"RYK TILBAGE! ALLESAMMEN! STILLE OG ROLIGT. DER STÅR NOGLE MENNESKER HERNEDE, DER BLIVER KLEMT!”
Fra den lille scene i Fælledparken i København forsøger Jan Gintberg at få styr på situationen. Men det er umuligt.
P3-programmet ’Tæskeholdet’ holder afskedsfest - og den er totalt ude af kontrol.
Værterne Casper Christensen, Jan Gintberg, Mads Vangsø og Søren Søndergaard håbede, at der ville dukke omkring 5.000 op - måske 10.000 hvis det gik rigtig godt. Men på denne fredag aften den 30. maj 1997 er 50.000 unge fra hele landet mødt op i Fælledparken i København.
Det er cirka lige så mange, som der er plads til foran Orange Scene på Roskilde Festival, og lyden af de 50.000 jublende mennesker er da heller ikke til at tage fejl af:
Da Tæskeholdet træder ind på scenen, er de intet mindre end rockstjerner.
Men scenen er alt for lille, højtalerne er for små, og hurtigt øges presset på de forreste fans. Der er ingen sikkerhedsfolk, ingen samaritter, ingen afspærringer - og nu begynder folk at besvime.
Alle vil opleve fænomenet Tæskeholdet, og alle kæmper om at komme så tæt på som muligt.
Rundtomkring opstår flere slagsmål mellem de spritstive unge, hvoraf flere har drukket siden formiddagen, hvor den uigenkaldeligt sidste udgave af radioprogrammet blev sendt.
Nogle meter væk stiger sort røg op fra et bål lavet af den nærliggende Café Pavillonens 100 nyindkøbte liggestole. Indimellem høres høje brag, når de spraydeodoranter, som er smidt på bålet, eksploderer. En brandbil forsøger at komme ind til ilden, men må bakke væk igen, da der kastes flasker efter den og en rude smadres.
Politiet tilkaldes, men kan intet stille op.
Tæskeholdet har skabt et monster.
En gave til lytterne
For at forstå, hvordan monsteret blev skabt, er vi nødt til at skrue tiden lidt længere tilbage.
Kort før efterårsferien i 1996 står P3 med en udfordring: Programmet ’Strax’ skal holde efterårsferie, og der skal findes noget at fylde tiden ud med.
- Vi havde lyst til at give lytterne en gave, i stedet for bare at finde en almindelig vikar, fortæller daværende P3-chef Judith skriver.
Hun har lagt mærke til Casper Christensen, der på det her tidspunkt har haft stor succes med underholdningsprogrammet ’Husk lige tandbørsten’ på DR1 - og senest knap så meget succes med ’Safari’ på samme kanal.
Kun en måned før efterårsferien ringer P3-chefen til Casper Christensen og tilbyder ham jobbet.
- Han måtte lave, hvad han ville, bare det var sjovt, fortæller Judith Skriver.
Komikeren takker ja – dog på betingelse af, at han må tage nogle venner med.
Det får han lov til - men med kun én måned til premieren har komikeren pludseligt meget travlt med at finde på noget at lave i de tre timer hver formiddag i en hel uge.
Den britiske Casper Christensen
Han finder inspiration i udlandet, hvor den berygtede radiovært Chris Evans fra britiske BBC har haft stor succes.
"Det, jeg godt kan lide, er den meget løse fornemmelse i hans programmer. Det er en loose fornemmelse af, at det hele foregår lige nu," forklarede Casper Christensen dengang til avisen Aktuelt.
"Man kan mærke, at der er en god stemning i studiet. Og kan man formidle den sjove vi-er-nogle-kammerater-der-har-det-skide-sjovt følelse, så er det fedt. Chris Evans har mange små ideer, som ikke holder særlig meget, men de er sjove nu og her. Og sådan noget elsker jeg."
Sådan et koncept passede godt til P3 i midten af 90’erne, hvor radiostationen gennemgik store forandringer – og nu ikke længere kun skulle fokusere på musik, men også på ungdomskultur og ungdomsunderholdning.
Derfor var der også en åbenhed for at prøve nye ting.
Og åbenhed kan man roligt sige, at der blev brug for... For da programmet mandag den 14. oktober 1996 kl 09:10 havde premiere, var det med 100 kilometer i timen.
