Prøv at tænke på Leonardo DiCaprio eller Angelina Jolie. To filmstjerner helt øverst på listen over verdens mest kendte skuespillere.

Forestil dig så, at en dansk skuespiller lå lige så højt på den liste - eller måske endda helt øverst.

Oooog stop så med at forestille dig det – for engang var det faktisk virkelighed!

Tilbage i 1910’erne havde stumfilmsskuespilleren Asta Nielsen, nemlig lige så stor - hvis ikke større - stjernestatus som de to Hollywoodstjerner har i dag.

Sådan lyder vurderingen fra flere filmhistorikere og filmforskere.

Den danske superstjerne blev født den 11. september 1881 - altså for præcis 140 år siden i disse dage - og var en pioner i dansk film. Hun blev et erotisk og stilmæssigt ikon og satte standarden for en helt ny type skuespil, der passede til et biograflærred frem for en teaterscene.


- Asta Nielsen er nok den vigtigste skikkelse i hele den danske filmhistorie, siger redaktør, filmhistoriker og Asta-elsker Anne Schwartz fra Stumfilm.dk.

Men én ting er at høre, at hun var fantastisk – noget helt andet er at opleve det med sine egne øjne.

Det har du nu muligheden for herunder, hvor Anne Schwartz har udvalgt 5 klip fra Asta Nielsens film, som viser, hvad det var hun kunne.

Det ser måske lidt fjollet eller overdrevet ud i dag, men dengang var det altså skuespil i verdensklasse!

Tryk her for at lytte til musik, mens du ser filmene



- Man forstår jo godt, at scenen her vakte opsigt. Altså Asta Nielsen står og gnider sin røv op ad skridtet på Poul Reumert, som hun lige har bundet. Så på den måde er den ekstremt direkte i sin erotiske fortælling.

- Det er jo ren sex – men scenen vakte også opsigt, fordi Astas indlevelse er så stor. Hun virker besat, som i trance. Hun formår at udtrykke karakterens erotiske besættelse af den ”farlige” mand gennem dansen.

- I modsætning til datidens kurvede kvindeideal havde Asta en mere atletisk, slank krop, og så var hun jo ikke nogen klassisk skønhed. Hun rummede både lys og mørke, og hendes beundrere snakkede ofte om en dæmonisk, dragende erotik.

- Selve filmens handling har også virket provokerende for datidens moralvogtere. Den fortæller kort sagt om en kvinde, der følger sine dyriske drifter og dropper den pæne præstesøn til fordel for en lækker cirkusartist!


- ’Afgrunden’ blev ikke bare Asta Nielsens gennembrud, men også startskuddet på dansk stumfilms storhedstid. Det er samtidigt det første erotiske melodrama – genren, som dansk film markedsførte sig på i begyndelsen af 1910’erne.

- ’Afgrunden’ og gaucho-dansen katapulterede Asta Nielsen ud i berømmelse. Hun fik kun 200 kroner i løn for sin hovedrolle, men filmen var så stor en succes, at hun kunne tage 5.000 for sin næste film. Og det var altså mange penge i begyndelsen af 1910’erne. Men de danske produktionsselskaber kunne alligevel ikke hamle op med de astronomiske lønninger på 80.000 kroner pr. film, hun pludselig fik tilbudt af Tyskland, så i 1912 flyttede hun til Berlin og blev her kendt som ”Die Asta”.

- Filmen blev vist 13 gange i døgnet og blev solgt til 19 forskellige lande, hvilket var meget dengang.

- Scenen med den frække dans var dog for fræk til nogle biografer. Derfor blev den flere steder simpelthen klippet ud af censuren.

- Det er sjovt nok faktisk også derfor, at det i dag er den scene i filmen, der står skarpest og er mindst slidt. Der blev nemlig fundet en kopi af den i Sverige, hvor den i sin tid var blevet klippet ud og derfor havde ligget urørt bag lås og slå i årevis.

- Der er bogstaveligt talt skrevet akademiske afhandlinger om Asta Nielsens øjne og den enorme kraft, de besad. Hun havde generelt et usædvanligt ansigt og en subtil mimik, som passede enormt godt til filmmediet. Det kan man se i denne her scene, synes jeg.

- Hun er i færd med at stjæle en kostbar perlekæde af sin beundrer, en gammel juveler, for at redde sin kæreste ud af en spillegæld. Der er placeret et stort spejl på væggen i baggrunden, hvilket både udvider rummet og giver mulighed for at vise tilskueren ting, der går usete hen for en eller flere af karaktererne. I denne her scene står Asta med ryggen vendt mod juveleren, da hun snupper perlekæden – ganske uvidende om at spejlet afslører hende.

