Bygget på 12 timer: Opfindelse skal redde danske restauranter fra 'den største krise nogensinde'

Kreative madelskere og techfolk arbejder i svimlende fart på at redde din lokale restaurant fra lukning.

(Foto: © Grafik: Morten Fogde Christensen)

Danske restauranter styrtbløder på tredje uge som følge af forbuddet mod at holde åbent for spisende gæster.

Sideløbende med politiske hjælpepakke-forhandlinger har en række danske tech-specialister, iværksættere og madbloggere derfor spurgt sig selv, hvad de kan gøre.

Lige nu holder danske restauranter lukket på tredje uge. Danske techiværksættere og madbloggere vil hjælpe dem med digitale initiativer. (Foto: © Ida Guldbæk Arentsen, Ritzau Scanpix)

Med solid tech-viden og et arbejdstempo i rekordfart er der blevet søsat en række initiativer, der skal hjælpe restauranterne igennem det, som brancheorganisationen Horesta kalder ’den største krise nogensinde i restaurationsbranchen’.

Netop gabende tomme restauranter i lokalområdet, hvor der ellers var et boblende liv, har inspireret fire svenske og danske venner - og selverklærede 'madører' - til at starte projektet Your Local Hero.

Omsætning nu, måltid senere

De tidligere kolleger fra techbranchen har bygget en hjemmeside, hvor man kan støtte restauranter, primært i København, Malmø og Helsingborg, ved at købe et gavekort i form af en digital voucher.

Restauranten får omsætning nu, du får et måltid senere hen.

Altsammen bygget på tolv timer ved hjælp af vennernes digitale kompetencer og en hulens masse Skype-samtaler på tværs af sundet.

Vennerne bag Your Local Hero ville hjælpe restauranter i deres hjembyer, København, Helsingborg og Malmø, så de skabte platformen på tolv timer. Her er det (fra øverst venstre) Nino Subotic, Timo Engelhardt, Rikke Koblauch og Johan Crafoord-Larsen. (Foto: © screenshot)

- Restauranter, især de mindre, har sjældent den tekniske kapacitet og overskud til at kunne sælge gavekort. Især nu, hvor mange er lukkede. Så det kunne vi hjælpe dem med, fortæller 28-årige Rikke Koblauch, der udgør den danske partner bag Your Local Hero.

Modtagelsen været god, siden siden Your Local Hero gik live for en uge siden på Instagram og hjemmeside, fortæller Rikke Koblauch, der normalt arbejder freelance som UX-designer.

- Det har været ret overvældende, så stor har interessen været. Og restauranterne, vi har talt med, synes, at det er superfedt. De er glade, fortæller Rikke Koblauch om platformen, der nu har eksisteret live i en halvanden uge på Instagram og nettet.

25 restauranter har lige nu tilsluttet sig Your Local Hero, og yderligere 200 restauranter er blevet anbefalet af brugerne. Tjenesten er gratis for bruger og restaurant - på nær en mindre afgift til den tredjepartsplatform, der håndterer betalingerne.

Your Local Hero er ikke alene om at mobilisere frivillige kræfter for at hjælpe branchen.

En række andre nonprofit-initiativer er søsat på Facebook og Instagram for at hjælpe kriseramte restauranter og fødevareproducenter med at få gang i forretningen.

Et hold it-frivillige, der kalder sig Techværnet, har skabt hjemmesiden Dinecph.dk, hvor man kan finde københavnske restauranter, der tilbyder takeaway. Et lignende initiativ er startet i Aarhus af madmediet Smag Aarhus og Århus Stiftstidende.

Glemte selv at spise

To af Danmarks største madblogs, Gastromand og Madsvin, er gået sammen for at skabe SpisUdeHjemme.dk. Her tilbyder man brugeren en oversigt over, hvilke danske restauranter der udbyder takeaway - sammen med kontaktinfo.

Foreløbig har 350 restauranter tilmeldt sig – eller er blevet tilmeldt af brugerne, der vil støtte en lokal restaurant. Siden får op mod 5.000 besøg om dagen, fortæller folkene bag, der også har søsat hashtagget #SpisUdeHjemme.

