mørk og regnfuld søndag aften i 2006. Så der var ikke specielt mange stimlet sammen foran Bøgescenen for at se Beck spille.
- Så der stod fucking Beck, og man kunne komme helt tæt på og bare ryge lidt og være søndagsagtig, siger Peter Sommer.
Beck spillede "alle hittene". Men Peter Sommer bemærkede, at Beck spillede en anelse underligt.
- Det viste sig, at han havde haft en form for breakdown omme bag scenen, så han var stærkt medicineret. Han kunne knapt få guitaren på, så helt bedøvet ud og kunne nærmest ikke bevæge sin krop.
Men det virkede, som om bandet ville kompensere for deres svækkede styrmand. Det overkompenserende band, kombineret med et vildt show, der blandt andet indeholdt en dukketeater-kopi af bandet, der blev fremført samtidig med koncerten, gjorde det til "den bedste koncert i stort set hele Peter Sommers liv".
- Det var dødcool! Og så midt i vores egen bøgeskov i Skanderborg. Det var et kæmpe højdepunkt, siger Peter Sommer.