- Asta formår i scenen at udtrykke karakterens ængstelige nervøsitet alene med et flakkende blik og næsten umærkelige trækninger i ansigtet, for kort efter at tage uskyldens maske på over for juveleren.

- Selvom det måske ikke ser sådan ud i dag, spiller hun meget subtilt sammenlignet med mange af datidens andre skuespillere. I begyndelsen af 1910’erne var det blevet muligt at lave nærbilleder, hvilket kunne bringe skuespilleren meget tættere på sit publikum end det var tilfældet i teateret, hvor man måtte kompensere for flere meters afstand med store fagter og overdreven ansigtsmimik. Det forstod og udnyttede Asta.

- Hun var samtidigt enormt bevidst om, hvordan hun tog sig ud på film. Hun vidste præcis, hvordan lyset skulle falde mest fordelagtigt, hvilken vinkel hun skulle filmes fra (altid forfra), samt hvilken make-up og hvilke kostumer, der lod ansigtet og kroppen tale det stumme sprog.

- Hun fremhævede øjnene med sort makeup, mens munden – meget snedigt i stumfilmsregi – blev gjort både kortere og smallere. Det var jo ikke der, publikum skulle se hen for at forstå historien.

- Allerede fra 1912 boede Asta Nielsen i Berlin, hvor der eksisterede et unikt frisind i forhold til bl.a. seksualitet og køn. Og da Weimarrepublikken ophævede pressecensuren i 1919 kom byens mange subkulturer op til overfladen. Homoseksuelle og transvestitter færdedes frit på gaden og magasiner til homoseksuelle blev del af gadekioskernes udvalg. Den frisindede kultur blev Asta helt sikkert påvirket af.

- Hun havde et meget androgynt udseende, som passede perfekt ind i tiden og miljøet. Det var en stor force for hendes karriere på det her tidspunkt, at hun havde både det mandlige og det kvindelige i sig og på den måde kunne være begge dele eller ingen af delene.

- Hun elskede det, hun kaldte ’bukseroller’, hvor hun skulle lege mand. Her i ’Das Liebes-ABC’ er det en humoristisk gimmick, men i andre film var det mere subtilt. Man kunne ofte ikke rigtigt bestemme sig for, om hun var mand eller kvinde.

- Det var dragende, at hun på den måde talte til begge køn med sit erotiske udtryk.

- Det er også værd at bemærke, at selvom hendes herre-forklædning i denne film skal forestille at være sjov, ser hun slet ikke fjollet ud. Tværtimod – hun er jo sindssygt smart og elegant, hvilket også var med til at gøre hende til et stilikon i en tid, hvor kvindeidealet var på vej væk fra det mere traditionelle.



- Asta Nielsen er i eftertiden mest blevet husket for sine mere dramatiske og alvorlige film, men hun kunne faktisk ret mange forskellige ting. Det kan man for eksempel se i denne her slapstick-komedie, hvor hun spiller en lille pige.

- Scenen er måske ikke noget, man slår sig selv på lårene af grin over i dag, men det er et rigtig godt billede på den type fysiske humor, vi ser i de fleste af tidens komedier.

- Et godt eksempel på, at humoren dengang var lidt en anden, er, at Astas karakter – den lille pige – på et tidspunkt i filmen bliver smidt på en galeanstalt i en gummicelle. De voksne tror, at hun er skør, selvom hun egentlig bare laver børnedrillerier og leger.

- Inde i cellen prøver hun så at hænge sig selv i sit sjippetov. Den var nok ikke gået i dag.

- Denne her scene er blot et af mange eksempler på, at Asta Nielsen gik meget op i sine kostumer. Ikke så meget fordi det skulle være pænt, men fordi, de skulle fremhæve kroppens sprog og dermed understøtte fortællingen.

- Hun sagde selv, at for meget stof ville bryde kroppens linjer og lade dens sprog forstumme. Og det må man sige, at hun undgår i ’Den sorte Drøm’s åbningsscene, hvor hun er iført en ekstremt stram, lille trikot.

- Selvom hun altid selv benægtede at have nogen form for metode, men spillede ud fra ren følelse og intuition, er der ingen tvivl om, at hun kunne sit kram. Hun havde en indgående forståelse for filmmediet mens det endnu var så ungt.

- Derfor er det heller ikke overraskende, at hendes banebrydende evner endte med at gøre hende verdensberømt – og til danmarkshistoriens største internationale filmstjerne.



Credit


Tekst og research: Søren Dalager Ditlevsen


Grafik: Charlotte Revsbech


Udvikling: Jesper Winther, Casper Glumsøe Bach og Tommy Faldt Pedersen


Redaktører: Marie Søndergaard og Lasse From


Filmklip: Venligst udlånt af DFI og Stumfilm.dk. Se dem i deres fulde længde lige her på Stumfilm.dk.