"Må jeg få jeres opmærksomhed, tak! Må jeg få jeres opmærksomhed, tak!".
I denne måned er det 20 år siden, en vis Marshall Bruce Mathers indledte et nummer med de linjer. Et nummer, som ikke bare blev et af de største og mest omdiskuterede hits i 2000, men som også katapulterede denne hr. Mathers til en af de største artister i verden.
Manden med det lettere anonyme, borgerlige navn er naturligvis Eminem, og nummeret, der i år fylder 20, er 'The Real Slim Shady'.
Lyt til 'The Real Slim Shady' her:
I 'The Real Slim Shady' langer Eminem ud efter både feminister, musikkritikere og Grammy-prisuddelingen. Ironisk nok fik han senere netop en Grammy for nummeret. Også en lang række amerikanske kendte fik en sviner med på vejen – blandt andre Pamela Anderson, Will Smith og Christina Aguilera.
Og med nummeret cementerede Eminem da også sin status som "mestertilsvineren over dem alle". Det mener Eminem-ekspert Peter Trier Aaagard, der ud over selv at være udøvende rapper holder foredraget 'Hvem er the real Slim Shady?' om netop Eminem.
- Det her nummer kom i kølvandet på Eminems gennembrudsalbum 'The Slim Shady LP', hvor han også revsede kendte - særligt på nummeret 'My Name Is'. Jeg tror, Eminem følte, at der var mange rappere, der forsøgte at kopiere hans popkulturrevsende stil bagefter. Og på 'The Real Slim Shady' slår han ligesom fast: "Det er altså mig, der er den fedeste tilsviner".
Definerede lyden af det nye årtusind
Tilsvininger havde længe været omdrejningspunkt for raptekster internt i hiphopmiljøet. Mest ikonisk er nok beefen mellem 2Pac og The Notorious B.I.G. Men at gå i flæsket på udefrakommende kendte og popkulturen generelt helt umotiveret, dét var nyt.
I teksten insinuerede Eminem eksempelvis, at Christina Aguilera skulle have haft seksuel omgang med forsangeren i Limp Bizkit, Fred Durst, og MTV-værten Carson Daly. Beskyldninger, som Christina Aguilera afviste.
Han jokede med, at musikeren Tommy Lee udsatte Pamela Anderson for partnervold.
Og han gav langefingeren til både Will Smith og os lyttere med linjen: "Will Smith behøver ikke at bande i sin rap for at sælge plader. Men det gør jeg, så fuck ham, og fuck dig!". En tydelig henvisning til en takketale, Will Smith holdt under Grammy-uddelingen i 1998, hvor han fremhævede rapperes ansvar som rollemodeller for yngre lyttere.
- Han fik Will Smith og Christina Aguilera til at forholde sig til, at han svinede dem til, og skabte røre i andedammen, siger Peter Trier Aagaard, som vurderer, at tilsviningerne var led i en pr-strategi.
Stategien virkede tilsyneladende, for 'The Real Slim Shady' blev Eminems første nummer ét-hit og blev samtidig begyndelsen på hans store, internationale gennembrud, som sikrede ham titlen som 00'ernes bedst sælgende kunstner overhovedet.
- Nummeret definerede lyden af det nye årtusind. Og det vildeste var, at han endte med at sælge mere end Britney, Aguilera og alle de andre, han gjorde grin med. Det er ret ironisk, siger Peter Trier Aagaard.
Ikonisk musikvideo
Det var ikke kun på radiostationer verden over, at 'The Real Slim Shady' blev roteret flittigt. Også musikvideoen til nummeret løb ivrigt over skærmen på alverdens billedrørsfjernsyn.
Musikvideoen starter på et psykiatrisk hospital, hvor Eminem spiller indlagt. Herefter følger en kavalkade af referencer til teksten. Vi ser blandt andet Eminem jagte boybandet *NSYNC iført et superheltekostume. Også Christina Aguilera får en reference – i videoen repræsenteret af en oppustelig lolitadukke.
- Nærmest hver en punchline i teksten får sin egen lille filmsekvens. Det hele spiller sammen og bliver til den her vanvittige film. Den er sindssygt morbid, men også vildt farverig. Jeg tror, at få numre var så godt skåret til at lave en musikvideo til som 'The Real Slim Shady'. Og det betød meget, for dengang var MTV altdefinerende i forhold til populærkulturen, siger Peter Trier Aagaard.
Eminem-eksperten var ikke alene om sin begejstring. Videoen vandt også adskillige priser, blandt andet 'Årets video' ved MTV Video Music Awards. Men rygtet vil vide, at hverken videoen eller nummeret skulle have eksisteret, hvis det havde stået til Eminem selv.
