Forstå skandalen i Ukraine: Grand Prix er ramt af konflikt og kaos

- Det er ikke sådan, Eurovision Song Contest skal være, siger arrangøren nu, efter der er gået storpolitik i konkurrencen.

(© eurovision.tv)

Der er udbrudt storpolitisk konflikt i Melodi Grand Prix, efter værtslandet Ukraine har forbudt deltageren fra Rusland at rejse ind i landet for at være med i konkurrencen til maj. Og det vækker bekymring i mange af de lande, som er med i årets Eurovision Song Contest.

- Der er flere medlemslande, der har henvendt sig til os og været bekymrede over situationen, fortæller Grand Prix-chef i den europæiske tv-union, EBU, nordmanden Jon Ola Sand, og fortsætter:

Sangerinden Julia Samoylova er blevet centrum i en storpolitisk konflikt. Hun optrådte i 2015 på Krim-halvøen, som Rusland har annekteret fra Ukraine. Og derfor vil den ukrainske sikkerhedstjeneste ikke tillade hende at rejse ind i landet, når der til maj er Eurovision Song Contest i hovedstaden Kiev. (Foto: © Maria Antipina/Scanpix)

- Det er klart, at det er noget, som vi alle er optaget af. For vi ønsker at holde konkurrencen fri for politiske ytringer. Og dét at udelukke en deltager er et meget stærkt politisk signal.

Arrangør: "Ikke sådan det skal være"

EBU er gået til yderligheder for at løse konflikten om den russiske deltager Julia Samoylova, som har fået forbud mod at rejse ind i Ukraine, fordi hun tidligere har optrådt på Krim-halvøen, som Rusland annekterede i 2014. De tilbød torsdag russisk tv at deltage via satellitforbindelse.

Eurovision-chef Jon Ola Sand medgiver, at det strider imod selve grundprincippet i konkurrencen: At alle deltagerne står på den samme scene.

- Jo, det gør det for så vidt. Det er ikke sådan, Eurovision Song Contest skal være. Men her er vi i en situation, hvor vi for første gang i Eurovision Song Contests historie har en deltager, som måske ikke får muligheden for at rejse til Ukraine. Og så må vi finde en løsning, som gør, at vi kan tilbyde en mulighed for den russiske deltager og ikke lade politiske spil komme i vejen for det, siger Sand, der ikke har opgivet at få Julia Samoylova på scenen i Kiev.

- Vi vil følge situationen tæt, men på det stærkeste opfordrer vi de ukrainske myndigheder til at finde en løsning, siger Eurovision-boss Jon Ola Sand. (Foto: © Michael Søndergaard, DR)

- Beslutningen er taget af sikkerhedsmyndighederne, som er nødt til at følge lovene, som de er, men vi vil appellere til premierministeren og regeringen i Ukraine om at få omgjort beslutningen, så et eventuelt rejseforbud først træder i kraft efter Eurovision Song Contest. Vores største mål er fortsat, at den russiske deltager kommer på scenen i Kiev til maj. Det arbejder vi hårdt for.

Ukraines vindersang er blevet "brugt politisk"

At Rusland vælger at sende en deltager, som man véd vil blive udelukket, kan ifølge fans og observatører ses som en bevidst provokation mod Ukraine – og et modsvar på sidste års ukrainske sang, der vakte stor harme blandt russere. Sangen '1944' med Jamala beskrev nemlig, hvordan russiske soldater forfulgte den ukrainske befolkningsgruppe krimtatarerne under Anden Verdenskrig.

Hør sangen '1944', som vandt Eurovision Song Contest sidste år:

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:57385f08a11f9f096474f840

EBU-chefen afviser det som spekulationer, og den aktuelle konflikt får ham ikke til at fortryde beslutningen om at lade den kontroversielle sang deltage sidste år.

- Sangen kan sættes i en politisk kontekst, men det kan alt. Og i den situation, som der er nu mellem Rusland og Ukraine, så er det klart, at den bliver brugt politisk. Men vi må forholde os til de regler, som gælder, siger Jon Ola Sand.

- Den er en reference til en faktisk hændelse på Krim under Anden Verdenskrig, og det er en sang, som vi ikke dengang eller i dag ser som et politisk bidrag, siger Jon Ola Sand.

"Har været meget usikker"

Dramaet om den russiske deltager er blot det seneste eksempel på de stridigheder og det kaos, der har præget det ukrainske værtskab for verdens største popfest.

I november forlod genereldirektøren sit job på den ukrainske tv-station NTU i protest over, hvor dyrt det vil blive at afvikle de tre tv-shows. Og i februar sagde 20 andre nøglepersoner fra kanalen op på grund af "mangel på gennemsigtighed i flere beslutningsprocesser".

Helt usædvanligt har EBU flere gange udtrykt bekymring over planlægningen af konkurrencen, hvor tidsfrister er overskredet, og de har også kritiseret håndteringen af billetsalget.

Hør Danmarks bidrag, 'Where I Am', med Anja Nissen:

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:58b1dcd0a11f9f1440771002

- Jeg har været meget usikker ved flere anledninger. I Danmark har I jo erfaring med at arrangere konkurrencen for få år siden og véd, hvor utroligt kompliceret det er, og hvor vigtigt det er, at tingene falder på plads i rette tid. Det har det ikke altid gjort frem til nu, og der er stadig uløste ting, siger Jon Ola Sand, der dog er mere fortrøstningsfuld nu:

- Med mindre vi får andre udefrakommende udfordringer, så skal de nok lykkes med at skabe tre gode tv-show fra Kiev til maj. Det er jeg sikker på.

Danskerne skal forlange ordentlige tv-shows

Herhjemme i Danmark er underholdningschef Jan Lagermand Lundme er bekymret for, hvordan ukrainsk tv vil afvikle semifinalerne og finalen til maj.

- Det er klart, at jeg er bekymret på vegne af de danske tv-seere. Vi skal forlange at få nogle ordentlige tv-shows, siger Jan Lagermand Lundme, der i rollen som showchef selv var med til at producere Eurovision i 2014.

Underholdningschef Jan Lagermand Lundme er bekymret på tv-seernes vegne for, hvordan Eurovision-showene bliver til maj. Her ses han sammen Danmarks deltager, Anja Nissen.

- Jeg véd, hvor meget det kræver, og jeg hører, at der er lang vej igen. Der bliver helt sikkert et show, men vi ved ikke, hvordan det bliver. Det tyder på, at tingene er en smule ude af kontrol. Jeg håber, jeg tager fejl, og det smukke ved Grand Prix er jo, at det er forskelligt fra land til land. Men det vil være rigtig ærgerligt, hvis showet bliver præget af, at der ikke har været styr på planlægningen.

DR: Ubærligt når Grand Prix bliver politisk kampplads

Underholdningschefen ærgrer sig over, at den fredelige musikkonkurrence er blevet en storpolitisk kampplads.

- Det er nærmest ubærligt. Jeg ved, at EBU tager det dybt alvorligt, og det skal de saftsuseme også. Berettigelsen for, at Danmark er med i Eurovision Song Contest, er jo, at vi her har et sted, hvor vi kan mødes på tværs af grænser og forskelligheder, siger Jan Lagermand Lundme.

Har EBU været gode nok til at tackle problemerne?

- Jeg bliver rigtig glad for EBU, hvis det lykkes at få Julia på scenen i Ukraine, og jeg ved, de kæmper.

Får den aktuelle konflikt om Ruslands sang dig til at overveje, om Danmark fortsat skal være med i Eurovision Song Contest?

- Jeg vælger at tro, det er en enkeltstående ting.