Mange folkeskoler har store problemer med at inkludere børn, der har særlige behov. Det viser en ny undersøgelse fra Danske Handicaporganisationer.
3. X på Sct. Jacobi Skole i Varde har flere børn med særlige behov, og indtil for nylig var der larm og konflikter i klassen hver eneste dag. Nogle af eleverne stak hele tiden af.
- Der var uro inde i klassen, og der var børn, som ikke trivedes inde i klassen, siger klasselærer Mette Tosti.
- Det gør noget ved børn, at de har ondt i maven og ikke har lyst til at komme i skole, siger hun.
Skolen fik hjælp af psykolog
Til sidst blev situationen så desperat, at skolen satte flere lærere på i timerne.
Samtidig valgte skolen for et halvt år siden at få hjælp af psykolog Rasmus Alenkær, som er ekspert i inklusion.
Rasmus Alenkær hjalp skolen med at finde på nye tiltag, der skulle skabe mere faste rammer og klare forventninger til børnene.
Det er vigtigt med klar ledelse
Nu ved alle elever i klassen ved, at når klasselæreren rækker en hånd i vejret, skal de gøre det samme. Samtidig bliver der talt ned fra fem, og så skal der være helt stille.
- Der er nogle meget klare spilleregler, som skal styres af lærerne. Og det har skabt en helt anden kultur, siger Rasmus Alenkær.
Mette Tosti siger, at det er meget vigtigt, at der er en klar ledelse i klassen.
- Ellers sejler det. Der er ikke noget værre for børn, end at de ikke ved, hvor de har mig. Det er rigtig vigtigt, at de er i faste rammer, siger hun.
Lærer: Vi bliver nemt sårbare
Både lærere og elever i 3. X er enige om, at livet i klassen er blevet meget bedre på det seneste.
Klasselæreren siger dog, at der ikke skal meget til, før det går galt igen.
- Vi har en rigtig dejlig klasse i dag. Men det har været benhårdt arbejde, og når der er personaleskift, eller hvis der ikke er ressourcer nok til at beholde bemandingen, så bliver vi sårbare, siger Mette Tosti.
Hør eleverne fra 3. X fortælle om deres hverdag: