Politiske konflikter risikerer at overskygge musikken, når der til maj er internationalt Melodi Grand Prix i Ukraine. Og det kan blive fatalt for konkurrencen, der siden begyndelsen i 1956 har brystet sig af at være apolitisk.
Det mener formanden for MelodiGrandPrixFans.dk, Johann Sørensen, efter Ukraine har udelukket årets russiske deltager, Julia Samoylova, fra at være med.
Dr.dk har stillet ham 5 skarpe spørgsmål om skandalen.
Hvor opsigtsvækkende er Ukraines beslutning om at udelukke den russiske deltager?
- Jeg er ret chokeret over, at det er kommet så vidt. Aldrig har man set så stærkt et politisk signal, at man som værtsland ligefrem nægter en deltager, der er udvalgt af et andet land, at komme ind. Det kan jeg ikke erindre. Det er virkelig radikalt.
Hvorfor har Ukraine truffet den kontroversielle beslutning?
- Ruslands deltager har besøgt Krim tidligere, og derfor kan hun ikke rejse ind i Ukraine. Det udgør en sikkerhedsrisiko, mener man. Den regel gælder for alle - uanset om man sidder i kørestol eller ej. Og de har åbenbart ikke ønsket at gøre en undtagelse her.
Er det en provokation fra Rusland side at sende en deltager, som de godt ved, ikke må optræde i Ukraine?
- Det kan man ikke afvise. Man har set før, at Rusland har prøvet at udfordre Ukraine. Det gjorde de blandt andet ved at holde deres finale i det russiske børne-Grand Prix på Krim sidste år.
Hvilken interesse har Ukraine og Rusland i at bruge Melodi Grand Prix politisk?
- Ukraine vandt sidste år med en meget poltisk sang, (’1944’ med Jamala, red.), som handler om russiske krigsforbrydelser under 2. Verdenskrig. I Rusland har man følt sig voldsomt provokeret af det.
Ved at sende Julia Samoylova, som er lam i benene og sidder i kørestol, forsøger man måske at vinde nogle sympatistemmer. Og når hun nu bliver udelukket, kan de vise verden, at det er russerne, der bliver uretfærdigt behandlet.
Hvilke konsekvenser får dagens beslutning for Eurovision Song Contest?
- Man har taget Eurovision som gidsel med den her udvikling. Det politiske har altid været der, men ikke tidligere overskygget musikken, som det gør nu. Eurovision har mistet sin upolitiske dyd.
Hvis EBU (den europæiske tv-union, der står bag Eurovision, red.) ikke skrider til handling, så vil der gå mere politik end musik i Eurovision. Det er ærgerligt, for Eurovision er en af de få ting, vi har at samles om i Europa i dag.
Det må nu være op til EBU nu at prøve skabe forsoning og løse konflikten på en god måde. Det er nødvendigt for konkurrencens fremtid.