På tre måneder handlede de ind 143 gange i Sandie Wesths familie. Det er slut nu

Der er ifølge livsstilsekspert en helt særlig grund til, at mange danskere køber ind meget ofte.

I journalist og podcastvært Sandie Wesths familie har de for nylig taget en beslutning om kun at købe ind én gang om ugen. (Foto: © Christina Jensen)

Er du én af dem, der sætter dig ned søndag formiddag, laver indkøbsliste og madplan for så at gå ud og handle stort ind til den kommende uge?

Eller er du måske snarere én af dem, der hver eftermiddag klokken 17.30 står i en propfyldt Netto og river dig i håret over, at du ikke lige har fået planlagt aftensmaden i lidt bedre tid?

I lang tid tilhørte journalist og podcastvært Sandie Westh og hendes mand den sidste kategori.

Faktisk lige indtil det øjeblik, hun fandt ud af, at hun skulle medvirke i podcasten 'Du kender typen' og i den forbindelse skulle udlevere sine kontoudskrifter for de seneste tre måneder.

For kontoudskrifterne vidnede nemlig om nogle meget hyppige besøg hos supermarkederne.

Faktisk blev det til intet mindre end 143 besøg i blandt andet Føtex, Netto, Lidl, Rema, Bilka og Superbrugsen. Eller sagt på en anden måde: Indkøb i snit halvanden gang hver evig eneste dag.

- Jeg kiggede på det og tænkte, at det i grunden er fuldstændig sindssygt, siger Sandie Westh, da Anne Glad, som er vært på 'Du kender typen' præsenterer hende for tallene.

Lyt til 'Du kender typen' her:

'Det sidste skub jeg skulle bruge'

Sandie Westh erkender, at indkøbsvanerne i lang tid har plaget hende, blandt andet fordi hun ved, at man let kan spare penge, hvis man handler stort ind og til flere dage i stedet.

Men de hyppige indkøb bunder ganske enkelt i én ting:

- Vi er sindssygt dårlige til at planlægge en uge med mad hjemme hos os.

Derfor køber hendes mand ofte ind på vej hjem fra arbejde og så lige en ekstra gang om aftenen, efter han har trænet.

- Det er primært ham, der har handlet ind. Ikke for at skubbe skylden over på ham. Det er mig, der har skubbet ansvaret over på ham for dagligvarer og at finde på, hvad vi skal spise om aftenen, siger Sandie Westh.

Indkøb med småbørn i ulvetimen er sjældent en stor fornøjelse. (Foto: © Jens Christian Top/Ritzau Scanpix)

Men nu har den lille familie, som udover Sandie og hendes mand, består af deres toårige søn Walther og en hund, ændret fuldstændig på indkøbsvanerne.

- Så nu tager vi i Lidl om søndagen og handler stort ind til hele ugen.

Hører jeg, at denne her podcast har været anledning til at lave om på noget?

- Ja. Det var virkelig det sidste skub, jeg skulle bruge, da jeg lavede det der overblik over vores konto og kiggede på, hvor ekstremt meget vi har handlet. Så blev jeg rigtig træt af det, siger Sandie Westh.

Kun få danskere handler ugentligt ind

Faktisk er det ikke særlig mange danskere, der - nu ligesom Sandie Westh - køber ind kun en enkelt gang om ugen.

Det er nemlig kun 11 procent, viser en undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har lavet for Sydbank. Og spørger man livsstilsekspert Anne Glad, der også har skrevet bogen 'Danskernes mad', er der især én grund til, at mange danskere køber ind rigtig ofte.

- Der er simpelthen alt for mange supermarkeder, og vi har dem alle sammen tæt på os. Selv ude på landet og i de mindre byer. Det har den konsekvens, at vi lige går ned og køber det, vi mangler, siger hun.

Det kan ifølge Anne Glad være problematisk, fordi det fører til madspild, når vi køber noget, vi reelt ikke har brug for - hvilket især kan ske, når man står småsulten i supermarkedet sent om eftermiddagen og køber ind til aftensmad.

Nogle af dem, der er bedst til at købe stort ind til hele ugen er ifølge Anne Glad børnefamilierne.

- De har ikke tid til at rende i supermarkederne hele tiden, og at stå i et supermarked med et træt barn er bare et mareridt, siger Anne Glad.

Den modsatte type forbruger, altså dem der ofte handler ind, er især de unge, fortæller hun.

- Selvom de har stærke holdninger til madspild, er de nogle af dem, der laver mest af det. De ender med ikke at have tid til at spise det, de har købt ind, fordi de ikke er hjemme og ikke ved, hvad de skal de næste par dage. Hvorimod der sjældent er de store overraskelser i en børnefamilie.