Lokkemad til et dystert univers
Ifølge rygtet havde Eminem færdiggjort 'The Marshall Mathers LP' og var klar til at sende den til udgivelse. Uden 'The Real Slim Shady' på. Nummeret var faktisk slet ikke skrevet på det tidspunkt.
Men inden albummet blev udgivet, trak producerne, heriblandt Dr. Dre, i nødbremsen. De mente, at albummet var for dystert. Den manglede et mere tilgængeligt nummer, argumenterede de.
- Så Eminem satte sig for at skrive de mest grænseoverskridende ting, han kunne finde på omkring amerikansk popkultur. Resultatet blev 'The Real Slim Shady'. Det har måske været en måde at lokke fans til. Han lokker lytterne ind så let og legesygt, men når man dykker ned i albummet, kommer man ind i et univers af død og selvdestruktion, siger Peter Trier Aagaard.
En af dem, der blev fanget af Eminems univers tilbage i 00'erne, er 27-årige Esben Nicolajsen, der også er kendt under rapper-aliasset Elbanovic.
Han var 12-13 år, da han hørte Eminem for første gang, og han blev særligt fanget af Eminems tekster og historiefortælling.
- Eminem fortæller nogle andre historier end de sukkersøde kærlighedsfortællinger, vi har hørt tusind milliarder gange før. Tit kører hans historier ud af nogle ret absurde spor, siger Esben Nicolajsen.
Absurde historier blev et af Eminems varemærker. Særligt med hittet 'Stan', hvor teksten er skrevet fra en Eminem-fans perspektiv. 'Stan' er så frustreret over, at Eminem ikke besvarer hans fanbreve, at han ender med at drukne sig selv og sin gravide kone.
Og på storhittet 'Cleanin' Out My Closet', hvor Eminem beskylder sin mor for omfattende misbrug og svigt. På omkvædet synger han blandt andet "Undskyld, mor, det var aldrig min mening at såre dig," akkompagneret af en musikvideo hvor han i silende regn fylder jord i et gravsted, som man kan fristes til at tro er tiltænkt moderen.
Men måske mest kontroversielt med nummeret 'Kim', som handler om, at Eminem på brutal vis slår sin (virkelige) ekskone, Kim Mathers, ihjel – beskrevet grafisk og med kvælningslyde indsunget af Eminem selv.
Lyt til 'Kim' her:
- Kvinder spøger altid i Eminems univers. Det lader ikke til, at Eminem nogensinde betragter kvinder som nogen, han er i øjenhøjde med. Enten begærer han dem som uopnåelige sexobjekter, eller også er de bare nogen, som skuffer ham – ligesom hans mor gjorde det, siger Eminem-ekspert Peter Trier Aagaard.
Filmen, der satte 'battlerap' på verdenskortet
Eminems komplicerede forhold til kvinder fandt også vej til det store lærred.
For bedst som han havde indtaget toppen af musikbranchen og væltede sig i priser og platinplader, valgte han som så mange andre musikere før ham at gå filmvejen. Men hvor andre før ham - blandt andre et af hans yndlingsofre, Mariah Carey - havde fejlet, blev Eminem en succes på det store lærred.
I '8 Mile', der er en fiktionsfilm baseret på Eminems virkelig liv, spiller han en ung Detroit-rapper. Han bor i en trailerpark med sin fordrukne mor, har kæresteproblemer, og så forsøger han at rime sig til anerkendelse i såkaldte "battles" – iscenesatte dueller, hvor rappere dyster om at tilsvine hinanden med de sjoveste rim.
Filmen blev en stor succes. Anmelderne roste den, og den fik sågar en Oscar. Dog var det ikke Eminems evner som skuespiller, der blev hæderkronet af Oscar-akademiet. Det var derimod nummeret 'Lose Yourself', som Eminem havde skrevet til filmens soundtrack. 'Lose Yourself' modtog en Oscar for 'Bedste originale sang' og er et af Eminems største hits til dato.
Lyt til 'Lose Yourself' her:
Esben Nicolajsen, der er Eminem-fan, og som selv dyrker battlerap under aliasset Elbanovic, mener, at '8 Mile' har haft en enorm betydning for hiphopkulturen.
- Den film har været en kæmpe inspiration for mange af os, der var helt unge på det tidspunkt. Man skal ikke undervurdere, hvad '8 Mile' har gjort for battlerap og rapmusik helt generelt. Den film var en glød, som antændte et kæmpe bål. Både i USA, men også herhjemme. I 2003 og 2004, hvor filmen var på sit højeste, var der mange flere tilmeldinger til MC's Fight Night, datidens største danske battlerap-arrangement. I dag er battlerap et fænomen, mange kender til, og det tror jeg i høj grad, Eminem kan tage æren for, siger han.
Provokerer stadig
Eminem var med til at sætte rapmusik på verdenskortet. Han var en af de første, der sendte rim over beats ud i æteren på de populære mainstream-radiostationer. Og han har provokeret os som få andre.
