Over 1000 læger mødte utilfredse patienter

Det kan tage over et år at få behandlet en klage i sundhedsvæsnet. Derfor vil nogle af dem, der klager, gerne tale med en læge eller sygeplejerske, som de kan skælde ud.

Når der sker fejl på et sygehus, kan det være rart at få en samtale med lægen eller sygeplejersken om, hvad der gik galt. (arkivfoto) (© Colourbox)

Det kan tage over et år at få behandlet en klage i sundhedsvæsnet. Derfor vil nogle af dem, der klager, gerne tale med en læge eller sygeplejerske, som de kan skælde ud.Omkring 7000 danskere klagede over sundhedsvæsnet sidste år. Det er et rekord stort antal klager.

Patientombuddet behandler klagerne, men behandlingen tager i gennemsnit et år, skriver Politiken.

Mange dropper klagen efter mødet

Det er længe at vente et år på at få sin klage behandlet.

Derfor indbyder Patientombuddet ofte de mennesker, der klager, til møde med en læge eller sygeplejerske fra den afdeling, de er utilfreds med.

På mødet må man både skælde ud og stille spørgsmål. Sidste år holdt Patientombuddet 1031 af den slags møder. Bagefter droppede hver anden at klage.

Patientombuddets direktør, Steffen Egesborg Hansen, mener, at mange er glade for at få en forklaring på, hvorfor noget gik galt i en behandling.

Presser patienten til at droppe klage

Der er ofte mange følelser med i en klage over et hospital, derfor tilbyder organisationen Danske Patienter at gå med til møderne med personalet fra hospitalet.

De fleste møder går godt, siger Anja Petersen fra Danske Patienter. Men hun hører også om tilfælde, hvor personalet presser folk til at trække deres klage tilbage:

- Patienten får måske at vide, at 'det kan ikke betale sig; du får alligevel ikke medhold', siger hun til Politiken.

/ritzau/