Alle borgere skal have en digital postkasse, med mindre de har svært ved at læse breve på en computer og beder om at blive fri.
Hvis du ikke selv har oprettet en digital postkasse, får du automatisk en digital postkasse.
Det sørger staten og kommunerne for, fordi det offentlige fra lørdag sender alle breve digitalt til borgerne.
Du får breve om regninger og operationer
Det er meget vigtigt, du tjekker din digitale postkasse, for ellers kan du miste vigtige breve, fortæller Dorthe Jespersgaard, der er chef for Borgerservice i Aalborg Kommune:
- Det kan være indkaldelser til bilsyn, regninger fra det offentlige, bøder fra biblioteket, breve om indkaldelse til undersøgelse eller operation på sygehuset, siger hun.
Og det kan blive dyrt, hvis du for ekspempel ikke opdager regninger i din digitale postkasse. Så vil du nemlig få et rykkerbrev med gebyrer, siger Dorthe Jespersgaard.
Du risikerer at miste børnepenge
Udbetaling Danmark sender blandt andet børnepenge og folkepension til borgerne. Udbetaling Danmark kræver også, at borgeren har en digital postkasse, siger digitaliseringschef Anders Schmidt Hansen:
- Man skal bestemt være opmærksom på, at brevene nu kommer digitalt. For hvis man ikke får søgt eller lavet den rigtige erklæring, så mister man rettigheden til sine ydelser, siger han.
Du får et almindeligt brev første gang
Hvis du ikke har været inde på din digitale postkasse siden august, får du et almindeligt brev første gang, der kommer digital post til dig.