Danskerne er røget med på bølgen. Lige nu taler hele verden om irsk band

Fontaines D.C. er et af de mest spændende rocknavne at følge i øjeblikket, mener P6 Beat-vært.

Roskilde Festival har allerede offentliggjort Fontaines D.C. på plakaten til næste sommer. (Foto: © Theo Cottle, PR)

De har lige spillet en udsolgt koncert i K.B. Hallen, udgivet ét af årets mest anmelderroste albummer og fået to Grammy-nomineringer.

Det irske band Fontaines D.C. oplever en ekstrem hype i øjeblikket.

Faktisk kører det så godt for postpunk-bandet, at anmelderne er begyndt at tro på, at "rocken kan genvinde noget af det terræn, som genren i nyere tid har mistet til blandt andet hiphop og pop," lød det i Soundvenues firestjernede koncertanmeldelse.

Eller som Politikens anmelder formulerede det:

- At rocken stadig kan fylde haller og flyde ud i nye ekstatiske former, var det irske band Fontaines D.C. et godt eksempel på lørdag aften i K.B. Hallen.

Roskilde Festival har allerede offentliggjort Fontaines D.C. på plakaten til næste sommer, og det danske publikum vil se dem på en af festivalens store scener, mener Robert Haugsted, der er vært på P6 Beat:

- Vi så det med britiske Idles i foråret, hvor der også var udsolgt i K.B. Hallen, og vi ser det igen med Fontaines D.C. nu – danskerne er med på den her bølge af ny rockmusik. Så spørgsmålet er snarere, om Roskilde Festival kan tillade sig at spise dem af med mindre end et absolut headlinerspot i programmet, når de vender tilbage til sommer, siger han.

Ifølge Robert Haugsted er hypen beretttiget:

- Rent musikalsk er Fontaines D.C. enormt dragende, fordi de formår at sætte minderne i gang om dit gamle yndlingsrockband samtidig med, du føler, at du er vidne til noget, der kun kan opstå lige nu, og som kommer til at definere fremtiden indenfor den her genre af musik, siger han.

Grian Chatten og resten af Fontaines D.C. gæstede både Roskilde Festival i 2019 og 2022. Til sommer pryder de igen festivalplakaten. (Foto: © Peter Troest/Gonzales Photo, (c) Ritzau Scanpix)

Bliver kaldt for 'Spice Boys' med deres nye stil

Fontaines D.C. er nemlig et band i konstant bevægelse, fortæller Robert Haugsted:

- De fleste fans forelskede sig i deres ungdommelige, buldrende moshpit-rock, men de er så meget mere end det. Albummet 'Romance' fra i år viser et band, som er knaldhamrende ligeglade med genredefinitioner og idéen om, hvordan rock bør lyde. Det ene øjeblik er det tungt og beskidt, det næste øjeblik er det svævende og storladent og til sidst så giver dig sgu også lige soundtracket til din næste sommerflirt.

'Romance' er bandets fjerde album. Op til udgivelsen skiftede Fontaines D.C. pludselig ham i pressebilleder og gik i total 90'er-mode med neongrønne farver, store støvler og spike-frisurer. Et meget bevidst valg, fremhæver Robert Haugsted.

- Fontaines D.C. er gode til at skabe en fortælling og et univers omkring dem selv. Det er jo ikke tilfældigt, at de frem mod den nye plade introducerede et helt nyt visuelt udtryk, som direkte har fået folk til at kalde dem 'Spice Boys' – de ville signalere, at der var et skifte på vej fra dem. De taler ind i den hype, der er omkring dem, og det forstærker den kun.

Bandet var da også nervøse for, hvordan publikum ville tage imod deres nye udtryk og lyd, fortæller bassist Conor Deegan III i et interview med 'Morgenbeatet' på P6:

- Vi vidste ikke, hvordan det ville blive modtaget af folk. Man bliver ligesom en bestemt slags band, folk forventer noget af én, det er den slags musik, de vil lytte til, når de er i fitnesscentret eller lignende, og hvis du ændrer det, bliver de skuffede. Og jeg tror, det er en helt naturlig følelse at have som lytter.

- Men for os ved vi også, at vi skal føre vores kunst et andet sted hen, ellers vil den dø eller stagnere.

En stillingtagen til verden

Også tekstmæssigt har Fontaines D.C. taget et nyt skridt fra det meget politiske til det personlige, fremhæver Robert Haugsted:

- Når forsanger Grian Chatten var sur, så var han sur over gentrificering af Dublin. Når han var forelsket, var det i idéen om det rigtige Irland. Der er et andet selvgranskende og personligt perspektiv i det nu, som jeg synes viser et andet mod og en større ærlighed.

- Fontaines D.C. er blot endnu et eksempel på, at rockmusikken har sin evige berettigelse i verden. Og samtidig også et godt eksempel på, at det ikke nødvendigvis handler om rock. Det handler om rå energi, en stillingtagen til verden omkring dig såvel som i dig selv – og så ja, lidt lækker, skarptskåret guitar.

Anerkendelsen mærker Fontaines D.C. også til ved årets Grammy-uddeling, hvor man er nomineret i de to kategorier 'Året bedste rockalbum' og 'Bedste alternative præstation'.

Selvom de har været nomineret før, er det stadig lidt mærkeligt for dem, fortæller bassist Conor Deegan III:

- Jeg ved ikke, om det er, fordi vi er irske og har noget i os, der gør, at vi ikke kan acceptere ros, eller måske det er en slags katolsk ting, det føles bestemt mere normalt end første gang, men stadig ikke som noget, vi kan eje.

Du kan høre hele interviewet med Fontaines D.C.-bassisten herunder: