I 2050 bor 70 procent af os i byen - og rigtig mange af os i megabyer rundt omkring på kloden. Byer med over 40 millioner indbyggere bliver ikke unormalt, når vi runder midten af dette århundrede.
Så mange mennesker på så lidt plads bringer en masse problemer med sig. Allerede nu hober skraldet sig op i gaderne, vand er en mangelvare, og trafikken er kørt fuldstændig fast. Hvordan skal det ikke gå, når mange af byerne fordobler deres indbyggertal over de næste 30 år?
Klik dig igennem fremtidens megabyer og se hvilke udfordringer de kæmper med.
Mumbai: Indien
Mumbais største udfordring:
I lort til halsen
Når hovedpersonen i ‘Slumdog Millionaire’ falder gennem lokummet og ned i en kæmpe sø af lort, er det ikke langt fra virkeligheden. Mumbai har nemlig kæmpemæssige problemer med manglende kloakering.
I 2005 væltede 668 mm regn ned over byen på bare tolv timer og oversvømmede gader og togskinner - og hele slumområder skyllede væk i en strøm af afføring og affald.
Der ligger en kæmpe opgave i regnvandsopsamling og kloakering, når byen frem mod 2050 fordobler sit indbyggertal.
Men det er ikke uden sine ofre. 3500 mennesker bliver slået ihjel på togskinnerne hver eneste år - det er mere end ti om dagen.
Delhi: Indien
Delhis største udfordring
Luft så tyk som cigaretrøg
Hvis du får en slem hoste, der bare ikke vil gå væk, når du besøger Delhi, er det helt normalt. Som i store dele af Indien er luftforurening i hovedstaden et gigantisk problem.
I november 2017 var luften så forurenet, at det at indånde den svarede til at ryge 50 cigaretter om dagen. Og det er som bekendt ikke særlig sundt.
Luftforurening giver større risiko for hjertesygdomme, lungekræft og vejrtrækningsproblemer, så Delhi har et kæmpe problem, der kun bliver større, når byen vokser eksplosivt frem mod 2050.
Myndighederne forsøger at mindske forureningen ved at indføre dage, hvor kun biler med lige tal på nummerpladen må køre på vejene - og andre dage for dem med ulige.
Men det er ikke nok, og der skal skrappere metoder til, hvis luften skal være til at indånde i fremtiden.
Et toilet-museum i Indien virker måske lidt absurd, da landet jo ikke ligefrem er kendt for sine gode sanitetsforhold. Men de fleste turister får en gedigen omgang rejsemave, når de besøger Indien - og så er et toilet-museum jo ikke en helt dårlig idé.
Dhaka: Bangladesh
Dhakas største udfordring
Trafikpropper dag og nat
I Dhaka er det laaangt hurtigere at gå end at tage bilen. Byen er plaget af trafikpropper fra morgen til aften. Det er ikke unormalt at holde i kø i syv stive timer - og så er kan det jo næsten ikke betale sig at tage på arbejde.
Hvert år strømmer 37.000 flere biler til byen - så det bliver bare værre og værre. Og der er simpelthen ikke veje nok i byen. Kun syv procent af byens areal er veje, hvor det i byer som Washington og Chicago er hele 40 procent.
Cykelrickshaws står for en stor del af trafikken - og de er temmelig langsomme. Biler, motorcykler og lastbiler holder derfor dyttende og venter bag horder af rickshaws, der bevæger sig frem i sneglefart. Mange i Dhaka mener derfor, at cyklerne skal have deres egen bane, så trafikken glider lidt lettere.
Men hvordan skal det gå det ikke gå, når byen i 2050 har 15 millioner flere indbyggere?
Heldigvis kan du tage ned på Bangsal Road i den gamle bydel, hvor der står unge kunstnere klar til at slæbe din jernhest ind på et værksted og give den en farverig overhaling.
Og når du så drøner derfra på en nymalet cykel, sidder andre chauffører klar til at beundre dit pimpede køretøj.
Kinshasa: Congo
Kinshasas største udfordring
Uden for lov og ret
Forestil dig, at Lars Løkke Rasmussen taber statsministerposten ved næste valg, men skider på nederlaget og bliver siddende i Statsministeriet. Det er situationen i Kinshasa, hvor præsident Joseph Kabila har siddet ulovligt på magten, siden hans mandat udløb i december 2016.
Korruption er et af Kinshasas allerstørste problemer. Landet har ellers fine forudsætninger for at opbygge et samfund, hvor fattigdom og krig hører fortiden til. Congo har nemlig nogle af de største mineralforekomster i hele Afrika.
I stedet sidder den korrupte regering og troner i Kinshasa, rige af at sælge ud af landets ressourcer, mens størstedelen af befolkningen er plaget af elendig infrastruktur, høj arbejdsløshed og en hverdag i en verdens mindst udviklede storbyer.
Robotterne har rødt lys på maven og grønt lys på robot-hænderne, så de kan vende sig og give grønt eller rødt til bilisterne. Det kan virke som et mærkeligt tiltag i en by, hvor selv basale behov som rent vand, kloakering og elektricitet er forbeholdt de få heldige.
Kolkata: Indien
Kolkatas største udfordring
Drukner i skrald
På trods af at Kolkata ligger langt fra Himalaya-bjergene, kan byen alligevel prale med at have et bjerg midt i byen. Et gigantisk menneskeskabt bjerg af skrald: Ti etager højt og på størrelse med ti fodboldbaner tårner det sig op i den beskidte by.
Kolkata - tidligere Calcutta - har et enormt skraldeproblem. Poser, skidt og møg ligger og flyder i gaderne, og når det endelig bliver hentet og bragt til byens eneste losseplads - skraldebjerget Dhapa - flyder det over og ud i området omkring. Lossepladsen blev nemlig fyldt op for mange år siden, men er stadig byens eneste.
Skraldebjerget er hjem for nogle af byens allerfattigste. Man regner med, at der bor 30.000 mennesker på og omkring skraldebjerget. Og de lever af at sortere gennem skraldet og finde værdifulde genstande, som kan genbruges og sælges.
På og omkring bjerget har fattige landmænd nemlig slået sig ned, og her dyrker de blomkål, spinat, og hvad der nu ellers vil gro. Og selvom det lyder ulækkert, har myndighederne meldt ud, at man ikke tager skade af lidt skralde-grønt.
Lagos: Nigeria
Lagos' største udfordring
Ud af byen, slumrotte!
Forestil dig, at du tilhører den gruppe af Lagos’ indbyggere, der lever under fattigdomsgrænsen. Du er ikke alene, for det gør cirka to ud af tre af Lagos’ 21 millioner indbyggere.
Officielle tal fra FN viser godt nok, at der bor cirka 14 millioner i Lagos, men Lagos’ regering vurderer tallet til svimlende 21 millioner indbyggere allerede i dag.
Og ikke nok med at du lever i fattigdom under ekstremt hårde kår, indenfor de sidste år har bulldozere ryddet dit hjem, da nye og flotte lejlighedskomplekser skyder op i dit tidligere slumkvarter. Lejligheder som du umuligt har råd til at bo i.
Forlader du ikke dit hjem og alle dine ejendele frivilligt, så får politiets kugler og tåregas højst sandsynligt hjulpet dig ud af dit blikskur.
I Lagos gøres der nemlig meget for at forskønne slumområderne - problemet er bare, at det driver de fattigste længere og længere uden for bykernen.
Filmindustrien i Nollywood blev grundlagt omkring 1992, og Nigerianerne er sindsygt produktive. De seneste år har de spyttet mere end 1500 film ud om året - til sammenligning producerede Hollywood 724 film i 2017.
Så næste gang du skal finde en fredagsfilm til ‘Netflix and Chill’, så er der nok af nigerianske film at vælge imellem. På den danske Netflix kan du finde mesterværker som “The Wedding Party” eller “Fifty”.
Tokyo: Japan
Tokyos største udfordring
En tidsindstillet bombe
Af byerne på denne liste er Tokyo den mest velfungerende af dem alle - i hvert fald som det ser ud nu. Byens offentlige transport kører som smurt. Vand, el og kloakering spiller. Og i modsætning til mange andre megabyer, er luftforureningen heller ikke et stort problem.
Men det kan altsammen ændre sig i fremtiden - for Tokyo begynder at skrumpe fra 2030. I Japan får kvinderne nemlig kun 1,4 børn i gennemsnit - og det betyder, at befolkningen skrumper hastigt.
Efter 2050 vil 30,7 procent af befolkningen i Tokyo være over 65 år - mod omkring 20 procent nu. Allerede i dag har Japan en statsgæld på 200 procent af bruttonationalproduktet - i Danmark er den kun på 21 procent - og det kan kun blive værre i fremtiden, når færre arbejder og betaler skat.
Det kan gå ud over infrastruktur, sundhedsvæsen og den generelle levestandard i Japans hovedstad.
