Modeller på catwalken i sære outfits er noget vi er vant til, men modeller med tørklæde er et sjældent syn i modeverdenen.
En af de få kvinder med tørklæde, der nu har fået muligheden for at være model, er Natasha Al-Hariri. Hun er model i kampagnen ”Dansk plus noget” fra det danske modebrand Noa Noa.
- Jeg er enormt stolt af at være en del af denne her kampagne. Det er ikke bare en almindelig reklame for noget tøj. Det handler om at udfordre stereotypen af modellerne. Reklamen handler om, at alle kvinder kan bære tøjet fra Noa Noa.
Natasha Al-Hariri er udover nyudsprunget model også debattør og arbejder til dagligt med at sikre repræsentationen af kvinder fra alle minoriteter. Herunder især kvinder, der bærer tørklæde.
Jeg vil gerne være med til at sige, at du skal være stolt af den du er og stolt af den identitet, du har med dig, når du bærer dit tøj, som Noa Noa-kampagnen giver udtryk for, siger Natascha Al-Hariri.
En historisk dag
Ifølge Natasha Al-Hariri adskiller Noa Noa sig fra andre modehuse, der laver deciderede tøjkollektioner til kvinder, som bærer tørklæde, ved at tøjet er for alle kvinder.
Derfor har mange kvinder kontaktet Natasha Al-Hariri for at sige tak for at repræsentere kvinder med tørklæde i modebranchen.
- En af mine veninder sagde, at det var en historisk dag. Det er aldrig før set, at en dansk model, der bærer tørklæde, på den måde repræsenterer et dansk brand.
Du kan høre Natasha Al-Hariri forklare mere om sit nye job i videoen ovenfor.