En temaaften om bedemandsbranchen indeholdt et 27 minutter langt indslag med titlen "Krigen i bedemandsbranchen", hvor man bl.a. fokuserede på den nye konkurrence i branchen og diskussionen om prisniveau og gennemsigtighed.
I et fem sider langt brev klagede foreningen Dansk Bedemænd den 3. juni over udsendelsen, som man på en række punkter fandt i modstrid med DR's egne programetiske regler. Efter den ansvarlige redaktør Ole Hjortdal afviste klagepunkterne, klagede Danske Bedemænd videre til lytternes og seernes redaktør. Danske Bedemænd mente blandt andet, at DR i indslaget ikke efterprøvede anklager og beskyldninger, som miskrediterer medlemmerne af Danske Bedemænd, udelod væsentlige oplysninger og generelt tog Danske Bedemænds konkurrenters parti i udsendelsen.
Lytternes og seernes redaktør konkluderede i sin indstilling:
"Samlet indeholder udsendelsens en række kritikpunkter mod Danske Bedemænd og foreningens medlemmer. De kritiseres bl.a. for uigennemsigtige og høje priser og for at udnytte, at kunderne er i sorg. Kritikken illustreres delvist med arkivklip, men det fremstår uklart, hvad der er nye og gamle kritikpunkter. Tidsforløbet fremstår således uklart og nogle steder direkte forkert. Repræsentanter for Danske Bedemænd får i udsendelsen kun mulighed for at svare på en del af den rejste kritik. Da der er tale om hårde angreb, burde DR have gjort mere for at efterprøve anklagerne - især ved at forelægge den for Danske Bedemænd. På den baggrund bør Danske Bedemænd have mulighed for en kort replik, der bør oplæses i forbindelse med en genudsendelse af tema-aftenen og som bør være tilgængelig på de relevante sider på dr.dk (på siden Fejl og Fakta og på de sider, hvor udsendelsen stadig kan ses eller omtales). Jeg indstiller derfor, at DR tilbyder Danske Bedemænd denne replik:"Som en del af DR2's temaaften - "En Dødgod Forretning" - bragte vi udsendelsen "Krigen i bedemandsbranchen". Udsendelsen rummer på flere områder en kritik af de danske bedemænds traditionelle brancheforening - Danske Bedemænd - men uden at formanden Knud Larsen fik ordentlig mulighed for at svare. Knud Larsen har derfor bedt om en yderligere replik. I følge Knud Larsen er det forkert, at Danske Bedemænd er imod åbenhed om priser. Danske Bedemænd har for længst pålagt alle medlemmer at skilte tydeligt med priserne i deres forretninger og opfordret alle til at lægge priserne på nettet. Det har foreløbig 30 pct. af medlemmerne gjort i 2012, oplyser Knud Larsen. Udsendelsen kan give det indtryk, at kunderne er utilfredse med Danske Bedemænd. Det er også forkert, mener Knud Larsen. Han henviser til en undersøgelse lavet af Tænk i 2010. Den viste, at 85 procent af kunderne var tilfredse eller meget tilfredse. DR beklager, at disse svar på kritikken ikke var med i den første udsendelse."" Du kan læse hele klagesvaret her.