Inklusion i folkeskolen går godt - eller gør det?

Det går fint med at flytte svage og udsatte elever over i almindelige skoleklasser, viser en ny rapport. Men det mener skolelærere og elever ikke.

Siden sidste sommer er mange elever med særlige behov blevet flyttet fra specialundervisning til den almindelige skoleklasse.

For et år siden bestemte en ny lov, at skolerne skal lade flere børn med særlige problemer deltage i den almindelige undervisning sammen med de andre elever.

Det kaldes inklusion, og det handler om de elever, der før var i specialklasser - for eksempel børn med diagnosen ADHD.

Det lader til, at det går godt med at få børn med særlige behov ind i de normale skoleklasser. Det viser en ny rapport, som Ministeriet for Børn og Undervisning har lavet ud fra erfaringerne 12 kommuner.

- Det ser ganske positivt ud. Al forskning tyder på, at der er bedst for eleverne at være inkluderede, hvis det overhovedet kan lade sig gøre, siger professor Niels Egelund. Han er en af forskerne bag rapporten.

Lærerne skal uddannes til at klare opgaven

Men Danmarks Lærerforening siger, at ni ud af ti lærere ikke føler sig uddannede til at arbejde med de særlige børn i den almindelige klasse.

Danske Skoleelever er en organisation, der taler elevernes sag. Formand Agnete Vienberg Hansen mener, at der meget stor forskel på, hvor gode de enkelte kommuner er til at inkludere de elever, der tidligere var i specialklasser.

- Der er steder, hvor eleverne ikke får ekstra hjælp, selv om de har særlige behov. Det gør det svært for lærerne at håndtere, når de ud over en klasse med 25 elever også får et barn med særlige behov, siger Agnete Vienberg Hansen.