Skjult reklame for IT-firma. Afgørelse den 7. juli 2008. Medhold

En klager mente, at et indslag i 21 Søndag den 18. maj om et digitaliseret privathjem, hvor alt blev styret elektronisk, reelt var skjult reklame for det omtalte forældrepars private konsulentfirma...

En klager mente, at et indslag i 21 Søndag den 18. maj om et digitaliseret privathjem, hvor alt blevet styret elektronisk, reelt var skjult reklame for det omtalte forældrepars private konsulentfirma, der netop havde indretning af fremtidens digitale hjem som specielt. Redaktionen svarede ikke på klagen. Lytter- og seerredaktøren gav i sin indstilling klager helt ret og konkluderede:

"At der i indslaget i 21 Søndag var tale om et besøg i en kommerciel virksomheds "udstillingsvindue" burde være fremgået af indslaget, således at det stod klart for seerne, at der her var tale om et firma, der talte positivt om sine egne produkter. Denne konklusion bør omtales på relevante steder på programmets hjemmeside." Det manglende svar blev påtalt overfor redaktionen.