Norge: Lektiecaféer gør gode elever bedre

Lektiecaféer skal hjælpe især fagligt svage elever til at blive bedre. Men i Norge gik det omvendt - de dygtige blev bedre, og de svage blev dårligere.

I Norge har lektiecaféerne ikke hjulpet de elever, der har sværest ved lektierne. Her er det en lektiecafé på Midtpunkt Skole i Herning Kommune. (Foto: © Natacha Tjørnholm, DR P4)

Danmark har netop indført lektiecaféer i folkeskolen for at gøre eleverne dygtigere.

Norge indførte lektiecaféer for børn i 1. til 4. klasse i 2010, men en undersøgelse viser, at lektiecaféerne kun gjorde de bedste elever bedre.

Lektiecaféerne i Norge blev oprettet for især at hjælpe elever, som har det svært fagligt i skolen, men de blev tværtimod dårligere.

Det viser de nationale test af skolebørn i Norge.

De dårligere elever forsvinder i mængden

Undersøgelsen af lektiecaféerne er lavet af forskere for det norske undervisningsministerium sidste år.

Den viser, at de fagligt stærke elever lærer mest i lektiecaféerne, og at de fagligt svage elever lærer mindst, fordi de bliver overset.

I undersøgelsen svarer halvdelen af forældrene, at lektiehjælpen ikke har hjulpet deres barn til at klare skolearbejdet bedre.

Norge ændrer lektiecaféer

Undersøgelsen betyder, at de norske lektiecaféer nu bliver lavet om:

- Vi vil nu give kommunerne og skolerne mulighed for selv at bestemme, hvem der har brug for hjælpen, siger viceundervisningsminister Birgitte Jordahl.

Andreas Rasch-Christensen er forskningschef ved professionshøjskolen VIA University College, og han mener, vi skal lære af Norge:

- Man kan gå den norske vej og sigte efter nogle bestemte elevgrupper, fordi man har begrænset personale og ressourcer.

- Eller man kan gøre, som vi gør nu i Danmark, og favne alle. Men så kræver det, at man investerer endnu flere ressourcer i det, end kommuner gør i øjeblikket, siger Andreas Rasch-Christensen.

- Èn lærer per klasse kan betyde, at lektiecaféen bare bliver et slags opholdsrum, hvor læreren bliver en "gårdvagt", der holder ro og orden. Det vil ikke give os dygtigere elever, siger han.