”Flyet hamrede ind i bjergvæggen med 700 kilometer i timen”

Det skaber undren i Frankrig, at flyet ikke forsøgte at søge mod fladere landområder, da det begyndte at tabe højde.

Vragdele er spredt ud over et stort område, efter en Airbus 320 i går kolliderede med en bjergvæg. (Foto: © Thomas Koehler, Scanpix)

Flere konklusioner bliver draget blandt eksperter i de franske medier, efter de første undersøgelser af ulykkesstedet i de franske alper, hvor et Germanwing-fly i går styrtede ned, er blevet undersøgt.

Det fortæller DRs journalist Bjørn Willum fra Frankrig.

- Flyet hamrede ind i bjergvæggen med 700 kilometer i timen og gik bogstaveligt talt i 1000 stumper, hvis ikke 10.000. Der er ikke noget, der ligner et fly tilbage på den bjergskråning, siger han.

De mange vragrester ligger spredt ud over et relativt lille område på få hektar, hvilket indikerer, at flyet først er gået fra hinanden, da det ramte bjergskråningen.

- Det fortæller eksperter, at flyet ikke er eksploderet i luften, for hvis det var det, havde man set større stumper og en lang hale af vragrester langs det område som flyet overfløj. Det er dog det eneste, man kan udelukke på nuværende tidspunkt, siger Bjørn Willum.

Fortsatte ruten som uforhindret

Ulykkestedet giver grund til undren over to ting i de franske medier. Det virker for mange besynderligt, at piloterne fortsatte i samme kurs, efter flyet allerede begyndte at miste højde, da man fløj ind i Frankrig.

- En typisk reaktion ville være at søge ned et sted, der var fladt, og hvor man kunne lande. Men i stedet fortsætter flyet som om ingenting var hændt ind over alperne, som naturligvis er det værste sted et skulle nødlande, fortæller Bjørn Willum.

Det ville i stedet være naturligt at afvige fra ruten, så man ikke risikerede at kollidere med andre fly i det meget trafikerede luftrum.

Intet nødsignal

En anden ting, der skaber undren, er, at piloterne ikke har nået at udsende et nødsignal på den relative lange nedstigning på otte minutter.

- Det virker underligt. Hvis det var gået stærkt over 2-3 minutter, så kan man forstå at piloterne brugte tiden på at prøve at få kontrol over flyet, men der er ikke noget, som tyder på, at de har mistet kontrollen, siger Bjørn Willum.

Efterforskning for uagtsomt manddrab

Der er ikke kommet nogen nye særlige oplysninger i løbet af natten, da området simpelthen er for farligt at arbejde i efter mørkets frembrud.

Det franske politi, Gendarmerne, har haft efterladt noget mandskab i området til at holde vagt omkring ulykkestedet, fordi den franske anklagemyndighed har åbnet en efterforskning for uagtsomt manddrab.

- Der vil snart ankomme kriminalteknikere fra Paris, der skal opsamle beviser og indsamle DNA for at identificere ligene. De vil blive set over skulderen af kolleger fra Spanien og Tyskland, fortæller Bjørn Willum.

I alt er 150 personer bekræftet omkommet i ulykken. Passagererne var af blandet europæisk nationalitet deriblandt en dansker.