I Rebild Kommune går 97,2 procent af skoleeleverne i en almindelig klasse. Det er 1,2 procent mere end regeringens mål.
Børn med for eksempel autisme og ADHD gik tidligere i specialklasser, men nu bliver de undervist i almindelige klasser i folkeskolen.
Det hedder inklusion, når børn med diagnoser som ADHD går i almindelige klasser, og der har været meget kritik af inklusion i medierne.
Lærerne siger, inklusion kan være svært
Lærerne ved ikke altid, hvordan de skal behandle inklusions-børnene.
Lærerne synes også, at det kan være svært at undervise inklusions-børn sammen med andre børn, fordi inklusions-børn har særlige behov som for eksempel at sidde i fred bag en skærm.
Men nu siger flere kommuner, at de vil have mere inklusion i folkeskolen, skriver Jyllands-Posten.
96 procent skal gå i folkeskole
Regeringen har bestemt, at 96 procent af alle skoleelever skal gå i almindelige klasser i folkeskolen i stedet for i specialklasser.
Nogle af kommunerne har ikke nået de 96 procent endnu, mens andre allerede har inkluderet mere end 96 procent.
Jyllands-Posten har ringet til alle landets borgmestre, og seks ud af 10 svarer, at de gerne vil have mere inklusion i folkeskolen.
Medierne fortæller kun de dårlige historier
I Rebild Kommune går 97,2 procent af eleverne i en almindelig klasse. Det er 1,2 procent mere end regeringens mål. Og det går godt, siger borgmester Leon Sebbelin fra Radikale Venstre.
- Fokus i medierne er naturligt nok på de tilfælde, der ikke fungerer. Og de eksempler findes selvfølgelig. Men jeg tror også, at forældre ser udfordringen som større, end den er, siger borgmesteren til Jyllands-Posten, siger Leon Sebbelin.