- Som Nytaarsgave, jeg ønsker mig en Mand med anset Stilling og god Forstand. Jeg ser godt ud, er intelligent og god, er formuende; Så fat blot Mod.
Sådan lyder en kontaktannonce tilbage fra 1921. Kontaktannoncerne er der ikke mange tilbage af, men en ny datingside er gået tilbage til rødderne. Her ses først annoncerne, og herefter kan man give tilladelse til at vise billederne.
Med i onsdagens Aftenshow var 60-årige Jan Sunke og 65-årige Lise Nellemann, der begge benytter sig af den nye tjeneste. De mener, at der i de moderne datingtjenester er for meget fokus på det ydre.
- Det bliver lidt klichéagtigt, hvis man bare ser på udseendet, og man ikke ved, hvad indholdet er. Det er kontakten, og det at se mennesket inde under - ikke bare facaden, siger Lise Nellemann.
Jan Sunke er enig.
- Den her ser på indholdet i modsætning til, hvis man kigger på billedet og siger, "han dur ikke".
Fra kontaktannoncer til dating-apps
Traditionen med kontaktannoncer stammer helt tilbage fra 1800-tallet, hvor de for første gang blev indrykket i aviserne. I dag er der ikke mange tilbage af de trykte annoncer.
I midten af 1990’erne rykkede mange over på online datingsites for at søge kærligheden, og de seneste par år har flere tusinde danskere, såvel unge som gamle, downloadet dating-apps som Tinder eller Happn.
De fleste har nemlig brug for nogen at dele livet med, siger Jan Sunke.
- Jeg kan se på mine bekendtskaber, at når folk bliver skilt, går der ikke lang tid, før de forsøger at finde en ny partner. Det er vigtigt at finde en at dele oplevelser med. Det er en vigtig del af livet at have en fælles reference, siger han.
Han mener dog stadig, at man skal se kontaktannoncer som et supplement, og at den bedste måde er at møde en gennem arbejde, venner eller familie.
Se klippet fra Aftenshowet i videoen over artiklen.