Over 120.000 børn og unge vokser op i familier med alkoholproblemer.
Men kun en lille del af dem bliver identificeret og tilbudt hjælp og støtte, da børnene ofte har svært ved selv at bede om hjælp til at tackle de oplevelser, de har med forældre, der er påvirket af alkohol.
Især drenge fravælger tilbud om hjælp og støtte og forsøger at løse deres problemer på egen hånd.
Derfor har organisationen Alkohol og Samfund udviklet et spil, Hope Heroes, til telefon og tablet, der skal ramme drengene.
- Grundtanken med spillet er, at man bliver suget ind i hovedet på en heltekarakter. Der er fire forskellige heltekarakterer, hvis ”hoved” man skal spille sig igennem i de forskellige niveauer af spillet, forklarer Anders Østergaard, der har været med til at udvikle spillet.
Han er projektleder i Alkohol og Samfund på spillet og uddannet inden for samfundsvidenskab, spildesign og spiloplevelse.
- Heltekaraktererne i Hope Heroes har forskellige identiteter, som afspejler de forskellige overlevelses-strategier, som børn i familier med alkoholmisbrug typisk benytter sig af.
Et minimum af tekst
En rundspørge blandt kommunale tilbud til børn og unge i familier med alkoholproblemer, viser at cirka 80 procent af deltagerne i børne- ungegrupper er piger, og kun 20 procent drenge.
- Med drenge nytter det ikke noget at række ud efter dem og tilbyde dem samtaleterapi – de har i langt højere grad brug for konkrete råd, der giver mening for dem, forklarer Anders Østergaard.
Der er af samme grund heller ikke meget tekst og information i spillet, som er udviklet i samarbejde med en psykolog fra alkoholrådgivningen Lænken.
- Meningen med spillet er, at drengene skal blive klogere på, hvordan forskellige overlevelses-strategier er skruet sammen.
- De bliver nysgerrige, hvis de kan relatere til heltenes overlevelses-strategi og dermed ser en sammenhæng, som sætter gang i en tankeproces hos dem, og det kan få dem til at søge hjælp.
De fire overlevelses-strategier
Spillet er bygget op, så én overlevelses-strategi knytter sig til én helt, som udgør ét niveau. Når man har gennemført niveau 1 med den første type, kommer man videre til niveau 2 med den næste type osv.
- Dynamikken i spillet sørger forhåbentlig for, at de, der spiller det, når igennem alle overlevelses-strategier, pointerer Anders Østergaard.
- 1
Typen, der gemmer sig væk. Ofte den yngste i familien, hvis der er flere børn. For nogle er det den nemmeste måde at overleve på, at gemme sig og gøre sig usynlig. Læring af spillet: Andre folk går oprigtigt op i, hvem jeg er og kan lide mig. Jeg er værd holde af, og det er værd at holde af andre. Det er kun mig selv, der kan ændre situationen.
- 2
Typen, der hele tiden prøver at tilpasse sig situationen. Det kan være meget svært at vide, hvem personen er, fordi det skifter alt efter omstændighederne. Læring af spillet: Det er ok, at jeg sætter grænser for ikke at blive løbet over. Jeg kan ikke gøre nogen glade, hvis jeg ikke ved, hvem jeg selv er. Se fremad, ikke skue tilbage.
- 3
Typen, der reagerer med et stort raseri. Meget udadreagerende, kommer let til at virke som om, han vil destruere alt. Typen, der ofte havner i kriminalitet og vold, fordi han ser det som måden at komme ud med sine frustrationer på. Det er ikke noget, han gør bevidst, det er bare den eneste handlemulighed, han har lært fra sin barndom. Læring af spillet: Skru forventningerne til andre og mig selv ned. Jeg kan ikke redde hele verden selv. Fokuser på dem, der betyder mest og tilgiv andre for ikke at være perfekte.
- 4
Typen, der holder et skjold op for omverdenen. Fordi han ikke stoler på andre end sig selv, isolerer han sig og lader ingen komme for tæt på. Læring af spillet: Andre mennesker er værd at stole på. Åbner jeg mig for dem, åbner de sig for også for mig. Det er de færreste, der har en skjult dagsorden. Jeg udvikler mig mere i samvær med andre.