DSB: Systemer brød sammen på grund af hackerangreb

Søndag aften brød DSB's systemer sammen, så togpassagerer ikke kunne købe billet. Det skyldtes et hackerangreb, siger DSB.

Søndag aften kunne togpassagerer ikke købe billet på grund af et hackerangreb mod DSB. Arkivfoto. (Foto: © Jens nøRgaard Larsen, Scanpix)

Søndag aften brød DSB's systemer sammen. Det betød, at togpassagerer i hele landet ikke kunne købe billet til toget.

Mandag oplyser DSB, at et hackerangreb var skyld i, at systemerne brød sammen.

Mandag morgen virker systemerne igen.

Ingen kunne købe billet til toget

Søndag aften kunne man hverken købe billet via DSB’s app, på hjemmesiden, i billetautomater eller i 7-Eleven-kiosker på stationerne.

Det var dog stadig muligt at rejse med rejsekortet, og passagerer kunne købe billetter i de tog, hvor der var togpersonale.

Medarbejderne i DSB kunne heller ikke maile eller ringe internt på grund af hackerangrebet.

Rapport: To ud af tre danske virksomheder er blevet hacket

Mandag offentliggør Ingeniørforeningen IDA og Danske Revisorer en rapport om cyberangreb mod danske virksomheder.

Ifølge rapporten har to ud af tre danske virksomheder været udsat for et cyberangreb det seneste år.

Rapporten slår fast, at mange danske virksomheder mangler et ordentligt it-beredskab, der kan holde kriminaliteten ude.

Rapport om cyberangreb

  • Rapporten bygger på besvarelser fra 113 it-ansvarlige. 89 er fra den private sektor, og 24 er fra den offentlige sektor.

  • Ifølge rapporten har to ud af tre virksomheder været udsat for et cyberangreb det seneste år.

  • Rapporten viser, at kun hver femte virksomhed har en beredskabsplan, der skal træde i kraft i tilfælde af et angreb.

/ritzau/