Tip: Fem ting, I kan lave før skolestart

Sommerferien kan føles lang, når man skal starte i skole – især hvis man har mange sommerfugle i maven. Her kan I finde et par tips til, hvad I kan lave i sommerferien op til skolestart.

Det er en stor ting at starte i skole – både for forældre og børn, og derfor kan sommerferien op til skolestart måske føles ekstra lang.

Her kan du finde fem idéer til sommerferien op til skolestart fra psykolog Inge Schoug Larsen, der i mange år har forsket i den gode overgang mellem børnehave og skole.

1

Find en balance i samtalen om skolestart

Hvis alle voksne omkring barnet spørger ind til, om det glæder sig til at starte i skole og lære nye ting, kan det have en modsat effekt på barnet.

- Det er stort at starte i skole – både for børn og forældre. Det er vigtigt at tale med sit barn om skolestarten og være nysgerrig på barnets tanker om dette. Men undlad at stille for mange spørgsmål og gøre skolestarten større end den er. Det kan give børnene nogle uhensigtsmæssige bekymringer om, at det er svært at starte i skole og måske gøre dem mere nervøse, fortæller psykolog Inge Schoug Larsen.

Derfor er det vigtigt at finde en balance i samtalen om skolestart. Se, om I kan gøre det til en naturlig del af jeres samtale derhjemme, men giv også dit barn en pause fra skolestartssnakken.

Det kan også være en idé at spørge nysgerrigt ind til, hvad barnet allerede ved om at starte i skole, så I kan tale ud fra deres udgangspunkt.

Inge Schoug Larsen tilføjer, at det er godt at stille spørgsmål, som du ved, dit barn kan svare på. På den måde får barnet en følelse af, at det allerede ved lidt om skolen og sagtens kan klare det.

2

Leg på skolens områder

Gør skolegården til jeres nye legeplads! Gå på opdagelse på skolens område og undersøg, hvor det er bedst at lege.

- Hvis dit barn allerede har besøgt skolegården med børnehaven, kan du spørge, om det vil vise rundt og fortælle om legepladserne. Det kan være at vise det bedste sted at gynge, fortælle hvad man må og ikke må, eller hvor man må spille fodbold, siger Inge Schoug Larsen.

Det kan også være en idé at invitere nogle af de nye klassekammerater og forældre med på legepladsen og bare lege. Det vigtigste er, at skolens område og legepladsen bliver trygge og kendte steder at være og lege på.

3

Læs bøger og fortæl historier

Skab magiske øjeblikke med bøger! Lav en hyggelig læsestund i løbet af dagen og besøg biblioteket. Bøger er måske allerede en stor del af dit barns hverdag, men det er altid en god ide at sætte jer ned sammen og kigge i en bog.

- Men sørg også for at lege med bøgerne og historierne i dem. Det kan også være, at I øver jer i selv at finde på historier. Det skal igen være en aktivitet for hyggens skyld og ikke fordi, at I skal øve, hvordan man går i skole, siger Inge Schoug Larsen.

Så find bøger, der får fantasien til at flyve og lav nye historier sammen. Det er som at tage på en rejse uden at forlade sofaen – og det bedste? Ingen bagage er påkrævet.

4

Tegn og lav kreative aktiviteter

Find jeres indre kunstner frem og lav sjove, kreative projekter i ferien. I kan f.eks. øve jer i at ”legeskrive” og tegne, så det bliver naturligt for dit barn at bruge en blyant i længere tid.

- En del af de børn, jeg har talt med i forbindelse med mine undersøgelser, fortæller, at det har været hårdt at starte i skolen, fordi de får ondt i hånden af at skrive. Så det kan være en god idé at lave hyggelige aktiviteter sammen, hvor barnet samtidig øver pincetgrebet, siger Inge Schoug Larsen.

På samme måde kan det også være en god idé at øve sig i at klippe med sakse, lime og generelt øve finmotorik og at fastholde koncentrationen over tid, fordi det snart bliver en del af børnenes hverdag.

Inge Schoug Larsen peger på, at det er vigtigere at have en hyggestund med barnet end at øve sig.

5

Find en lille pligt i hjemmet

Find en pligt, som dit barn skal lave sammen med andre. Det kan f.eks. være at hjælpe med at tage ud fra bordet om aftenen eller hjælpe med at gå tur med hunden.

- Det er en god idé, at dit barn får en overskuelig pligt derhjemme, så dit barn kan øve sig i, at man nogle gange skal gøre noget, selvom man ikke har lyst, men for det større fællesskabs skyld, siger Inge Schoug Larsen.

Det træner nemlig dit barn i at behovsudsætte og lærer dem, at der er ting, man ”skal” – også selvom det måske er kedeligt eller svært.

Ifølge Inge Schoug Larsen, kan det være svært for børn at starte i skole, der ikke har oplevet denne type udfordringer før. Overgangen betyder, at børnene går fra at være styret af deres egne behov til pludselig at skulle indordne sig et fællesskab, hvor voksne stiller andre krav.

Når du giver dit barn en pligt derhjemme, er det vigtigt at holde fast i, at dit barn skal hjælpe med pligten. Det skal opleve værdien i at deltage i et fælles gøremål. Men hav samtidig øje for, at det stadig er vigtigst at lade leg og barnets gradvise udvikling af kompetence fylde mest i sommerferien.