Landsforeningen Autisme har lavet en undersøgelse blandt flere end 300 forældre, som har børn med autisme, der går i en almindelig folkeskole-klasse.
Undersøgelsen viser, at hvert tredje barn med autisme ikke går i skole.
Børnene har svært ved at passe ind i en almindelig folkeskole-klasse.
Der skal være en fast rutine
For tre år siden fik Thea Hansen på 10 år at vide, at hun lider af autisme. Det betyder, at hun har brug for en hverdag i faste rammer.
Om morgenen har hun for eksempel helt faste rutiner. Først går hun på toilettet, så tager hun tøj på, ser Ipad, spiser, drikker, tager sko på, jakke, skoletaske - og så er hun klar til at gå i skole.
- Det hele ligger i en fast rutine. Hvis ikke det gør det, så glipper morgenen som regel fuldstændig, siger Theas mor, Christina Langballe Hansen.
Thea udvikler sig ikke
Thea Hansen går i tredje klasse på en almindelig folkeskole i Køge. Men de seneste tre år har Thea fået det sværere og sværere i skolen, siger moren Christina Langballe Hansen.
Thea får dagligt angstanfald, ondt i maven, og når hun bliver særligt presset, får hun tics, hvor hun hopper på stedet. Christina Langballe Hansen siger, at hun er anderledes end de andre børn i klassen.
- Børnene i Theas klasse udvikler sig rigtig hurtigt nu, men det gør Thea ikke. Hun ligger på et niveau svarende til otte år inde i sit hoved. Nogen gange seks år, selvom hun er 10 år. Og det er svært at inkludere sådan et barn, siger hun.
Hun får ondt i maven
Thea Hansen bliver hjemme fra skole næsten hver tirsdag. Og når hun er i skole, skriver hun mange sms’er til sin mor.
- Hun skriver som regel til mig, at hun er dårlig og ondt i maven, siger Christina Langballe Hansen.
I januar 2014 til august 2014 var Thea Hansen stort set ikke i skole. Christina Langballe Hansen siger, at datteren led meget af stress.
Christina Langballe Hansen har bedt om at få et special-tilbud til sin datter, men indtil videre går hun stadig i en helt almindelig 3. klasse.