Legede du også trommesæt med gryder og pander som barn? Det gjorde mange – og de fleste stoppede nok også igen. Men ikke Ian Brodersen.
Han har endda taget det til next level og opfundet sit eget melodiske instrument af køkkenremedier i rustfrit stål. Det tæller skåle, fade og tallerkener. Larm er det dog på ingen måder, fortæller han.
- Jeg synes, at klangen er fantastisk. Jeg flipper over selve lyden. Det er hovedrivkraften.
Projektet startede for over 20 år siden, da Ian Brodersen, der arbejder som komponist, en dag var forbi den lokale genbrugsstation. Her gjorde han sig et særligt fund blandt alverdens skrammel i et klunsetelt.
- Jeg faldt over de her stålskåle, som stod et eller andet sted, og så lød det bare fint, siger Ian Brodersen, der tilfældigt kom til at slå skålene sammen.
- Dem måtte jeg jo samle op, tilføjer han som den største selvfølgelighed.
Og han nøjedes ikke kun med de første par skåle. Igennem 20 år – og særligt inden for de seneste fem – har Ian Brodersen samlet alt, hvad han kunne finde af fade, skåle og tallerkener i rustfrit stål.
Et gigantisk instrument
P2-programmet 'Puls' har besøgt Ian Brodersen ved Slangerup i Nordsjælland, hvor der i hans lade gemmer sig det enorme og skinnende instrument.
Komponisten kalder det for en inoxfon, hvilket er en reference til påskriften "inox", som køkkenremedier i rustfrit stål ofte får på fransk.
- Nogle af dem kan man fuldstændig spejle sig i. Og det ser knald godt ud i solskin, siger han.
Instrumentet ville kunne fylde et helt klasselokale ud. Og så består det af, hold nu fast, cirka 250 fade og skåle. Der er brugt cykelslanger for at spænde dem fast.
Men hvordan lyder det så, når Ian Brodersen boltrer sig på instrumentet? Lad ham illustrere:
Ian Brodersen har inddelt fadene, skålene og tallerkenerne i ti forskellige slags familier. Hver har deres klang.
- Nogle er meget rene og kunne godt lyde lidt som et elklaver. Andre er hæse og har mange overtoner og lyder lidt kirkeklokkeagtige. Der er også nogle, som næsten har en bækkenlyd.
Stadig ikke helt hjemmevant
Instrumentet knopskyder hele tiden, så færdigt bliver det nok aldrig, forudser Ian Brodersen.
- Der er stadig nogle steder, hvor jeg godt kunne tænke mig at finde en bedre erstatning. For eksempel kunne jeg godt bruge et dybt Es i nogle af klokkerne.
- Jeg finder også hele tiden ud af nye måder at bruge dem på, og så vokser det også.
Inoxfonen har dog også sine begrænsninger. Ian Brodersen, der siden 90'erne har skabt musik til teater og film, forklarer, at han stadig ikke er helt hjemmevant i sit eget instrument.
- Den svære begrænsning er, at instrumentet er så stort. Derfor er det svært at spille hurtigt, når man skal strække armene ud i to meters brede. Og jeg er afhængig af synet stadig. Jeg håber på, at det kommer, og jeg kan spille i blinde, men det bliver aldrig som at have tangenterne i fingrene.
Det er ikke en gimmick
Men at der kan komme musik ud af inoxfonen, har Ian Brodersen allerede bevist. Han har netop udsendt et album, 'Upserver', under kunsternavnet IB og har optrådt med det ved koncerter.
- Det er en kæmpesejr. Jeg er virkelig stolt over, at det er lykkes at få det indspillet, og at det faktisk lyder megagodt.
For Ian Brodersen handler instrumentet også om at frigøre sig fra alle reglerne og traditionerne, der hersker i musikken.
- Man kan lige så godt gøre sig fri af forestillingen om, hvad der er sandt, godt og rent, og hvad der stemmer, forklarer han.
En anden drivkraft i projektet har været at spille på det, man nu en gang har til rådighed.
- Det har for mig en kæmpe skønhed at bruge noget, som bare er der.
Politiken har kaldt Ian Brodersens kreation for 'et af verdens vel nok mest underlige instrumenter'. Men den beskrivelse køber han ikke helt selv.
- For min skyld må man gerne kalde det for underligt, men det er alligevel lidt af en tilsnigelse, hvis man går ud og ser, hvad der ellers findes af virkelig underlige materialer eller mekaniske instrumenter.
- Det er ikke en gimmick eller et cirkusnummer. Det skal ikke være underligt for at være underligt. Jeg gør det, fordi jeg synes, det lyder fedt. Og fordi jeg gerne vil lave den musik, som kan foldes ud på det.
Hvis man absolut skal give det et prædikat, har Ian Brodersen et andet forslag:
- Det er jo stort. Så jeg tror godt, at vi kan sige, at det er et af verdens største instrumenter.