Lektiehjælp fungerer ikke på mange skoler

Siden folkeskolereformen blev indført, har eleverne haft mulighed for at få hjælp til lektierne på skolen. Men det fungerer ikke lige godt alle steder.

Der er for mange skoler, hvor lektiehjælpen ikke fungerer, mener både skoleledere og lærere. Billedet er fra en lektiecafé på Midtpunkt Skole i Herning, som ikke har noget med den historie at gøre. (Arkivfoto) (Foto: © Natacha Tjørnholm, DR P4)

Lektiehjælpen i folkeskolen er ikke god nok.

Det mener både skoleledere og skolelærere på skoler i hele landet. Det er nemlig ikke alle elever, der kan få ordentlig hjælp til lektierne, skriver Fyens Stiftstidende.

På nogle skoler er der slet ingen lærere til lektiehjælpen - kun pædagoger. Andre steder er der kun to lærere til at hjælpe 100 elever.

Problem med frivillig lektiehjælp

I Odense Kommune viser en undersøgelse, at lektiehjælp er en af de dele af reformen, som skolerne har flest problemer med.

Problemerne er, at det er frivilligt for eleverne at komme til timerne med lektiehjælp. Det siger Poul Anthoniussen, der er børne- og ungechef i Odense:

- Når man får begrænset tid til en opgave, gør det noget ved den måde, man går til arbejdet på, siger han.

Lektiehjælp skal ikke være opbevaring

Claus Hjortdal er formand for Skolelederforeningen. Han er enig i, at når lektiehjælpen er frivillig for eleverne og placeret i ydertimerne, så giver det problemer:

- Det er et nedprioriteret område uden ressourcer, siger han.

Hos Danmarks Lærerforening mener formand Anders Bondo Christensen, at lektiehjælpen er god for de elever, der har brug for det. Men han siger, at det ikke bare skal være for at opbevare børnene.

Efter næste folketingsvalg ventes lektiehjælpen at blive en mere fast del af skoledagen og noget alle skal deltage i.

/ritzau/