Der skal jo som bekendt to til disco tango. Og dette gælder i særdeleshed også i Melodi Grand Prix.
For selvfølgelig skal der store sangstemmer til at fremføre en Grand Prix-basker, der kan vinde hele molevitten. Men der er også nogle, der skal skrive sangen.
Selvom de færreste nok tænker over det lørdag aften, så er Dansk Melodi Grand Prix faktisk en konkurrence for sangskrivere. Ikke for sangere.
Og Dansk Melodi Grand Prix 2018 byder på mange store sangskrivere, der hver især har gjort alt for at skrive den bedste popsang.
Én af sangskriverne i årets konkurrence er Lise Cabble, som tidligere har skrevet 'Only Teardrops', der vandt Eurovision Song Contest for Danmark i 2013.
Når hun skriver en popsang, er noget af det vigtigste omkvædet.
- Man skal ramme folk med et eller andet i omkvædet. Enten med noget der er meget melodiøst, eller noget der er meget slagkraftigt følelsesmæssigt, så man bliver glad, ked af det eller får lyst til at hoppe op og begynde at danse. Det skal skubbe til folk på en eller anden måde, siger hun og fremhæver i den forbindelse den svenske Eurovision-vinder 'Euphoria' fra 2012.
- Det er jo smag og behag, men jeg synes, den er superfed. Der er så meget drama i den, det et fantastisk omkvæd, og så har den en modulation, som også er enormt fantastisk, og som man egentlig ikke lægger mærke til.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a5a7c5a6ba11f9f1180fcf7b6
Lise Cabble har også skrevet 'Fra Mols til Skagen' og 'New Tomorrow', der vandt det danske Melodi Grand Prix i henholdsvis 1995 og 2011.
Og i år har hun skrevet sang nummer 1’ Riot’, der bliver fremført af Ditte Marie, samt sang nummer 2 ’Starlight’, der bliver sunget af Anna Ritsmar.
Når Lise Cabble sidder og laver sin musik, drager hun nytte af sin evne til at lytte på en særlig måde.
- Jeg lytter meget, som folk lytter. Jeg tror, at med nogle musikere bliver det så avanceret, at det bliver for svært for lytterne at forstå musikken. Jeg tror, jeg har evnen til at høre det samme, som 'almindelige' mennesker kan høre. Så derfor skal det ramme mig selv først, for så tænker jeg, at det sikkert også rammer andre, siger hun.
Se videoen herunder, hvor Lise Cabble fortæller om de overvejelser, hun gør sig, når hun skriver sange.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5a7c8cb5a11f9f1180fcf954
Begynder med titlen
En af årets andre sangskrivere er Rune Braager, der har skrevet sang nummer 9 ’Holder fast i ingenting’, der bliver sunget af Rikke Ganer-Tolsøe, og sang nummer 10 ’Music for the Road’, der bliver sunget af Albin Fredy.
Derudover havde han også en sang med i det britiske Grand Prix, der blev afholdt i går.
Og for Rune Braager fungerer sangskrivningen godt, når han starter med sangens titel.
- Jeg begynder tit med at finde på en titel og på et godt tekstkoncept. Jeg finder så at sige 'vinklen' på sangen. Altså, hvis det skal være en kærlighedssang, hvad skal den så for eksempel handle om, siger han og fremhæver One Directions 'What Makes You Beautiful' som et eksempel på en popsang med et stramt tekstkoncept.
- De synger 'You don't know you're beautiful – and that's what makes you beautiful'. Og det opsummerer ligesom hele 'formålet' med sangen. Så hvis man har en god titel og et godt koncept, så er det ofte nemmere at få skabt en færdig, helstøbt sang, end hvis man begynder med eksempelvis nogle guitarakkorder eller et trommebeat og bygger nummeret op ud fra dét.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a5a7c5a6ba11f9f1180fcf7b3
Svulstig power
Når det drejer sig om at skabe de store Grand Prix-hits, så peger Rune Braager også på, at selve konkurrencens format har indflydelse på, hvordan musikken udformer sig.
- Man kan sige, at de fleste Grand Prix-hits i dag også kan fungere som almindelige popnumre, som man hører i radioen. Men hovedvægten af Grand Prix-sange er mere svulstige i udtrykket, fordi det skal fungere på en stor scene og i et stort tv-show, siger han og fortsætter.
- Det er jo en stor fest, så det må godt være mere power-agtigt, end hvis man skriver et radiohit, som godt kan underspilles mere og fungere i radio-formatet, siger Rune Braager.
Sangskriveren maner dog til besindighed, inden man lægger sig for fast på den slags musikalske regler, som han også mener er til for at blive brudt.
- For omvendt kan man jo også vende det helt om, som Portugal gjorde med deres stille vindersang fra sidste år. Altså hvis du for to år siden havde spurgt, om man skulle stille op med sådan en sang på portugisisk, så ville alle sige, at man skulle lade være. Teorier og regler er til for at modbevises, siger Rune Braager.
Det må ikke blive for kompliceret
En tredje sangskriver i årets Grand Prix er Kim Nowak-Zorde, der tidligere har skrevet og vundet med ’Cliché Love Song’, der blev sunget af Basim i 2014.
I årets Grand Prix står han bag sang nummer 6 ’Unfound’, der bliver sunget af Lasse Meling.
Og Kim Nowak-Zorde mener lige som Lise Cabble, at den gode Grand Prix-sang er kendetegnet ved, at den er nem at forstå for tv-seerne hjemme i stuerne.
- Jeg tror, man skal tænke på tilgængeligheden og folkeligheden til Dansk Melodi Grand Prix. Showet skal samle familien, så hvis sangene bliver for komplicerede, bliver folk sat af. Det må ikke blive for underligt og mærkeligt, siger Kim Nowak-Zorde, inden han dog alligevel trækker lidt i land.
- Men omvendt så ændrer popmusikken sig hele tiden. I år er der jo for eksempel en R’n’B-sang med, og den er jeg ikke sikker på ville være blevet valgt ud for nogle år siden - men det er jo kun positivt, fastslår han.
Sangen finder altid sit eget hjem
Når Kim Nowak-Zorde skriver sange, er det heller ikke nødvendigvis med henblik på, at de skal være til Grand Prix'et eller skamspilles i radioen. For ham handler det om, at han skriver den musik, som kommer til ham.
- Jeg skriver altid fra hjertet, og så er jeg ligeglad, hvad jeg skriver til. Jeg tænker ikke i deciderede Grand Prix-hits, Christopher-hits eller Basim-hits. Sangen skal bare føles god at lave, og så finder den altid sit hjem på den ene eller anden måde, fortæller Kim Nowak-Zorde.
Han afslører også, at en vindersang som Sveriges ’Heroes’, der vandt Eurovision i 2015, er et prima eksempel på, hvordan et Grand Prix-hit skal skures sammen.
- Det er helt straight pop. Og sang, produktion og komposition rammer helt plet. Den er glat og som sådan ikke noget nyt, men håndværket er bare gået op i en højere enhed. Samtidig er Måns Zelmerlöw, der synger sangen, jo også en flot fyr og alt det dér, siger han og fortsætter.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a5a7c5b38a11f9f1180fcf7c4
- Men som sangskriver er jeg særligt glad for den, fordi jeg bliver introduceret til et univers, jeg ikke selv besidder. Når jeg hører en sang, jeg ikke selv kunne have fundet på, så bliver jeg begejstret, siger Kim Nowak-Zorde.
Hvordan det kommer til at gå sangskriverne og solisterne, kan du finde ud af på lørdag klokken 20, når der er Dansk Melodi Grand Prix 2018 på DR1 og DR TV.