Radioavisen på P4 bragte den 16. oktober kl. 7.00 et indslag, der beskrev, at mange unge bliver skuffede over arbejdsforholdene, når de tager job i danske call-centre i Spanien. En 17-årig fortalte i indslaget om sine egne erfaringer og HK bekræftede problemet. Det lykkedes imidlertid ikke at få en kommentar fra det firma, der var omtalt i indslaget. Derfor blev firmaets direktør citeret fra en avisartikel om sagen. Direktøren klagede til DR over fejl i indslaget og over, at han ikke havde fået mulighed for at kommentere. Redaktionen afviste kritikken under henvisning til, at fejlen var ubetydelig (om pigen havde været ansat i 10 eller 30 dage) og at direktøren var blevet citeret. Direktøren bad derefter lytternes og seernes redaktør vurdere sagen. I indstillingen herfra konkluderes det, at der ikke er begået fejl som nødvendiggør en rettelse i Radioavisen. Imidlertid blev det indstillet, at der blev offentliggjort en rettelse på DR Nyheders Fejl og fakta-site med dette indhold: "Radioavisen på P4 bragte den 16. oktober kl. 7.00 en historie om et firma - Eurobooking - der i en artikel i Urban blev beskyldt for at lokke unge mennesker til at tage arbejde i Spanien. Radioavisen bragte et interview med en tidligere 17-årig ansat, men det lykkedes ikke at få en kommentar fra firmaet.Eurobookings direktør, Martin Wenzell, kritiserer i en klage til DR, at Radioavisen (på basis af den 17-åriges forklaring) sagde, at hun "blev lokket" til at sige ja til jobbet i Spanien. Martin Wenzell oplyser, at den 17-åriges far havde set og godkendt ansættelseskontrakten og at lønnen var højere end den spanske mindsteløn.DR beklager, at det ikke lykkedes at få en kommentar fra Eurobooking og at man fejl-agtigt oplyste, at pigen havde været ansat i 30 dage. Der var kun tale om 10 dage." Rettelsen blev bragt - men direktøren valgte desuagtet at klage videre til Pressenævnet. Nævnets afgørelse kan læses her: http://www.pressenaevnet.dk/Søg-Nyheder.aspx?M=News&PID=127&NewsID=6946
Indslag om arbejdsforhold i call-center. Afgørelse den 11. november 2008. Delvist medhold.
Radioavisen på P4 bragte den 16. oktober kl. 7.00 et indslag, der beskrev, at mange unge bliver skuffede over arbejdsforholdene, når de tager job i danske call-centre i Spanien. En 17-årig fortalte i indslaget om sine egne erfaringer og HK bekræftede problemet. Det lykkedes imidlertid ikke at få en kommentar fra det firma, der var omtalt i indslaget. Derfor blev...