Hamster-onani og dødstrusler
”Vores tema i dag handler om dumme ting, man har gjort mod dyr – så ring ind og fortæl,” lyder opfordringen fra Casper Christensen, hvorefter medvært Søren Søndergaard fortæller, at han engang har onaneret på en hamster.
Og så er programmet ligesom i gang…
Kort efter kommer den første af mange klager ind via fax. Det er en tegning af Søren Søndergaard, der hænger og dingler i en galge.
I tre timer følger en højintensiv flodbølge af halvspontane indslag, som dansk radio aldrig har oplevet det før.
Klokken 10:15 får Casper en kvinde i telefonen til at skrue helt op for hendes højtalere og stille dem i vinduet ud mod sin nabo, hvorefter han højt råber:”HEJ DET ER LONE! MINE NABOER ER NOGLE NARRØVE!”
Klokken 10:50 ringer et par ind, mens de tilsyneladende har sex – men værterne vurderer, at det er svært at høre, hvad der egentlig foregår, og at det mest lyder som om, at nogen har sex med en hund.
Klokken 11:13 ringer en klager ind, der synes det er uforskammet, at Casper afbryder dem, der ringer ind. Men hun når ikke at tale færdigt, før hun… ja,bliver afbrudt.
Og sådan fortsætter det.
Klokken 11:30 skriger Mads Vangsø i segmentet ’dagens ord’ den dengang meget populære TV2-vært Kredes navn virkelig, virkelig højt, og kort efter siger produceren Mikela kedelige ord på en fræk måde.
Det hele afsluttes klokken 11:45 med Jan Gintbergs sidenhen legendariske tale til nationen, selvom ’nationen’ på programmets første sendedag primært består af to meget forundrede håndværkere, der står på et stillads på den anden side af vejen.
Da rådhusklokkerne ringer klokken 12:00, og Radioavisen går i gang, er dansk radiohistorie forandret for altid.
Pauseklovnen bliver hovedattraktion
At der er sket noget særligt, bliver ikke mindst bemærket af de almindelige Strax-værter, da de kommer tilbage efter efterårsferien:
Jeg var vært på det første program efter ferien, og det var ikke spor fedt. Jeg fik en fax efter få minutter, hvor der bare stod ”SKRID!”Strax-vært Niels Kristian Lang
Medierne skriver side op og side ned om det kulørte radiofænomen – og vikarerne fra helvede, der egentlig kun skulle have sendt i efterårsferien, får i resten af 1996 alligevel en fast plads som værter i ’Strax’ hver fredag.
Nogle vilde måneder følger, og programmet får frem mod nytår langsomt opbygget en pæn skare af dedikerede fans.
Sidst på året tror hele holdet dog, at eventyret er slut. Aftalen om at være værter gik kun til årets udgang – og der bliver faktisk også sagt vemodigt farvel til lytterne.
Men det skulle vise sig, at det hele først lige var begyndt...
TV gør ’Tæskeholdet’ til et kultfænomen
Fra februar 1997 får de nemlig deres helt eget program hver fredag formiddag, der ikke kun styres af Tæskeholdet, men nu også hedder ’Tæskeholdet’.
”Vi har sparket Strax ud. Fra nu af er fredagen vores! Længe leve Tæskeholdet!” annoncerer Casper Christensen i comeback-programmet.
Som noget nyt bliver programmet nu også bliver sendt som en times opsummeret farvefjernsyn på DR2 om aftenen - og populariteten stikker helt af.
Det er programmet, som alle taler om - og 'Tæskeholdet' går fra at være en radiobegivenhed til at være et decideret kultfænomen, der hver fredag formiddag samler flere tusinde mennesker foran Radiohuset.
Også gangen inde foran studiet er fyldt med alle mulige forskellige mennesker, der vil være med.
Det er blandt andet også sådan, at rockbandet Mabels tidligere frisør Niels Strandet og den unge praktikant Peter ’Klokkelærlingen’ Roed, bliver en fast del af programmet.
Utallige folk møder op for at få deres 15 minutes - og de vil gøre næsten hvad som helst for at blive en lille del af fænomenet.
