Fyldige kagecremer, der sprøjter. Klistrede chokoladekager, der brister. Lækre is, der dyppes i chokolade.
Disse klistrede og mundvandsdrivende videoer er skabt af blogger og influencer Frederikke Wærens, og hvis man skal beskrive hendes Instagram-profil med ét ord, så er det hashtagget #foodporn.
Frederikke Wærens har nemlig specialiseret sig i at lave korte, svulstige videoer med desserter, der flyder over med flødeskum, karamel og uanede mængder chokoladesauce. Videoer, som altid får følgeskab af #foodporn og #satisfyingvideos.
- Jeg begyndte at lave den her type videoer, fordi jeg blev inspireret af andre instagrammere fra Sverige og USA. Jeg synes selv, det ser ret lækkert ud, og jeg kan godt lide, at det er så overdrevet, fortæller Frederikke Wærens.
3,5 millioner ugentlige visninger
Det er ni år siden, Frederikke Wærens begyndte at instagramme. I begyndelsen postede hun billeder af sine veninder og boligindretning. Med tiden gik hun over til at dyrke motiver af mad og kager, og da hun tog sin studentereksamen for fire år siden, blev hun fuldtidsinfluencer i stedet for at læse videre.
- Siden jeg var lille, har jeg været med min mor i køkkenet, men jeg havde ikke troet, det var den vej, det skulle gå, siger Frederikke Wærens.
Første gang, hun postede en foodporno-video, var i september 2016, og siden da er det gået stærkt.
Følgerne elsker hendes indhold, og i dag har Frederikke Wærens 216.000 følgere og 3,5 millioner visninger på sin profil om ugen. Et tal som de fleste etablerede medier i Danmark kun kan drømme om at opnå på deres Instagram-profiler.
Selvom der findes mange danske influencere, der har dyrker kager og desserter, så er Frederikke Wærens en af de eneste, der har specialiseret sig i foodporn-disciplinen. For hende er det blevet en ekstremt effektiv måde at få nye følgere på. Hver gang hun kobler en ny klistret video med de populære hashtags, så finder endnu flere følgere frem til hendes profil.
- Generelt oplever jeg, at der er dobbelt så mange eksponeringer på videoer end på mine almindelige fotos. Jeg tror, det er, fordi videoerne virker så ligetil og virkelige, fortæller hun.
'Næsten erotisk og syndig'
Når Frederikke Wærens planlægger sine dessertprojekter, fylder den visuelle del mindst lige så meget som smagen.
- Når jeg laver mine opskrifter, så tænker jeg selvfølgelig, at desserten eller kagen skal smage godt, for opskriften poster jeg jo på min blog. Men jeg tænker lige så meget over, hvordan den virker på en video eller et billede.
- Det er altid godt med noget karamel eller chokolade, der kan flyde ud. Og så er det godt, når kagen har forskellige teksturer eller lag, så det bliver mere sanseligt at skære i, siger hun.
Hendes klistrede chokoladekage har på nuværende tidspunkt 19.000 visninger og 72 kommentarer. 'Næsten erotisk og syndigt,' skriver en følger eksempelvis.
Det er netop det erotiske element, som gør, at de her klistrede videoer er så populære, forklarer Instagram-rådgiver, Mette Willert.
- Lige nu ser vi, at hashtaggene #foodporn og #satisfyingvideoes vækster massivt på Instagram, og det er der en ganske særlig grund til. Søger man på tagget, så finder man nemlig et hav af videoer, som har lighed med traditionel porno, siger Mette Willert og fortsætter:
- Mange af videoerne er jo meget hudfarvede, og når det løber ud med chokoladesovs, så bliver det ekstremt sexet og vulgært. Alle sammen er lavet på en måde, så de skal tale til vores lyst og få mundvandet til at løbe.
'Man får lyst til at slikke på skærmen'
Der er ingen tvivl om, at Frederikke Wærens følgere også oplever begæret efter hendes klistrede kager, og hun har flere gange hørt følgere sige, at de får lyst til at slikke på skærmen, når de scroller ned over hendes profil.
Selvom det umiddelbart kan virke ganske uskyldigt at kigge på en video med en klistret chokoladekage, så er foodporn i virkeligheden et hardcore marketingsværktøj, mener Mette Willert.
- Fordi det taler så meget til vores lyst og begær, så er det en effektiv måde at fange vores opmærksomhed i et meget larmende feed. Derfor er det godt til skabe trafik til en blog eller lave reklame for en virksomhed.
De københavnske restauranter som Guldkroen og Guldgrillen er et eksempel på virksomheder, der bruger foodporn i markedsføringen, fortæller Mette Willert.
Kigger man på restauranternes Instagram-profiler, eller følger man ejeren Umut Sakarya, bliver man nemlig bombarderet med billeder af klistret mad, der på overdrevet vis bliver overhældt med brun sovs.
Det er skørt og overdådigt, men det er ikke desto mindre effektiv foodpornreklame, mener Mette Willert.
Instagram har ændret vores madvaner
I øjeblikket finder man 2,5 millioner posts, hvis man søger på tagget #foodporn på Instagram - og 2,4 millioner, hvis man søger på tagget #satisfyingvideos. Begge tags er i kraftig vækst. Hvor længe de vil trende er uvist, men én ting er sikker, mener Mette Willert:
- Det er helt tydeligt, at Instagram er ved at ændre den måde, som mange mennesker spiser og laver mad på. Udseendet er begyndt at fylde mere, og det springer i øjnene, når vi kigger nærmere på de her hashtags.
Har du selv fået lyst til at bage en slimet chokoladekage? Her får du opskriften på lækker og nem brownie: