Dele af denne artikel blev oprindeligt udgivet i 2020.
Hvordan havde du det, da du læste overskriften på denne artikel?
Måske vakte den varme, nostalgiske følelser fra en svunden tid - eller måske gav den dig myrekryb og akut behov for et kursus i vredeshåndtering?
Den grå, bukseløse og - i manges øjne - voldsomt irriterende Crazy Frog fik for 16 år siden et kæmpemæssigt hit med sangen 'Axel F'.
Med tonstung techno-bas, en synthesizer, der skar sig gennem din hjernebark, og en tekst, der primært bestod af ordene "bam bam!" og "ding ding!", sang - eller tvang? - den gakkede frø sig til kæmpe popularitet og strøg direkte ind på hitlisterne rundt omkring i hele Europa.
Nu gør den gakkede hitfrø så comeback med en ny sang, 'Tricky', som er en nyfortolkning af 'It's Tricky' med hiphop-gruppen Run-DMC fra 1986.
I videoen til sangen ses frøen blandt andet danse synkront med en stor gruppe robotter. Og musikbranchefolkene bag frøen har da heller ikke lagt skjul på, at håbet er, at den vil gå rent ind hos en ny generation af unge brugere af det sociale medie TikTok, som kan give Crazy Frog nyt liv - og et viralt hit - på platformen.
Men hvordan opstod idéen til Crazy Frog egentlig? Og hvordan kunne noget så irriterende blive så succesfuldt?
Her får du hele historien bag internetfænomenet, der startede som en skør ringetone og endte med at indtage hitlister og øregange verden over.
Startede som en intern joke
Historien om den skøre, bukseløse frø starter på et teenageværelse i Gøteborg i Sverige tilbage i 1997. Her sad den 17-årige svensker Daniel Malmedahl en aften foran sin computer og optog dén lyd, der senere skulle blive synonym med Crazy Frog.
Lydfilen, hvor Malmedahl i sjov forsøger at imitere motorlyden fra sin kammerats knallert, delte han på nettet, hvor den hurtigt blev populær. Malmedahl blev endda inviteret i svensk tv for at lave sin motorcykellyd live.
- Mine venner syntes, det var sjovt, når jeg efterlignede en knallert. Da vi optog lyden, grinte vi så meget, at vi fik tårer i øjnene, har Daniel Malmedahl tidligere sagt til BBC, da han fortalte om historien bag den skæbnesvangre lydoptagelse.
Der skulle dog gå yderligere seks år, før den populære lydfil for alvor strøg til tops. I 2003 faldt den svenske animator Erik Wernquist nemlig over filen - uden at ane, at det skulle lyde som en motorcykel - og blev inspireret til at tegne en 3D-figur, der i hans øjne passede til lyden. Han lavede en video med figur og lyd, som han smed op på sin egen hjemmeside under navnet That Annoying Thing (Den irriterende tingest).
Med ét var det, der skulle blive til Crazy Frog, født.
- Mit mål var at få animationen til at gå viralt, fordi jeg syntes, den var sjov. Jeg tænkte, at hvis jeg smider den ud på nettet, så er jeg måske heldig, at den bliver delt, og folk ser den, har Erik Wernquist tidligere fortalt.
Og planen lykkedes.
Animationsvideoen blev hurtigt populær på netfora, fildelingstjenester og andre afkroge af internettet, hvor den blev delt flittigt. I 2004 fik ringetonegiganten Jamba! - måske kan du huske deres reklamer fra din barndoms Anders And- og ungdomsblade? - også nys om lyden og så muligheden for at slå mønt på det gakkede internetfænomen.
De købte derfor rettighederne til lyden og Wernquists animation, som de begyndte at sælge som mms'er og ringetoner under navnet Crazy Frog. Et navn, der dog ikke huede manden bag animationen.
- Hvis jeg havde vidst, hvor stor en ting, det her ville blive, så havde jeg ikke tilladt dem at bruge det dumme navn. Det har intet at gøre med figuren. Det er ikke en frø, og den er heller ikke specielt skør, lød klagen fra Erik Wernquist i 2005 til mediet HitQuarters.
'Vi har et hit, vi har et hit!'
Frø eller ej, så blev Crazy Frog-figuren lynhurtigt ultrapopulær. Ringetonen blev solgt i ét væk, og Jamba! så gyldne muligheder for at kapitalisere endnu mere på Crazy Frog-feberen. Derfor fik den tyske musikproducer Wolfgang Boss til opgave at forvandle Crazy Frog fra ringetone til pophit.