Men da ’Tæskeholdet’ sender et specialprogram live fra Bakken, topper en ung mand alligevel alle, da han vælger at ryge en cigaret med røven, mens han har hovedet under vand og samtidigt spiller ’Åh Susanne’ på keyboard.
Dogme-radio
’Tæskeholdet’ var landet som en bombe i radioen. Og det var ikke kun indholdet, der brød grænser – også selve formen brød med de gamle traditioner.
Før 1996 havde stort set alle DR’s radioprogrammer været pæne, omhyggeligt planlagte og afviklet med en timing, som var det en militæraktion.
- Alt det vendte ’Tæskeholdet’ på hovedet, fortæller Betina Skriver, der var programmets tekniker.
- Jeg var næsten lige blevet udlært og havde ikke vanvittig mange kilometer i benene, så at være tekniker for Tæskeholdet var noget af en ilddåb! Jeg havde jo lært at lave radio på den helt klassiske måde, men sådan var det slet ikke her.
Programmet blev bevidst sendt fra teknikrummet i stedet for radiostudiet, de havde med vilje alt for få mikrofoner – og der blev konstant talt ind over musikken.
- Dét med mikrofonerne var et bevidst dogme. Lydbilledet måtte simpelthen ikke være for perfekt. Det var indholdet, der skulle være i fokus – ikke alt produktionen udenom, fortæller teknikeren.
Daværende ’Strax’-vært Niels Kristian Lang lagde i høj grad også mærke til Tæskeholdets tekniske stil:
- Jeg havde der i midt-90’erne længe haft det sådan i maven, at det hele var blevet lidt stift. Men vi var radio-skolede og havde altid fået at vide, at god radio var, at man ikke talte i munden på hinanden, at man sad tæt på mikrofonen, at man talte nogenlunde pænt og for guds skyld ikke talte ind over sangen i musikken. Og så kom Tæskeholdet og gjorde præcis det modsatte. Og jeg synes, det virkede fantastisk.
Klager, kritik og en lort i posten
Et af Tæskeholdet slagord var ”Så længe vi er grove, er vi sjove” – og det skabte holdet i høj grad også programmet efter.
”…vi går efter det morsomme. Om det er personer eller fænomener, er lige meget,” pointerede Casper Christensen selv i B.T., hvor programmet blev kaldt ”usympatisk, sexistisk, fordomsfuldt og respektløst”.
Efter lidt væven indrømmede han også direkte i nyhedsprogrammet DR2 Nyt, at ”jo, vi sviner faktisk folk til”.
Men selvom de fleste var helt enige om, at programmet faktisk var alle disse ting, var mange alligevel meget positive.
”I er blevet landets absolut bedste grin i en alt for alvorlig tid. (…) I har brudt med den pænhed og Public Service, der præger resten af Danmarks Radio – udskiftet fodformet lørdagsunderholdning med intens hypersjov,” skrev avisen Aktuelt eksempelvis.
Men meningerne var i dén grad delte – og andre var markant mere forbeholdne:
”Og hvad har vi så fået for pengene? Bar røv og jader. Samt en hel del sårede, sagesløse ofre,” skrev en B.T.-skribent eksempelvis med slet skjult henvisning til blandt andre programmets praktikant ’Klokkelærlingen’ og de faste gæster Niels Strandet og stripperen ’Jade-Laila’.
Sammen med diverse kendisser, der blev omtalt, og ukendte folk, der ringede ind, blev de alle udsat for lidt af hvert.
”På deres bekostning blev Tæskeholdets såkaldte humor til en ganske følelseskold business. (…) Det handlede kun om at få folk til at grine af – og ikke med,” mente skribenten, der langtfra var alene i sin kritik.
Også almindelige mennesker valgte at udtrykke deres utilfredshed.
Dødstrusler var ikke ualmindelige – og på et tidspunkt fik holdet også tilsendt en lille pose lort med posten.
P3-chef: Noget gik over stregen
Daværende P3-chef Judith Skriver, som var med til at få programmet i æteren, kan godt huske de grovere dele af programmet.
- Der vil da helt sikkert være enkelte elementer i en del af udsendelserne, som var ude på kanten, og som man ikke kunne drømme om at sende i dag. Og sikkert også noget som gik over kanten dengang, og som jeg da må indrømme ville have været skønnere, hvis det ikke var blevet sagt eller gjort.
- Men programmernes styrke var jo netop vildskab og søgen grænser og alt det improviserede. Og ikke at hvert indfald og ord var skrevet i et manuskript og grundigt overvejet på forhånd, forklarer hun.
- Så ja – noget gik over stregen. Men jeg har svært ved at fortryde det uden at fortryde hele projekt 'Tæskeholdet'. Og det gør jeg ikke.
Judith Skriver var ikke overrasket over kritikken af programmet.
- Den var vel næsten til at forudse, når man søsætter et program, som er så anderledes, vildt og uregerligt som 'Tæskeholdet' var.
- Det brød muren for sædvanlig og pæn adfærd på radio – og det var der selvfølgelig nogen, som ikke kunne lide. Nogle få heldigvis. Langt de fleste nød det – også når de indimellem rystede på hovedet over galskaben, men liiiige måtte se og høre lidt mere for at grine og gyse over hvor vildt, flabet og sjovt det mon kunne blive, siger Judith Skriver.
Hun mener ikke, at man ville kunne gøre noget tilsvarende i dag:
- Ikke på samme måde. Programmet blev født på mavefornemmelser og impulsivitet. Der var ikke langt indløb og mange overvejelser og lange møder for at beslutte det. Det hørte vel til i den tid, siger P3-chefen, der ikke mener, at man i dag handler helt så impulsivt i DR, som man gjorde dengang med 'Tæskeholdet'.
- I dag er vi alle sammen blevet mere pæne og friserede – og måske mere bange for at fornærme og udfordre.
Brød to forskellige slags grænser
Uanset, hvad man måtte mene om Tæskeholdet, fik de med deres næsten totale grænseløshed på alle parametre skrevet sig ind i historiebøgerne.
- En stor del af deres identitet var jo netop grænseløshed, og det var også det, som hele konceptet var bygget op omkring, forklarer medieforsker Kirsten Drotner fra Syddansk Universitet.
I 90’erne undersøgte hun fænomenet ’Tæskeholdet’ i den videnskabelige artikel ’Giv os en grænse’.
Hendes undersøgelser viste, at programmet brød grænser på to forskellige måder: Den ene handlede mest om teknisk og formatmæssig grænseløshed – som for eksempel at det hele var så værtsfokuseret, lytter-involverende, spontant og næsten dogme-agtigt.
- Det er jo en måde at lave radio på, som man hører i mange programmer i dag. Dengang var det helt vildt, mens det i dag er mere almindeligt. På den måde har ’Tæskeholdet’ klart sat sine spor, vurderer Kirsten Drotner.
Den type grænseløshed havde de færreste noget imod.
Men den anden måde at bryde grænser på, splittede i højere grad lytterne, fordi den mere handlede om social grænseløshed i forhold til, hvad man kunne tillade sig over for andre mennesker.
- Begge typer grænseløshed var med til at få indskrevet programmet i historiebøgerne, men den meget grove, voksenmobbende og ofte sexistiske tilgang ville man jo aldrig se i dag. Det er tiden jo i høj grad løbet fra.
- Det eneste rigtigt positive, man kan sige om den del af programmet er, at den jo fik hele nationen til at tale om grænser. Og det er faktisk også en vigtig samtale, hvis man skal finde ud af, hvor de går henne.
Et tohovedet monster
Tæskeholdets grænsebrydende monster havde altså to hoveder – og det var det monster, der dukkede op i Fælledparken i form af 50.000 optændte unge mennesker.
Gennem syv intense måneder havde de lyttet til programmet, og var kommet for at få afløb for den opbyggede energi, de ikke havde kunnet komme af med.
Ude bag højtalerne havde de nemlig ikke rigtigt kunne være en del af fænomenet. Det havde kun føltes som om.
Men nu var de til stede fysisk – klar til at danse polka og udleve et af holdets andre slagord:
”Så længe vi er stive – er vi i live!”
Allerede om formiddagen inden festen er stemningen høj:
”CASPER ER GUD!”, skriger en ung mand med en Nettopose på hovedet, da TV Avisen møder ham.
En anden ung fyr er kommet hele vejen fra Fyn, og skal helt sikkert med i Fælledparken:
”Der kan ikke andet end komme knald påååå,” pointerer han – og fik ganske ret.
