Elevopgave til: Prævention: Fra afholdenhed til 'på med dutten'
Beskrivelse af opgaven:
DR har været i arkiverne og fundet tv-klip om seksuel sundhed og prævention fra 1960'erne og frem til i dag. I denne opgave skal I udforske de holdninger, normer og adfærd, der eksisteret omkring prævention gennem de seneste 60 år.
I starter med at se tv-klippene og læse artiklen: Prævention: Fra afholdenhed til på med dutten, og derefter arbejder I i grupper med følgende spørgsmål:
Arbejdsspørgsmål:
- 1
Var der noget, der overraskede jer ved klippene? Hvorfor?
- 2
I klippene fra 1960'erne er det tydeligt, at sex og prævention er pinligt, og at man helst skal vente med sex, til man er voksen og er blevet gift. Synes I, det er anderledes i 2015? Eller er der stadig normer, for hvornår man "må" have sex? Hvilke?
- 3
Hvilke præventionsformer bliver gennemgået i klippene? Hvordan bliver de omtalt - som noget godt eller dårligt? Hvem skal bruge dem?
- 4
Hvilke virkemidler bliver der brugt i de forskellige klip – eksempelvis tegninger, film, kendte mennesker og eksperter? Hvilken effekt har de på, hvordan I forstår klippets budskab?
- 5
Hvilke historiske begivenheder har påvirket den måde, vi bruger prævention på? Eksempelvis ungdomsoprøret og obligatorisk seksualundervisning i folkeskolen?
- 6
Hvilke forskellige budskaber om sex og prævention kommer frem i de forskellige klip? Hvordan ændrer budskaberne sig gennem tiden?
- 7
Hvem står bag de forskellige kampagner?
I kan afslutte opgaven med at præsentere jeres egne forslag til, hvordan man kan udforme kampagner om prævention til unge i dag for klassen.