Åh, det store udland.
Stedet, hvor lysende talenter drømmer om at få succes, hæder og en plads på nogle af verdens største stadioner og koncertscener. Sådan er det i hvert fald for mange danske musikere, der kæmper og knokler for at få det store gennembrud "over there".
Men for Erika de Casier, som torsdag aften optræder i forbindelse med Roskilde Festivals koncertrække Summer Days, har det været lige omvendt.
For hende har det været gennembruddet i Danmark, der har ladet vente på sig, mens udlandet længe har haft det danske sangtalent i kikkerten.
- Jeg har faktisk spillet mere rundt omkring i Europa, end jeg har spillet i Danmark, og det er først rigtig nu her, der begynder at ske ting herhjemme, fortæller musikeren, der er født i Portugal, men er vokset op i Ribe.
Siden hun i 2019 udgav debutalbummet 'Essentials', har Erika de Casier med sin R&B-inspirerede sange fået masser af opmærksomhed i udlandet.
Store medier som Rolling Stone, Vice og Fader har alle sat spot på den dansker sanger og producer, og i efteråret 2020 scorede hun en pladekontrakt med det hæderkronede britiske pladeselskab 4AD, der også har navne som The National, Efterklang og Future Islands i stalden.
- Jeg tror altid, der har været mere opmærksomhed omkring mig i udlandet end herhjemme, fordi min musik måske… Ja, jeg ved det sgu ikke, siger Erika de Casier og holder en kort tænkepause.
- Jeg tror ikke helt, at folk herhjemme kunne placere mig og min første plade. Den var hverken poppet eller alternativ nok til at slå igennem og endte ligesom i en form for gråzone. Jeg tror, det tog lidt tid, før min musik blev sat i en form for "kasse", så folk kunne forstå det, siger Erika de Casier og tilføjer:
- Men jeg er rigtig glad for, at der også er begyndt at ske ting og sager herhjemme.
Frygter at blive sat i R&B-bås
Men sådan er det ikke længere.
Tidligere i år blev hendes single 'Busy' udråbt som 'P3's Uundgåelige', og musikmediet Soundvenue kaldte i deres anmeldelse af Erika de Casiers nye album, 'Sensational', musikerens seneste bedrift for "et mesterligt album".
Pladen, der udkom i maj, trækker ligesom hendes debut to år forinden på inspiration fra barndommens helte som Destiny's Child, Jennifer Lopez og TLC. Kunstnere, hvis musik Erika de Casier blev flasket op med som barn takket være MTV, der kørte i rotation i barndomshjemmet.
- Jeg elsker 90'erne og millenium-æraen. Der skete nogle rigtig fede ting på musikscenen i den periode. Og jeg er vokset op i den tid, så for mig er det ret naturligt at trække på referencer fra dengang, fortæller Erika de Casier.
Hør åbningsnummeret 'Drama' fra Erika de Casiers nye album, 'Sensational', her:
Men selvom den danske musiker ikke fornægter inspirationen fra slut-90'ernes store R&B-mastodonter, så er hun faktisk også lidt ærgerlig over, at hendes musik oftest bliver stemplet med prædikater som "R&B", "90'er-nostalgi" og "lyden af årtusindeskiftet".
- Jeg forstår godt, hvorfor folk beskriver min musik sådan, men samtidig synes jeg jo også, jeg har mange referencer fra nutiden. Jeg synes, mine tekster er noget andet, end det man skrev dengang. Jeg føler, jeg har skabt noget, som er mere end blot nostalgi og throwbacks, siger Erika de Casier og tilføjer:
- Som musiker kan man godt blive bange for, om man har sat sig selv i en kasse. Det er nærmest det værste, der kan ske, tror jeg. Hvad nu hvis, jeg har lyst til at lave en rockplade bagefter, og alle ser mig som en R&B-musiker?, siger Erika de Casier med et lille, småfrustreret grin.
- Jeg har også lyst til at prøve nye ting, vokse som musiker og blive ved med at udfordre mig selv. Men jeg er også kommet til den erkendelse, at det kan jeg jo bare gøre, hvis jeg har lyst. Det er der jo ikke nogen, der stopper mig fra, selvom der så står nogle steder på nettet, at jeg laver R&B.
Glæder sig til at se publikum i øjnene
R&B-prædikat eller ej, så har Erika de Casiers musik efterhånden også bidt sig fast i de danske øregange. Det bliver tydeligt, når man kaster et blik på hendes koncertkalender for de næste måneder.
Mellem shows i lande som Belgien, Holland, Storbritannien og Albanien er der nemlig også blevet plads til flere store koncerter på dansk jord.
Og Erika de Casier glæder sig i den grad til at få lov til at komme ud at spille igen efter en mere eller mindre ufrivillig pause fra scenen grundet... Ja, du ved nok hvad.
- Det er så givende at se de folk, der lytter til én. Det har jeg virkelig indset efter den her corona-pause. Man føler sig meget mere forbundet til dem, der lytter til éns musik, når man får lov til at møde dem og se dem i øjnene, siger hun og fortsætter:
- Det bliver så abstrakt, når det kun er på nettet. Det er ret surrealistisk for mig, at der efterhånden er en del, der hører min musik, for jeg mærker det jo ikke rigtig på egen krop. Men når du er ude at spille, får du faktisk lov til at se publikum. Så kan du sige: "Okay, det er jér, der lytter til min musik. Fedt nok!", siger Erika de Casier med et grin.
Og allerede torsdag aften får Erika de Caiser syn for sagen. Her optræder hun på Summer Days, en række koncerter eller nærmere minifestivaler arrangeret af Roskilde Festival, der løber af stablen over otte dage i juni og juli.
- Det er faktisk første gang, jeg spiller en rigtig koncert siden februar 2020, så det er virkelig længe siden, jeg har stået på scenen på den måde. Jeg glæder mig helt vildt, og jeg tror, det bliver virkelig sjovt, fortæller Erika de Casier.
En klichédrøm for fremtiden
Senere på sommeren spiller Erika de Casier også på Alive Festival i Thisted, og til efteråret venter to store solokoncerter i København og Aarhus.
Men hvad så med de store, udenlandske stadionkoncerter, som mange andre spirende talenter går og drømmer om?
- For at være ærlig har jeg ikke de store stadion-drømme. Hvis det kommer, så ville det da være for fedt, men det er ikke noget, jeg går og jagter. På det punkt er jeg sgu nok lidt jysk, siger Erika de Casier med et grin og fortsætter:
- Det er jo en kæmpe kliché, men for mig er drømmen bare, at jeg kan leve af min musik. At jeg ikke behøver at have et job ved siden af for at få tingene til at løbe rundt, men at jeg faktisk har tid til at skrive og arbejde på nye sange, og kan gøre tingene i mit eget tempo og på min egen måde.
- Det vigtigste er, at det jeg har det godt og sjovt med det, jeg laver.