Kommuner har svært ved at inkludere børn med handicap

Mange folkeskoler har store problemer med at inkludere børn, der er handicappede. Det viser en ny undersøgelse.

Mange folkeskoler kæmper med at inkludere børn, der er handicappede. Arkivfoto. (Foto: © Thomas Lekfeldt, Scanpix)

I 2012 lavede regeringen og Kommunernes Landsforening en aftale om at inkludere børn med særlige behov i de almindelige klasser i folkeskolen.

Et udvalg af eksperter er i gang med at se på, hvordan det går med inklusionen. Resultatet kan læses i en rapport, der kommer i næste måned.

Skoleledernes formand er Claus Hjortdal, og han har været med i udvalget. Og allerede nu kan han afsløre, at flere kommuner har svært ved at klare inklusionen.

- Der er nogle steder, hvor kommunerne ikke har været gode nok til at give deres lærere og pædagoger bedre kompetencer, siger han.

Børnene deltager ikke i alle fag

Danske Handicaporganisationer har lavet en undersøgelse blandt 400 forældre, der har handicappede børn i folkeskolen. De har svaret på, hvordan deres børn trives i skolen.

Omkring hver fjerde af forældrene siger, at deres børn ikke deltager i alle fag, fordi de er handicappede.

Og mere end halvdelen af forældrene mener ikke, at deres børn får nok ud af undervisningen. Det skyldes blandt andet, at der er for meget larm og ballade i klasseværelset.

Psykolog: Skolerne eksperimenterer

Rasmus Alenkær er psykolog og ved en masse om inklusion. Han er enig i, at inklusionen langt fra er en succes i alle kommuner.

Han oplever, at det går ud over børn og forældre, når skolerne har svært ved at inkludere handicappede børn.

- Man kan godt have den opfattelse, at det er ens barn, der bliver eksperimenteret med i hele det her projekt, siger han.

- Og det vil jeg langt hen ad vejen give dem ret i, at sådan er det også, siger han.

KL-næstformand: Jeg tror på inklusion

Kommunernes har ansvaret for at sikre, at børnene får de rigtige tilbud.

Rikke Lauritzen (Enhedslisten) er næstformand i Kommunernes Landsforenings Børne- og Kulturudvalg. Hun mener, at inklusion er den rette vej at gå.

- Det gør mig ked af det, hvis der er nogle børn, som ikke har det godt i folkeskolen, men jeg tror stadigvæk på, at det er det rigtige at gøre, siger hun.

- Alternativet er at gå tilbage og sætte dem i nogle special-tilbud, hvor de slet ikke har kontakt til det omgivende samfund. Og det synes jeg er ligeså trist, siger hun.

Fakta om inklusion:

  • I 2012 lavede regeringen og Kommunernes Landsforening en aftale om at inkludere flere børn med særlige behov i folkeskolens almindelige undervisning.

  • Formålet er, at flere børn skal være med i et fællesskab i folkeskolen i stedet for at gå i special-klasser sammen med andre børn med særlige behov.

  • De satte et mål om, at 96 procent af alle elever i 2015 skulle være inkluderet i den almindelige undervisning.

  • Det betød, at 10.000 børn med særlige behov skulle inkluderes i den almindelige folkeskole.

Om Danske Handicaporganisationers undersøgelse:

  • 400 forældre til handicappede børn har deltaget i undersøgelsen.

  • Børnene har følgende handicaps:

  • 56 % har psykiske handicap som for eksempel ADHD, Autisme eller er udviklingshæmmede

  • 15 % har bevægelses-handicap

  • 15 % er i varig medicinsk behandling som for eksempel cystisk fibrose, diabetes, nyrer, epilepsi

  • 14 % har kommunikations-handicap for eksempel høre, syn, tale

  • 14 % har andre handicaps