Legendarisk burgerbod har kun åbent fire dage om året: ’Folk tigger om vores gennemsvedige t-shirts’

Stangvisne kunder og kæmpegrise. Du langer ikke 26.000 burgere over disken på fire dage uden at have nogle vilde historier.

Boden drives af cirka 200 frivillige - og opskriften på burgeren har ikke ændret sig siden 1982, fortæller lederen af boden, Poul Nielsen.

Der var engang, hvor Roskilde Festival var lig med musik og alkohol, imens måltiderne var noget man spiste af praktiske hensyn.

Selvom arbejdsugen er på godt 80 timer i ugerne omkring festivalen, elsker Poul Nielsen ræset. - Jeg tror, det bedste er sammenholdet og stemning. Jeg møder simpelthen så mange arbejdsomme og søde unge frivillige, og det kan man altså godt blive helt høj af. (© Roskilde Skiklub)

Dengang var biodynamisk grød og oversete invasive fisk utænkeligt. I dag er sagen en ganske anden.

Alt skal være økologisk, og Roskildes madscene er stort set ligeså ambitiøs som musikprogrammet.

Men én ting, som aldrig ændrer sig, er skiburgeren.

Den sagnomspundne burger bliver solgt fra madboden af samme navn, som er drevet af Roskilde Skiklub. Siden 1982 har bodens frivillige langet burgere over disken til hungrende festivalgæster, og i årenes løb har den opnået noget lignende kultstatus.

Vi fik fat i skiburgerens leder, den frivillige Poul Nielsen på 64 år, til en snak om de mest legendariske højdepunkter i årenes løb, inden det går løs:

1

Folk løber om kap om vores burgere

- Når festivalpladsen åbner, så er der altid kapløb hen til skiburgeren. Vi ved ikke helt, hvem der arrangerer det, men det er klart, at der er burgere til de første fem, der når i mål.

2

Demonstrerede med gris i papmaché

- Igennem årene har vi forsøgt os med forskellige variationer af skiburgeren, men et år gik det helt amok. Vi introducerede nemlig en flæskestegsvariant, som blev utrolig populær. På et tidspunkt løb vi tør for flæskesteg, og folk blev meget dedikerede og krævede svinet tilbage. De lavede faktisk en demonstration foran boden, og jeg husker tydeligt en kæmpe gris i papmaché, de demonstrerede med.

3

De ligger i bøn foran disken

- Vi har del virkeligt dedikerede fans, som kommer igen år efter år. Jeg ved ikke, hvad de hedder, men jeg kan genkende dem. Når folk er fulde og glade for at se os, så går de af og til i bøn foran boden. Heldigvis er der altid en ret god stemning blandt gæsterne. Jeg har også solgt øl nede ved Orange Scene, og der kan folk være ret så hjernedøde. Det er de heldigvis ikke, når de køber burgere hos os.

4

'Hit med din svedige t-shirt'

- Når man går rundt på festivalpladsen i sin skiburger-t-shirt er det tydeligt, at man får en vis opmærksomhed. Folk hilser, skåler og giver krammere. For nogle år siden gik der total mode i vores t-shirts. Søndag aften, da festen var ved at være slut, stod festivalgæsterne og hamrede på vores bod, fordi de ville have vores svedige t-shirts.

5

Brød ud i fællessang

- Når der kører koncerter på Orange Scene, kan der være stille og roligt i boden, men når der er pause i musikken, skal folk have mad, og så kan det blive rigtig vildt. Jeg husker engang, at der stod 200 mennesker i kø, og vi knoklede for at følge med. Pludselig brød de alle ud i fællessang. Jeg aner ikke, hvordan det gik til, eller hvad de sang, men det var ret crazy at overvære fra disken.

Her er burgeren, som Poul Nielsen har langet over disken i 20 år.

Mere om skiburgeren

  • Burgerboden Skiburger åbnede i 1982. Dengang lavede boden 1100 burgere på én festival. I dag sælger boden 26.000 burgere.

  • Indholdet i den originale skiburger består af en burgerbolle med bøf, tomat, agurk, løg og en hjemmelavet dressing. Opskriften har ikke ændret sig siden 1982, men med tiden er alle råvarer blevet økologiske.

  • Under en festival drives skiburgerboden af 200 frivillige.

  • Overskuddet går til Roskilde Skiklub, som blandt andet driver en kunstig skibakke.