- Vi oplever, at brugerne er enormt glade for siden, fordi de kan få et overblik. Og selvom vi ikke tracker sidens effekt helt ned til køb, så hører vi fra flere af de restauranter, der har tilmeldt sig, at der er udsolgt. Så folk er ikke stoppet med at købe mad, det er positivt, fortæller 30-årige Mads Vindfeld Andersen, der driver bloggen Madsvin.

Når Mads Vindfeld Andersen ikke befinder sig i køkkenet, så er han selvstændig med eget webbureau, hvor han arbejder med digital udvikling af madmedier.

Mads Vindfeld Andersen, fra bloggen Madsvin, er gået sammen med folkene bag Gastromand-bloggen og har skabt SpisUdeHjemme.dk. (© Mads Vindfeld Andersen)

De færdigheder kom i spil, da hjemmesiden til SpisUdeHjemme-projektet skulle skabes. Han gik i gang klokken 10 om formiddagen forrige onsdag, og klokken 20 var sitet i luften – samme aften.

- Normalt bruger jeg flere dage på at bygge en hjemmeside. Det gik virkelig stærkt, så jeg glemte at spise undervejs. Det betyder så også, at vi lapper på hjemmesiden hen ad vejen. Men det vigtigste er, at vi er i luften, fortæller Mads Vindfeld Andersen om ræset mod at blive færdige.

- Behovet for hjælp er jo sindssygt akut. Det var allerede et par dage for sent, da vi gik i gang. Man tjener i forvejen ikke mange penge som lille restauratør, så bare en uge uden indtjening er jo katastrofalt.

'Det er hjerteskærende at se'

Fra brancheforeningen for hoteller og restauranter Horesta er man ’superbegejstrede for alt, hvad der kan hjælpe et erhverv, der kampbløder’. Det fortæller chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Horesta Annette Hyldebrandt.

- Der en den største krise nogensinde, hvis konsekvenser hverken terrorangrebet på World Trade Center i 2001 eller finanskrisen i 2008 kan måle sig med. Det er hjerteskærende at se, hvordan selvstændiges livsopsparinger går op i røg. Det er ulykkeligt, fortæller Annette Hyldebrandt fra Horesta.

- Vi er maks pressede og modtager al hjælp, vi kan få. Men vi må nok se i øjnene, at de mindre initiativer ikke udelukkende er den vandslange, der slukker branden. Men vi sætter pris på det, fortæller Annette Hyldebrandt fra Horesta, der fortsat forhandler med regeringen om hjælpepakker til restauranterne.

Det er ikke kun i Danmark, at spisesteder styrtbløder. Også i andre lande har epidemien ramt restaurationerne, der hvor det gør rigtig ondt.

Ikke for at tjene penge

Your Local Hero har fået henvendelser fra Norge, Italien, England og Brasilien fra interesserede, der ønsker at få rullet gavekort-tjenesten ud så hurtigt som muligt. Det scenarie er de positive overfor, men det kræver flere kræfter.

- Vi har lavet Your Local Hero som open source-teknologi, men det kræver, at der er lokale, der kan varetage det, fortæller Rikke Koblauch med henvisning til princippet, hvor man udvikler et stykke software med henblik på at stille det til rådighed for alle.

Næste større skridt for Your Local Hero er at finde en stor partner, der kan skalere projektet op, så Your Local Hero kan komme længere ud, hvor ’der er behov for det’.

Men kapitaliserer I ikke bare på restauranternes nød?

- Min interesse er ikke at tjene penge på det. Det er mit personlige mål med det, at det kommer ud og lever i resten af Europa, hvor der er behov for det. Og hvis det skal leve, skal det være bæredygtigt, fortæller Rikke Koblauch på vegne af gruppen, der fortsat vil gøre tjenesten gratis at anvende for restauratører og brugerne.

Mads Vindfeld Andersen og resten af holdet bag SpisUdeHjemme.dk har fundet en investor, der har skudt penge i projektet til markedsføring.

Men han insisterer på, at for ham og resten af skaberne vil SpisUdeHjemme.dk fortsat være nonprofit.

Det handler ikke om penge, men om at kunne give noget tilbage til de restauranter, som han holder af at spise på, fortæller han.

- Jeg er vild med det sociale i at spise ude. Og så er det, fordi jeg kan. Det er min pligt at hjælpe med de evner, jeg har.