- Det lød vanvittig fedt! Se hvordan dansk hiphop kæmpede sig fra Burger King til hitlisterne

Hvem kom først med breakdance, scratch og graffiti, og hvem stod bag den første danske rap-plade? Få svarene her.

(Foto: © Grafik: Oliver Seppo Rasmussen, DR)

Hiphop er en konkurrencesport!

Siden den ramte Danmark i 1982, har kampen om at være den bedste til at breake, lave graffiti, rappe og scratche båret kulturen frem til toppen af hitlisterne.

Her er historien om, hvordan hiphoppen overvældede en gruppe unge danskere, der smed janteloven i skraldespanden, trådte frem på scenen med vindermentalitet og rockstjerneattitude og på få år gjorde de hiphoppen til et fænomen, der ikke var til at komme udenom.

Hvis du vil høre mere, kan du nu eller bagefter lytte til P3s podcastserie 'Den nye stil'.

Per fra Tårnby bringer hiphoppen hjem til Danmark

I 1983 kan man nyde det her syn i København, hvor en gruppe breakdancere er begyndt at mødes foran Burger King og optræde på Strøget:

Året forinden går 18-årige Per Pedersen fra Tårnby ned ad en gade nær Central Park i New York. Han går på high school i USA, og han er sammen med en flok andre unge skandinaviske udvekslingsstuderende.

Pludselig hører han nogle trommerytmer nede af gaden. Han ser en flok unge mennesker i store kiksede briller, Adidas Superstar-sko og røde old school træningsdragter. De har en kæmpe ghettoblaster med, der spiller 'Planet Rock' med Afrika Bambaataa.

Og så danser de breakdance.

Den unge dansker er paralyseret og fuldstændig solgt.

- Jeg kunne simpelthen ikke få det ud af hovedet. Jeg lå oppe på mit hotelværelse, og tænkte: Jeg bliver nødt til at finde ud af, hvad det er! For jeg anede det ikke, og det var første gang, jeg så det, siger Per Pedersen.

Han finder ud af, at det, han har været vidne til, er en del af en spirende ungdomskultur, der hedder hiphop.

Han køber hiphop-tøj og ghettoblaster, han optager kassettebånd med musikken og køber videobånd med breakdance på og slæber hele baduljen med hjem til Danmark og lillebroren Lars i 1983.

Her finder han ud af, at en lille gruppe andre unge også har taget hiphoppen til sig og konkurrerer i at danse breakdance på Strøget i København.

Skandale til DM – og Danmarks første windmill

Per Pedersen og hans lillebror Lars danner breakdancegruppen Floormasters, der hver uge battler mod andre dansegrupper på ungdomsklubben Thomas P. Hejle i København.

De kalder sig nu henholdsvis Pee Dee og Chief 1.

Det er dog helt andre navne, der stjæler overskrifterne, da der i februar 1984 skal kåres en danmarksmester i breakdance – for anden gang på kort tid.

Dommerne, der tæller en Se & Hør-skribent, en skuespiller og en ballerina, ved intet om den nye dansestil, mener flere i inderkernen, der føler sig snydt for sejren i konkurrencen, som du kan se i klippet her.

Til gengæld skaber brødrene Pedersen nye landvindinger i et træningslokale på Tårnby Torv. Her hviler Chief 1 på skuldrene med benene opad og spekulerer som en gal på, hvordan han skal komme én gang rundt.

Det sværeste dansetrin, som alle breakdancere i Danmark forsøger at lære, hedder en windmill. I sin akavede position på gulvet kommer Lars pludselig i tanker om en yogaøvelse, hans mor engang viste ham.

Det viser sig at være lige det input, han mangler, og kort efter laver han den første windmill i Danmark.

- Vi skreg og slog på væggene, vi løb rundt, og vi var euforiske, og jeg kan huske, at vi løb ud og råbte op, jaaaaaaah!!!.

Fredagen efter battler Floormasters imod en anden gruppe, B-Boys Beware, på Thomas P. Hejle. Som det allersidste move den aften laver Lars Pedersen en windmill, og stedet går amok.

Jagten på det første overmalede S-tog

En af dem der ser med, når breakerne battler, er Nikolaj Peyk. Han er ligesom Chief 1 og Pee Dee blevet grebet af hiphopkulturen og ønsker brændende at være en del af inderkredsen. Han er bare ikke særlig god til at breake.

I 1984 går han i biografen og ser hiphopfilmen 'Wild Style'. Den handler ikke så meget om breakdance, men rigtig meget om graffiti. Det skuffer mange biografgængere, men ikke Nikolaj Peyk. Han ved med det samme, at han har fundet sit kald inden for hiphopkulturen.

