DR, TrygFonden og en række samarbejdspartnere er gået sammen om projektet "Alle ord tæller”. Læsning er en forudsætning for børns udvikling, men i Danmark er mange børns læselyst udfordret. Derfor er ambitionen med projektet at udvikle og afprøve nye læsemetoder, så børnene får en anden opfattelse af læsning, bliver nysgerrige og får lyst til at læse.
Projektet er støttet af TrygFonden og produceret i samarbejde med Syddansk Universitet, TrygFondens Børneforskningscenter, Center for Undervisningsmidler, Enact:Lab og Centralbibliotekerne
Hvem er samarbejdspartnerene?
Herunder kan du læse, hvem der er samarbejdspartnere, og hvordan de hjælper i projektet.
CFU Danmark
"Hele CFU (Center for Undervisningsmidler) Danmark glæder sig til at være en del af DR’s projekt, ’Alle ord tæller’, og til at bidrage med praksisnær viden om læremidler og undervisningsnære tilgange til læsning i skolen. Kompetenceudviklingsforløb for lærerne sammen med andre partnere i projektet og dialog med lærerne om læseundervisningen bliver en hjørnesten i arbejdet med det fornemme formål at højne børns fantasi og læselyst", siger formand for CFU Danmark-samarbejdet, Søren Grosen.
TrygFondens Børneforskningscenter
"Vi glæder os meget til at bringe vores viden i spil om børns tidlige udvikling af sprog og senere læsning, hvordan man bedst understøtter børnenes udvikling, samt hvordan dagtilbud og forældre kan støttes i at bruge materialer og metoder bedst muligt til gavn for børnene i dette meget spændende samarbejde", siger professor ved TrygFondens Børneforskningscenter på Aarhus universitet, Dorthe Bleses.
Professor Dorthe Bleses og professor Simon Calmar Andersen fra TrygFondens Børneforskningscenter er rådgivere på projektet, især i forhold til de yngste børn.
Centralbibliotekerne
"Bibliotekerne har en stærk tradition for at udvikle og teste nye læsemetoder og er et skatkammer af historier i både fysiske og digitale formater. Det er bibliotekernes fornemmeste opgave at åbne historierne for børn og styrke læsekulturen, men vi skal ikke gøre det alene. Ved at indgå i partnerskab om ’Alle ord tæller’ kommer vi til at løfte arbejdet med børns læsning til et hidtil uset nationalt niveau, hvor vi forener vores kompetencer med andre stærke partnere", siger programleder ved Centralbibliotekerne, Tina Bang Jakobsen, Aalborg.
Enactlab
"Den faldende læselyst hos vores børn er et stort strukturelt problem, da netop læsefærdigheder er en stærk indikator for, hvordan man socioøkonomisk klarer sig senere i livet. Og hvis man ønsker at skabe ny viden og praksis på dette område, er der ingen stærkere partner i Danmark end DR, som gennem sine medier når næsten alle børn i Danmark. Enactlabs rolle på projektet er at facilitere videns- og læringsprocesser på tværs af de involverede partere samt stå for oversættelsen af projektets løbende læring til praksis, så det kan indgå løbende i arbejdet hos DR", siger CEO Partner, Enactlab, Morten Kristensen.
SDU
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Institut for Psykologi på SDU
"Samarbejdet er en unik mulighed for, at den forskning og viden, der skabes i projektet, kan omsættes i konkrete produkter og dermed kommer ud og lever til gavn for børn og unge. Vores viden om, hvordan forskellige børn skaber mening med materialet i forskellige sammenhænge kan tages med i udviklingsprocessen og samtidig kan det praktiske samarbejde om ’Alle ord tæller’ bidrage til nye indsigter", siger lektor på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Institut for Psykologi på SDU, Mette Elmose Andersen.
Det Humanistiske Fakultet, Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber på SDU
"SDU ser et stort potentiale i samarbejdet med DR. Den viden, SDU producerer om børn og unges læring og læselyst er essentiel at få ud i DR, for den kan være med til at optimere udviklingen af de nye produkter og dermed blive til gavn for endnu flere børn. Vi får også ny viden og nye ideer gennem samarbejdet med de forskellige aktører, der er bragt sammen i udviklingen og undersøgelsen af Alle ord tæller", siger lektor på Det Humanistiske Fakultet, Institut for Sprog, Kultur, Historie og Kommunikation på SDU, Sarah Bro Trasmundi.