Nok også mere, end han selv havde turdet håbe på.
Live-sending fra festen måtte afbrydes
Det var meningen, at hele festen skulle sendes live i radioen i musikprogrammet ’Funkshowet’, som sendte hver fredag aften fra klokken 21 til midnat.
'Funkshowets' to værter, Henrik Milling og Nicolai Molbech, havde nemlig inviteret Tæskeholdet til at komme forbi og sige farvel i deres program.
En ganske fin idé – i teorien i hvert fald.
Men med 10 gange så mange gæster som forventet, blev det meget svært at afvikle et almindeligt radioprogram.
De forsøgte at få gennemført livesendingen, og det lykkedes da også at få afholdt og transmitteret en electric boogie-konkurrence mellem Casper Christensen og ’Funkshowet’-værten Henrik Milling.
Men konkurrencen blev noget af det sidste, lytterne, som ikke var mødt op i Fælledparken, fik at høre.
Efter Radioavisen klokken 22:00 blev sendingen nemlig afbrudt – og i de to timer indtil midnat måtte to værtsvikarer træde vande live i radioen hjemme fra Radiohuset.
”Der er så meget gang i den, at det faktisk er umuligt at transmittere i en radio,” lød det fra de to hurtigt tiltrådte vikarværter i Radiohuset, der vurderede, at der sandsynligvis var tale om ”den største fest i radioens historie”.
Ingen anede, hvad der foregik.
”Med livet som indsats”
Først langt ud på natten kommer der livstegn fra Tæskeholdet.
Alle medlemmerne og de to Funkshow-værter er taget ind i Radiohuset for at udsende en officiel undskyldning og for at forklare, hvorfor udsendelsen måtte afbrydes.
”Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen. Det var med livet som indsats,” lød det fra en tydeligt rystet Funkshow-vært Nicolai Molbech.
Casper Christensen tager begivenhederne mere roligt:
”På et tidspunkt, mens vi sender udsendelsen, besvimer folk, og jeg løber rundt sammen med Nicolai Molbech og Jan Gintberg og slæber ældre mennesker op, som er faldet om.”
Men selvom udsendelsen måtte afbrydes, fortsatte festen:
”Da I blev lukket af, gik Tæskeholdet op på taget af en bygning og skreg, og så gik festen altså for alvor i gang,”fortalte Casper Christensen.
Jan Gintberg tilføjer:
”Vi gjorde det, vi er bedst til. Vi råbte røv og viste nogen piger uden BH.”
De grænseløses grænse
Festen satte en tyk streg under det, som både Tæskeholdet selv og ledelsen i DR allerede godt vidste: Det grænseløse Tæskehold havde nået sin egen grænse.
P3-chef Judith Skriver fortæller, at alle var enige om, at programmet skulle slutte på toppen:
- Det var blevet så vildt, at det ikke kunne blive vildere. Jeg var tæt på at fortryde den beslutning flere gange, men det var godt, vi gjorde det.
Credit
Tekst og research: Søren Dalager Ditlevsen
Grafik og opsætning: Mathis Birkeholm Duus og Ingeborg Munk Toft
Programmering: Jesper Winther, Tommy Faldt Pedersen og Casper Glumsøe Bach
Afdeling: DR Ung Digital og DR Viden
Billeder: Scanpix, DR's arkiv, Wikimedia, Det Kongelige Bibliotek
Kilder: Gamle udsendelser af 'Strax', 'Tæskeholdet', 'Funkshowet', TV Avisen og DR2 Nyt. Desuden gennemgang af gamle artikler, om og med Tæskeholdet i Politiken, Ekstra Bladet, BT, Aktuelt, Berlingske og Se og Hør. Den videnskabelige artikel 'Giv os en grænse' af Kirsten Drotner. Kommentarsporet på DVD'en 'Tæskeholdet'. Desuden baggrundsinterviews med p3-chef Judith Skriver, producer Helle Isted Ludvigsen og tekniker Betina Skriver.
Artiklen her er en opdateret genudgivelse. Den udkom første gang i 2020. Vi har i forbindelse med genudgivelsen igen forsøgt at få et interview med Casper Christensen, men har har ikke ønsket at medvirke.