Klokken 7.00
Mathias er lige stået op. Han spiser en skål havregryn med mælk. Han drikker også et glas juice og en kop kaffe.
I den Demokratiske Republik Congo har Makumba været oppe siden kl. 5. Han har ikke fået morgenmad. Ofte spiser han kun én gang om dagen, og nogle gange spiser han slet ikke.
Klokken 7.30
Makumba har ikke ret langt til sin arbejdsplads. Han arbejder i en koboltmine. Det kobolt, Makumba finder, bruges især i batterierne til smartphones og computere. Han bor lige ved siden af minen i et ”hus” lavet af stolper og presenninger. Han har nu været på arbejde i halvanden time.
Mathias cykler 5,4 km til skole hver dag. Nogle af hans venner er begyndt på en ungdomsuddannelse længere væk, så de tager bussen.
Klokken 8.00
Mathias går i 9. klasse på Vestbyens Skole. Der går 24 elever i hans klasse. På hans skole er der regler om, hvordan forholdene skal være. For eksempel er der regler om, at der ikke må være under 18 grader i klasselokalerne. Skolen har også en antimobbestrategi, så der er også regler om, hvordan man skal opføre sig over for hinanden.
Makumba arbejder i minen sammen med andre børn og voksne. Han har allerede arbejdet her i ti år. For to år siden begyndte han at arbejde nede i selve minen og ikke kun på landjorden. Det er et farligt arbejde, for han kan risikere, at minens gange falder sammen. Her er der ingen regler om temperaturer og sikkerhed.
Klokken 12.00
Makumba får ingen frokost. Han skal tjene pengene, før han kan købe mad.
Mathias har madpakke med i skole. Nogle af hans klassekammerater køber mad i kantinen. Der er nogle af dem, som springer frokosten over. Det gør Mathias også en gang imellem.
Klokken 15.00
Mathias får fri fra skole. Han har 35 timer om ugen, og har aldrig fri senere end kl. 16. Kun hvis der er forældresamtaler eller sådan noget. Han skynder sig til fodboldtræning.
Makumba arbejder stadig. Han har aldrig gået i skole. Heldigvis går flere og flere børn i skole. Faktisk går hele 91% af verdens børn i grundskolealderen i skole. I Ghana, for eksempel, er det gratis at gå i skole fra 1. til 5. klasse. Men derefter skal forældrene selv betale, og så er der mange børn, som begynder at arbejde i stedet ligesom Makumba.
Klokken 17.00
Makumba tjener omkring 60 danske ører i dag. Pengene bruger han til mad eller til familien. Men Makumba får ikke løn, hvis ikke han finder kobolt.
Mathias har travlt. Han skal nemlig også uddele ugeavisen i dag. Det er hans fritidsjob. Mathias tjener 735 kr. på det om måneden. Pengene bruger han mest på computerspil, digitalt udstyr og på slik og chips.
Klokken 19.00
Aftensmaden er på bordet, da Mathias kommer hjem. I dag er begge hans forældre hjemme til aftensmad. Han spiser ellers ofte alene. I weekenden skal han ud at spise med sin mor, far og søster.
I dag spiser Makumba aftensmad med sin far, der også arbejder i minerne. Det er deres første måltid i to dage. De koger kartofler i en gryde over ild. Vandet, de bruger, er det samme, som er i minerne. Det er forurenet af kobolt, som kan give hudproblemer, kræft og lungesygdomme.
Klokken 21.00
Makumba har ikke sit eget værelse og der er ikke el i huset, så han har kun en batteridrevet radio. Han deler presenninghytten sammen med sin far og bror. Moren er død af kræft. Måske fordi hun hver dag rensede de mineraler, som de gravede op af minerne for at finde kobolt.
Mathias sidder på sit værelse og laver lektier. Der er et par stykker fra hans klasse, som ikke har deres eget værelse. Mathias er glad for at han har ro til at sidde på sit eget værelse med sin computer, for hans lillesøster larmer lidt nogle gange.
Klokken 23.00
Mathias er på vej i seng. Han plejer at sove omkring otte timer. Men inden han lægger sig til at sove, tjekker han de sociale medier på sin iPhone og sætter alarmen til kl. 7.00. I morgen skal han starte i brobygning, hvor han skal prøve de forskellige ungdomsuddannelser. Mathias drømmer nemlig om at blive læge eller pilot.
Makumba er faldet i søvn. Han er udmattet efter en lang dag i minen. Han drømmer om, at de børn han engang selv får, kommer til at gå i skole. Hvem ved, måske kan de blive læger eller piloter.
Illustrationer: Tomas Præstholm
Ovenstående historier er baseret på statistik, rapporter og informationer fra Danmarks Statistik, SFI - Det Nationale Forskningcenter for Velfærd, Sky News, Amnesty International, Daily Mail og Washington Post.