De tror nemlig, at personens spøgelse bliver hængende i huset og gør livet surt for dem, der efterfølgende flytter ind. Du har måske set film som ‘The Grudge’, hvor et hus hjemsøger dets beboere - og for nogle japanere er den film altså ikke ren fiktion.
Karachi: Pakistan
Karachis største udfordring
Varmen dræber
I 2015 døde mere end 1500 mennesker, da temperaturen i Karachi lå over brandvarme 40 grader i fem døgn i træk. Selv om natten dalede temperaturen inde i byen ikke. Det skyldes et fænomen, som flere megabyer kæmper med, kaldet “urbane varmeøer”.
Store byområder fyldt med beton, mursten og asfalt absorberer nemlig solens varme i løbet af dagen, og når solen så går ned, afgiver stenene varmen og holder temperaturen oppe. Typisk vil megabyer derfor være 5-8 grader varmere end landområdet omkring.
Ved at plante træer og anlægge store parker og søer, er det muligt at køle byen ned. I Karachi er der ikke plads til hverken træer eller parker, da alle vil bo midt inde i byen. Der er nemlig meget få offentlige transportmidler, så byen kvæles i endeløse bilkøer, og vil du nå på arbejde, sker det på gåben. Og så nytter det jo ikke at bo langt ude i forstæderne.
Når kvinder så kommer hjem fra en tur med bussen, er det ikke meget bedre. Mellem 21 og 55 procent af alle kvinder oplever at blive udsat for vold i hjemmet.
New York: USA
New Yorks største udfordring
En by kun for de rige
Der ligger ikke skrald og flyder i New Yorks gader, kloakeringen fungerer, luften er nogenlunde ren - og det er muligt at pendle til arbejde fra forstæderne. Noget som kan være decideret umuligt i mange af verdens andre megabyer.
New Yorks store problem er egentlig et luksusproblem. Byen lider nemlig af omfattende ‘gentrificering’. Det betyder, at i de områder, hvor underklassen tidligere boede - Harlem og Brooklyn i særdeleshed - bliver ejendomme opkøbt af pengemænd og omdannet til luksuslejligheder, som de oprindelige beboere umuligt har råd til.
Det tvinger almindelige mennesker længere og længere væk fra bykernen, der langsomt bliver til en kønsløs rigmands-oase. Og det bliver kun værre, når New York vokser sig endnu større frem mod 2050.
Det førte til, at myndighederne vedtog den første lokalplan i verden. En lokalplan der stadig den dag i dag betyder, at nye højhuse i New York skal bygges som en ‘bryllupskage’. Det vil sige, jo højere skyskraberen er, desto smallere skal den være i toppen. Det lukker nemlig mere lys ned i gaderne.
Mexico City: Mexico
Mexico Citys største udfordring
En ørken fuld af regn
Det regner meget i Mexico City. Faktisk regner det mere, end det gør i paraplyernes by, London. Alligevel lider byen af akut vandmangel.
Mexico City ligger hvor Aztekernes hovedstad engang lå. En by der blev kaldt den nye verdens Venedig, fordi den var fyldt med flydende haver - og lå ud til en enorm sø. I dag er den sø væk. Drænet for at gøre plads til huse, fabrikker og indkøbscentre. Og nu er her knastørt.
Byens vandforsyning må i dag pumpes ind fra et sted højt i bjergene mere end 100 kilometer væk. Og det kræver strøm, rigtig meget strøm, at pumpe vandet gennem bjergene. Den dyre transport betyder, at prisen på vand er højere her end noget andet sted i verden.
Det hjælper heller ikke på prisen, at 40 procent af det vand, der pumpes op fra undergrunden, forsvinder ud af utætheder i de ældgamle rørledninger.
Ikke nok med at vandet er dyrt, så kan det også være svært at få fat på for den almindelige mexicaner. For 70 procent af byens indbyggere kommer der vand ud af vandhanen under 12 timer om dagen. Og for de uheldigste sker det ofte, at de må vente flere dage på, at vandhanen igen spytter de livsvigtige dråber ud.
Det hjælper heller ikke, at flere og flere højhuse skyder op. De lægger et endnu større pres på jorden under byen - især fordi de bliver bygget på overfladiske fundamenter.
En uheldig effekt af, at byen synker, er, at det koster mere og mere at pumpe spildevand op fra det hul, som byen langsomt graver sig længere og længere ned i.
Flere Webfeatures
Flere Webfeatures
Se alleCredit
Tekst: Jeppe Kyhne Knudsen & Pernille Kjeldgaard Kristensen
Grafik: Mathis Birkeholm Duus
Kilder: Tal fra Global Cities Institute