- Hvis alle elskede den ringetone, og syntes den karakter var sjov, så burde det være muligt at lave en sang med Crazy Frog og sælge den med stor succes, har Boss tidligere fortalt om sit arbejde med musikken.
Boss fik idéen om at kombinere Crazy Frog-lyden med kæmpehittet 'Axel F', kendt som temamelodien fra filmen 'Frækkere end politiet tillader' fra 1984. Han og resten af holdet kreerede en eurodance-udgave af 80'er-klassikeren og smed forskellige bidder af Crazy Frog-ringetonen ud over det hårdtslående technobeat.
Et svensk animationsfirma - hvor Erik Wernquist nu var blevet ansat - fik til opgave at kreere en musikvideo til nummeret, og da de tyske musikproducere så videoen, var de ikke tvivl: Et hit var født.
Skal du lige have genopfrisket Crazy Frogs udgave af 'Axel F'? Lyt til den her:
- Vi så videoen og tænkte: "Det her er kæmpestort! Vi har et hit, vi har et hit!", har produceren Reinhard Raith husket tilbage.
'Blev alt for stor alt for hurtigt'
'Axel F' blev udsendt som single i maj 2005, og tyskernes spådom viste sig at gå i opfyldelse. Nummeret stormede ind på hitlisterne i store dele af Europa - også her i Danmark, hvor den lå på hitlisten i hele 24 uger.
I Storbritannien gik nummeret også sin sejrsgang og solgte sågar fire gange så meget som de britiske rockstjerner Coldplay og deres single 'Speed of Sound', der udkom i samme periode. 'Axel F' endte med at blive den bedst sælgende single i hele Storbritannien dét år.
- Crazy Frog blev alt for stor alt for hurtigt. Han var jo overalt, og det var vildt at se, hvordan en succes kunne malkes så hurtigt. Der blev sprøjtet alverdens merchandise ud med lynets hast, og jeg kan huske, at jeg sågar selv fik en Crazy Frog-plakat i fødselsdagsgave, husker radiovært på P6 Beat Mads Gundersen, der var 15 år, da 'Axel F' udkom i Danmark.
Han tilskriver særligt internettet en stor del af Crazy Frogs vej til succes.
- Da 'Axel F' udkom, var YouTube lige begyndt at blive stort, og musikvideoen med Crazy Frog passede perfekt ind i YouTubes verden, som dengang primært handlede om at dele skøre og sjove videoer med hinanden. Det tror jeg gav Crazy Frog et ekstra skub fremad, siger Mads Gundersen.
I kølvandet på succesen fortsatte mændene bag Crazy Frog med at spytte tinnitusforårsagende dance-coverversioner af hits som 'Last Christmas', 'Jingle Bells' og Queens 'We Are the Champions' på gaden til stor succes - også i Danmark.
Debutalbummet 'Crazy Hits' lå på den danske albumhitliste i 31 uger, hvor den peakede som nummer to, mens opfølgeren 'More Crazy Hits' fra 2006 sågar gik nummer ét på den danske hitliste, hvor den i alt lå i 22 uger.
Hør Crazy Frogs cover af klassikeren 'Last Christmas' her:
Prøvede at stoppe Crazy Frog
I en periode var det, som om Crazy Frog var noget nær urørlig. Stort set alt, hvad den kugleskøre padde kom i nærheden af, lod til at blive til guld - eller i hvert fald penge i kassen. Det var dog ikke alle de involverede, der var lige så forhippede på at malke succesen.
- Når nogen ville lave en ny sang eller musikvideo, så prøvede jeg altid at stoppe det, fordi jeg syntes, alle idéerne var bullshit. Jeg tjente selvfølgelig nogle penge på det, og jeg forstod, det var pointen med det hele, men når du faktisk har en kunstnerisk ambition, er det svært at deltage i sådan et kommercielt cirkus, fortalte animatoren Erik Wernquist, der var med til at producere Crazy Frogs musikvideoer, i 2017.
Crazy Frog var den helt store gæstestjerne ved MGP 2005. Se ham optræde med 'Axel F' her:
Men succesen fortsatte, og der blev solgt singler og merchandise i stor stil. Der blev også udgivet to PlayStation-spil med Crazy Frog, en bog, og i 2007 var der også tale om en animeret spillefilm og tv-serie med den trættende hitmager, der dog aldrig blev til noget.
To år efter den eksplosive succes var hitknallerten efterhånden løbet tør for benzin, og da Crazy Frog i 2009 udgav sit tredje album, 'Everybody Dance Now', formåede de nye sange stort set ikke at ramme hitlisterne noget sted i verden.