- Jeg kunne bare mærke; der var den. Nu er det min tur, for jeg vidste med sikkerhed, at ingen af dem i den biograf var lige så gode til at tegne som mig, siger Nikolaj Peyk.

Han tager kunstnernavnet Kyle og vil nu være den bedste graffitimaler i hiphopmiljøet. Hans ambition er at blive den første, der laver en såkaldt whole car, der er et stykke graffiti, der fylder en hel side på en togvogn.

Men en fyr, der hedder Freez, kommer på tværs af Nikolaj Peyks stort anlagte planer.

Efter det nederlag stoppede Peyk med spraydåserne - og ledte efter en anden måde at udtrykke sig på...

Scratch-finte afsløret – til en jazzkoncert

Gamle jazz-entusiaster med ulden sweater, fornuftigt fodtøj og pibe er taget til koncert med Herbie Hancock i Saga på Vesterbro i København – men de er flankeret af en række unge hiphoppere.

Herbie Hancock har nemlig en scratchsolo på nummeret 'Rockit', som de unge mennesker bare må høre.

I en blanding af kedsomhed og forventningens glæde slider de sig igennem koncerten, indtil det magiske øjeblik, hvor dj'en Grandmixer DST kommer på scenen.

De indtager dansegulvet og breaker som sindssyge til nummeret 'Rockit', som du kan høre her:

En af de unge på gulvet til koncerten er Lars Pedersen, alias Chief 1. Han har selv forsøgt sig med scratch, men det lyder ikke særlig godt. Men midt i scratch-soloen på 'Rockit' ser han the missing link: Grandmixer DST bruger en mixer.

- Jeg ser pludselig the holy grail: mixeren. Jeg anede ikke, der var noget, der hed en mixer. Det var jo det. Mixeren havde jo den knap, der kunne skrue op og ned, så man ikke kunne høre lyden, når man trækker pladen tilbage, forklarer Chief 1.

Kort tid efter koncerten finder Lars og hans bror Per en mixer i Istedgade i København, og de kan nu lægge nye dimensioner til den musik, de går og roder med derhjemme.

Dansk rap rammer radiobølgerne

Dansk rap har ikke meget ghetto-attitude til at starte med.

Det, der udkommer, er useriøse plagiater som 'Fodermester rap' af komikeren Per Pallesen og 'Nu rap' af den på det tidspunkt 79-årige sportskommentator Gunnar Nu Hansen.

Flere hiphoppere mener derfor, at dansk rap er ødelagt af "revyfjolser", som Chief 1. udtrykker det.

Og da radioværten Al Jones får to dj's fra sodavandsdiskoteket Nice til at rappe på dansk i radioen i 1983, er det da heller ikke nogen ubetinget succes:

Derfor er det småt med seriøs rap før den dag, hvor én kommer til at pisse en fyr ved navn Jørgen af.

Radio Voice kører et program, hvor unge håbefulde hiphoppere sender miks ind, som bliver spillet i radioen. En af de mere talentfulde er brødrene Pedersens ven Jørgen Møller med kunstnernavnet TNT.

Men en af Jørgens venner har set sig sur på ham og sender et rigtig møgmiks ind i Jørgens navn. Det lyder af H…. til, og Jørgen Møller bliver skide sur, forklarer Chief 1.

- Jørgen har mega meget stolthed, og han fighter, og han gik fuldstændig fucking amok, og han råbte og skreg; fuck fuck fuck.

Hele miseren ender med, at Jørgen aka TNT og de andre laver en dis-rap, som ender i radioen. Den er godt nok på engelsk, men alligevel går det op for brødrene Pedersen, at danskere måske godt kan rappe alligevel.

Hvad sker der lige her?! Da MC Einar rappede på dansk

Nikolaj Peyk har efter det forsmædelige graffiti-nederlag besluttet at blive den første i Danmark, der laver rap på dansk. Også han har svært ved at kapere, at den eneste rap, der findes på dansk, er useriøs komik og en fodboldslagsang af en gamling på omkring 80 år.

Mange affejer hiphoppen som en modedille, men kulturen i og omkring Thomas B. Hejle lever i bedste velgående og er på vej til at nå nye højder.

Peyk kommer sjældent i Thomas B. Hejle, men han øver med jævne mellemrum med Jesper Vildmand og Jan Kabré alias DJ Jan. Men det lyder ikke særlig godt.

