Flere klasserum og mange voksne lærere.
Det skal der til, for at inklusionen af elever med særlige behov bliver en succes i de almindelige klasser. Sådan lyder svaret, hvis man spørger den tyske skole Schule Auf Der Rude i Flensborg.
På skolen har man mere end ti års erfaring med at inkludere børn med specielle behov i den almindelige undervisning.
Der er mange klasseværelser
I alt går der 17 elever med særlige behov på skolen. Og det er en succes. Ikke mindst på grund af de fysiske forhold med mange rum og værelser:
- Vi har både et klasseværelse, et sideklasseværelse og et gruppeværelse, siger ni-årige Nele Peters, der går i 3. klasse.
Alle klasser på skolen har flere rum, eleverne kan være i, når de har undervisning:
- Sommetider er det nødvendigt at kunne opdele børnene, så der kommer ro, siger Heicke Becker, der er klasselærer i 1. klasse.
Der skal også være penge nok
Det er ikke kun rum, der er flere af. På skolen er der også altid mindst to voksne om en klasse: En pædagog og en lærer. Og sommetider er der tre voksne.
Skolens leder er ikke i tvivl om, at god inklusion også kræver flere økonomiske ressourcer - altså penge:
- Det handler om at ville inklusion, men det er selvfølgelig også et spørgsmål om penge, siger skoleleder Inga Steiner.
Tyskerne har investeret mange milliarder
Andreas Rasch-Christensen er forskningschef på professionshøjskolen VIA University College.
Han mener, at tyskerne har succes, fordi de har investeret mange milliarder kroner i inklusion og heldagsskoler, før de begyndte på det:
- I Danmark har vi sagt, at vi skal inkludere først, og så investere bagefter. I Tyskland har man først udvidet skolerne og bygge dem bedre, så lærerne kan variere deres undervisning.
- Tyskerne har også investeret mere i at give lærere og pædagoger flere kompetencer, så de kan arbejde bedre sammen. Det betyder, at de er lykkedes med inklusion bedre, end vi er, siger Andreas Rasch-Christensen.