- Man bliver mættet af alting på et tidspunkt, og jeg tror, at tiden var løbet fra Crazy Frog. Joken var kørt så langt ud allerede, og den blev altså ikke sjovere af at blive gentaget igen og igen, siger Mads Gundersen om den svindende succes.
Kort efter albumfloppet forduftede Crazy Frog fra jordens - eller internettets - overflade, og særligt ét tweet fra figurens officielle Twitter-profil har siden vakt uro blandt dedikerede frø-fans.
- Jeg tror, jeg har fået svineinfluenza, skrev Crazy Frog i et tweet i sommeren 2009.
Et tweet, der skulle vise sig at blive et af hans sidste. Derfor har fans spekuleret i, om den skøre frø i virkeligheden "døde" i 2009 som konsekvens af svineinfluenzaen, der det år hærgede i store dele af verden.
Vil ikke have 'Crazy Frog' stående på sin gravsten
Crazy Frog har dog ikke levet forgæves, og i dag står den tilbage som en af musikhistoriens måske mærkeligste og mest irriterende landeplager.
Også hos Mads Gundersen, der med egne ord "hader Crazy Frog".
- Udover at selve sangen bare blev træls i længden, så var det også røvirriterende at være vidne til, hvordan Crazy Frog, der startede som en sjov dille på nettet, blev så overkommercialiseret. Det var helt vildt at se, hvordan der blev tjent så mange penge på et virkelig dårligt produkt, der egentlig ikke burde kunne skrabe så mange penge ind, siger han.
For selvom Crazy Frog og hans musik gennem tiden har givet mange åndenød og forhøjet puls - og ikke på den gode måde - så har den bukseløse dancekonge også skabt seriøs kapital for bagmændene bag.
Det er blevet estimeret, at ringetonen alene har indtjent omkring 400 millioner dollar - svarende til 2,7 milliarder kroner.
- At en simpel ringetone skulle gøre alt det her er jo fuldstændigt sindssygt. Jeg tror, ingen havde regnet med, at det skulle stikke så meget af dengang. Bagmændene er da helt sikkert klar over, at det ikke er et stykke finkultur, de har været med til at skabe, men jeg tror nu, de griner hele vejen til banken alligevel, siger Mads Gundersen.
Men selvom Crazy Frog i nogens øjne vil være en skamplet - omend en succesfuld en af slagsen - på et cv, så er Wolfgang Boss, manden bag Crazy Frogs musik, dog ikke bange for at blive stemplet som 'Crazy Frog'-manden.
- Jeg føler ikke, Crazy Frog har påvirket mig negativt. Hvis jeg stadig var kendt som manden bag Crazy Frog og ikke havde haft nogen anden succes siden, så havde jeg måske følt, at jeg var blevet stemplet, men det er ikke tilfældet, fortalte han i 2017.
Erik Wernquist, der blev tilbudt at medvirke i denne artikel, men afslog, har dog et mere anstrengt forhold til sin fortid.
- Jeg blev på et tidspunkt spurgt ind til, om jeg ville have Crazy Frog stående på min gravsten, og det vil jeg selvfølgelig ikke. Men lige nu tænker jeg, at hvis jeg døde i morgen, så var det nok dét, der ville stå, ha, ha. Men jeg håber, det ændrer sig, sagde han i 2017.
Genopstår fra de døde
Her kunne historien om Crazy Frog så være slut - men det er den ikke.
For selvom konspirationsteoretikerne altså havde lagt Crazy Frog i graven, genopstod den kære frø fra de døde sidste år, da en mystisk Twitter-profil med navnet True Crazy Frog pludselig dukkede op.
- Gæt, hvem der er tilbage!!! lød det i et Tweet fra profilen efterfulgt af hashtagget #newalbum.
Og i år blev det altså officielt, og den første nye sang fra den virale frø i mange år er netop landet.
I anledning af 'Axel F'-hittets 15-års jubilæum sidste år spåede Mads Gundersen dog ikke et storslået comeback:
- Jeg tror, der skal rigtig meget til, for at Crazy Frog kommer til at hitte igen. Der er simpelthen ikke gået lang nok tid siden sidst, til at Crazy Frog kan spille nostalgi-kortet. Jeg tror og håber ikke, det er noget, der fører noget godt med sig. For at være helt ærlig, så bliver det jo lort med lort på.
Om det lykkes Crazy Frog at få hul igennem til TikTok-generationen må tiden vise.