Vi skal i endnu højere grad handle med dyrevelfærden for øje, mener Dyrenes Beskyttelse. Måske ikke så overraskende. Organisationen har derfor sat en ny mærkningsordning i søen i år: Velfærdsdelikatesser.
Velfærdsdelikatesser dækker ikke alene over, at dyrene har haft det godt, mens de levede. Det handler også om at fremme et alsidigt husdyrhold på mindre, økologiske bedrifter. Mærket er først kommet i handelen i år, og endnu er der kun 12 producenter, hvis varer kan smykke sig med det.
Men Dyrenes Beskyttelse selv har store forventninger til det.
- Forventningen er, at antallet af producenter inden for to år vil være fordoblet og desuden dække et større geografisk område, så Velfærdsdelikatesser kan blive mere udbredt, fortæller Pernille Fraas Johnsen fra Dyrenes Beskyttelse.
Ikke flere mærker
Spørger man madsociolog Jon Fuglsang fra Professionshøjskolen Metropol, så har Dyrenes Beskyttelse fat i noget af det rigtige, når de gerne vil promovere dyr af oprindelige, nordiske racer.
- De har helt klart fat i noget rigtigt, når de med mærket fokuserer på og støtter producenter på mindre, økologiske bedrifter. En del af forbrugerne vil gerne bruge ekstra penge på råvarer, der stammer fra producenter, som netop ikke er store industrialiserede fabrikker. Men som er små, lokale producenter. Der er ikke noget, der tyder på, at efterspørgslen efter den type produkter er ved at falde. Tværtimod.
Men han mener ikke, at endnu et mærke er løsningen for at fremme salget:
- Der findes flere end 50 fødevaremærker, og det viser sig, at over halvdelen af forbrugerne kun kender den reelle betydning af 2-3 mærker. Der har været en tendens til, at hver gang der opstår et behov, så opfinder man et mærke. Men det er altså meget sjældent løsningen.
Særligt nordiske husdyrracer skal bevares
Velfærdsdelikatesser sælges indtil videre kun "fra bonde til kunde" og i visse restauranter men altså ikke i detailhandelen. Det skyldes, at en del af formålet med mærket er at give forbrugerne indsigt i, hvordan produktionen foregår på de gårde, hvor dyrene har levet hele deres liv, og derfor skal forbrugeren ud på gården og se det ved selvsyn.
Baggrunden for at skabe mærkningsordningen er, at Dyrenes Beskyttelse gerne vil bevare og udnytte den biologiske mangfoldighed, blandt andet husdyrracer, der er tilpasset det danske og nordiske klima.
Dyrenes Beskyttelse har allerede i over tyve år arbejdet med den mærkningsordning, der hedder ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse”.
Men selv om "Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse" har eksisteret siden 1992, så er det først gennem de seneste to år, der for alvor er sket en udvikling i antallet af fødevareproducenter, der bruger mærket. 80 procent af den danske detalihandel fører det nu.