Og provokere, dét kan han stadig.
Senest da han åbnede albummet 'Music to Be Murdered By' fra januar med en reference til terrorangrebet på en Ariana Grande-koncert i Manchester, hvor 22 døde. Den manøvre skabte stor røre på sociale medier, ligesom Manchesters borgmester kritiserede linjerne for at være "unødvendigt sårende og dybt respektløse".
Og i 2018 fik han en internethær af Tyler, the Creator-fans på nakken, da han som led i en beef de to imellem kaldte Tyler for "faggot" på nummeret 'Fall'.
- Eminems ønske om at provokere kan nogle gange virke enormt malplaceret, siger Peter Trier Aagaard.
- Som en onkel, der ikke ved, hvornår han hellere bare må holde mund. Det kan have sin charme, men det kan også bare være trættende.
- Han har af et par omgange udtalt sig homofobisk. Det har han så været god til at undskylde for og anerkendt, at det var forkert. Til gengæld er han dårligere til at undskylde for alle de kvindenedsættende ting, han siger. Jeg tror dybest set ikke, at han er homofob. Men jeg tror stadig, han har massive kvindeproblemer.
Rekordholdende rapgud
Noget kan tyde på, at Eminem med sine utallige stikpiller til kendte personer forsøgte at træde flest muligt over tæerne med 'The Real Slim Shady'. Hvis det var hensigten, må han være godt tilfreds. Og hvis der fandtes en verdensrekord i at være den rapper, der har pisset flest af, ville Eminem være en stærk kandidat til titlen.
Sådan en rekord findes der imidlertid ikke. Til gengæld har Eminem de seneste år haft travlt med at sætte andre rekorder.
Som i 2018, da han satte rekord med det største publikum foran Orange Scene til dato. Op imod 100.000 stimlede sammen for at se hans første og hidtil eneste koncert på dansk grund.
Men selvom et rekordstort publikum var kommet for at se ham, betyder det ikke, at han er på toppen af sit game, mener Peter Trier Aagaard.
- Han er ikke så dominerende længere, som han har været. Men når man ser på de voldsomt hurtige raptekster, han skriver, virker det som om, det stadig er vigtigt for ham, at folk skal anerkende ham som en dygtig rapper.
Hvis det var vigtigt for Eminem at blive anerkendt som en teknisk dygtig rapper, må han have været godt tilfreds, da han blev optaget i Guinness' rekordbog for at være den, der har "flest ord i en hitsingle".
Den rekord satte han med nummeret 'Rap God' fra 2013. Eminem har takket være et lynhurtigt raptempo formået at presse i alt 1.560 ord ind i det seks minutter lange nummer. Det sted i sangen, hvor det går allerstærkest, rapper han 101 ord på 16,45 sekunder – altså 6,14 ord i sekundet.
Lyt til 'Rap God' her:
Så sent som i januar slog han sit eget halsbrækkende raptempo, da han på singlen 'Godzilla' rappede et vers med 224 ord på 30 sekunder, lidt mere end syv ord i sekundet. Og nå ja; så gik albummet, hvor singlen er fra, da også nummer ét i størstedelen af verden - heriblandt både USA, Storbritannien og Danmark.
Esben Nicolajsen mener da også stadig, at Eminem er en af verdens bedste rappere. Men han er ikke længere helt så stor fan af musikken, som han var engang.
- Der er fandeme stor forskel på det nye og det gamle. Sådan et nummer som 'Rap God' er stadig en kraftpræstation. Der er også et enkelt eller to gode numre på den nye plade, 'Music to Be Murdered By'. Mange af evnerne er der stadig, men en del af de musikalske valg, der er truffet, er måske ikke så meget mig.
Oscar-optræden 17 år for sent
Om evnerne stadig er intakte, fik hele verden mulighed for at vurdere ved Oscar-showet i februar.
Forbavselsen var malet i ansigterne på verdensstjerner som Billie Eilish og Leonardo DiCaprio, da Eminem pludselig dukkede op på scenen til lyden af det umiskendelige guitarriff fra '8 Mile'-hittet 'Lose Yourself'.
Der var nok heller ikke nogen, der havde set den komme. For ikke nok med, at optrædenden var holdt tophemmelig. For 17 år siden dukkede Eminem slet ikke op til ceremonien, da han fik sin Oscar.
Eminem har siden forklaret sin manglende tilstedeværelse i et interview med Variety. Her fortæller den nu 47-årige rapper, at han ikke troede, han havde en jordisk chance for at vinde. Og at han ikke følte, at Oscar-showet ville forstå ham dengang.
Efter bifaldet at dømme tyder det på, at Oscar-showet udmærket forstod Eminem her i 2020.