En dag, da han er på vej af sted til endnu en øver i Sorgenfri, ringer det på døren. Uden for står hans gamle skolekammerat Einar Enemark.

De har ikke set hinanden i et stykke tid, og Nikolaj Peyk nænner ikke at sende sin gamle ven hjem igen, så han tager ham med.

Einar stammer og aner ikke en dyt om hiphop, men alligevel spørger Nikolaj Peyk, om ikke han har lyst til at forsøge sig med lidt rap. Og det vil Einar da gerne. Resultatet er overraskende godt.

- Lige pludselig ud af højttalerne kom der et eller andet, der bare lød vanvittig fedt. Altså det var helt sådan: Hvad sker der her? Lige pludselig lød rap på dansk rigtigt, husker Nikolaj Peyk.

Einar Enemark er ikke tynget af, at han gerne vil lyde som de amerikanske rappere, så han finder hurtigt et mere naturligt flow i sin rap, der fungerer på dansk. Gruppen har nu en frontfigur og et navn: MC Einar.

Snart får de også nogle numre og er klar til at indtage scenen.

Det første rap-album på dansk

MC Einars første gig bliver en koncert med tre numre på Vilfreds Hundehus på Vesterbro. Det er fuld af punkere, og teksten til sangen 'Provokerer onanerer' går rent ind hos det knap så hiphop-mindede publikum.

Det giver MC Einar mod på mere.

Ad omveje havner de herefter hos pladeselskabet CBS. Men rapperne er lorne ved udsigten til en plade.

De skal imponere resten af hiphopmiljøet på Thomas P. Hejle, men genren er ikke populær i den brede befolkning eller hos de jævnaldrende piger, som drengene frygtelig gerne vil i bukserne på.

- En ting var, at vi selv vidste, at vi var hiphopnørder. Men vi skulle ikke vise det til hele verden, for så var vi 100 procent sikre på, at vi aldrig ville få fisse, forklarer Nikolaj Peyk.

Men så slår det DJ Jan, at de kan blive de første danske dj's til at scratche på deres egne udgivelser, ligesom forbillederne fra amerikanske Run DMC gør. Og det vil fandeme være cool.

Dermed er sagen afgjort, og MC Einar indspiller på kort tid pladen 'Den nye stil', der udkommer i 1988.

Her kan du se et interview med Nikolaj Peyk og MC Einars optræden i programmet 'Under bøgen' med den legendariske vært Hans Otto Bisgård:

Da 'Den nye stil' udkommer, er der samme år allerede udkommet singlen 'Vesterbro' med rapgruppen Rip Rap Rock.

Men Nikolaj Peyk når sit mål om at være den første, der udgiver en hel plade med rap på dansk. Og gruppen MC Einar når hurtigt ud til et bredt publikum.

En døgnflue bliver til en engel

Rockers By Choice vil også gerne udgive en plade, men for alt i verden ikke på dansk. Det skal være på hiphoppens modersmål, amerikansk.

Men Rockers By Choice-knægtene løber panden mod en mur, hver gang de kontakter et pladeselskab.

- De multinationale labels dengang, de skrev til os: 'Tak for det tilsendte musik, men vi ser rap og hiphop som en døgnflue, så vi er desværre ikke interesserede', forklarer Chief 1.

Men så møder de Kenneth Bager på Virgin Records. Han ser et potentiale i rødderne fra Amager, og efter at have drukket Virgins skandinaviske direktør fuld sammen med Virgins danske chef får Kenneth Bager go til at udgive en plade med amagerdrengene.

Men det skal være på dansk, mener Kenneth Bager.

Rockers By Choice har tidspunkt et nummer, der hedder 'Angie', som bliver lavet om til det danske nummer 'Engel', der ender med at blive et kæmpehit.

Her kan du se Rockers By Choice blive interviewet og optræde i ungdomsprogrammet 'Zig Zag' i 1989:

Pladen 'Opråb til det danske folk' udkommer i 1989, året efter MC Einar, så Rockers By Choice bliver ikke de første til at udgive en dansk rap-plade.

Til gengæld er de de bedste – i hvert fald, hvis man spørger anmelderne, der har langt mere fidus til dem end til MC Einar.

KILDER: 'Den nye stil' (podcast), 'Dansk hiphopkultur siden 1983' af Rune Skyum-Nielsen (bog), 'Manden der var MC Einar' af Anders Houmøller Thomsen (bog), DRs arkiv. Video fra 'DR 2 Tema: Da hiphop ramte Danmark', 'Direkte' (1983), 'Fingrene væk' (1987) 'Under Bøgen' (1988), 'Zig Zag' (1989).