Når elever går i 8. klasse bliver det vurderet, om de er klar til at starte på en ungdomsuddannelse.
Men flere af de elever, som ikke er uddannelsesparate, er i tvivl om, hvilken vurdering de har fået. Det viser en ny undersøgelse fra EVA, som 5397 elever fra 8. klasse har deltaget i.
45 procent af de ikke-uddannelsesparate elever tror, at de er vurderet parate til at tage en uddannelse. Nogle af eleverne ved slet ikke, at de er blevet vurderet.
Elever ved ikke, at de kan få hjælp
Når en elev ikke er uddannelsesparat, skal skolen og en vejleder lave en plan, som kan hjælpe eleven med at blive klar. Det siger Undervisningsministeriet.
Men undersøgelsen viser også, at halvdelen af eleverne ikke ved, at skolen skal hjælpe. Det er et problem, mener Anne Sophie Madsen, som er chefkonsulent i EVA.
- De (eleverne, red.) oplever, at det er noget, de skal klare selv. Det gør, at de har ringe forudsætninger for at arbejde med udfordringerne, siger hun.
Forældrene har et ansvar
Claus Hjortdal er formand for Skolelederforeningen. Han mener, at skolerne i forvejen hjælper ved at holde samtaler og vejlede eleverne. Han vil dog se, om skolerne kan gøre det bedre.
- Men grundlæggende er det forældrenes ansvar at sørge for, at eleverne kommer det rigtige sted hen i den rigtige uddannelse, siger han.
Merete Riisager er undervisningsminister. Hun siger, at skolerne selv har ansvaret for at vejlede eleverne, og at skolerne skal blive bedre til at give eleverne klar besked.
Elever, der ikke er uddannelsesparate
- •
45 procent af de elever, som ikke er uddannelsesparate, tror, at de er parate. Nogle af dem ved slet ikke, at de er blevet vurderet.
- •
54 procent af de elever, som ikke er uddannelsesparate, ved ikke, at skolen skal hjælpe dem med at blive parate til en uddannelse.
- •
30 procent af de elever, som ikke er uddannelsesparate, oplever, at de ikke får nok hjælp til at blive parate til en uddannelse.
- •
5397 elever fra 8. klasse var med i en spørgeskemaundersøgelse, hvor de svarede på, om de var vurderet parate til en ungdomsuddannelse. EVA sammenlignede elevernes svar med tal fra optagelse.dk, der viste, hvilke elever der rent faktisk var vurderet parate til en ungdomsuddannelse. Det viste, at flere elever troede, de var vurderet klar uden at være det. Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, EVA.