Dekonstruktionen af perioder

Periodisering er en metode til at inddele historien, for at skabe overblik over udvikling og brud. Men hvad sker der med historiefortællingen, hvis disse periodiseringsprincipper tænkes anderledes?

  • Genstande og skriftlige kilder i denne billedserie repræsenterer væsentlige begivenheder, fænomener og udviklinger, der haft betydning for vores danmarkshistorie. Gå på opdagelse i kilderne og lad dig inspirere til at lave din egen periodisering over danmarkshistorien.
  • Industrialiseringen fra midten af 1800-tallet satte gang i den teknologiske udvikling. Hammelvognen er Danmarks første bil fra 1888, der kunne køre 10 km/t. Hammelvognen er en af de ældste biler i verden, der stadig kan køre. (© Danmarks Teknisk Museum)
  • I 1536 blev den protestantiske kristendom indført i Danmark. Men allerede i 1522 blev den første protestantiske ordning indført i Haderslev. (© Museum Sønderjylland)
  • Gulddukat fra 1660 med portræt af Frederik 3. Med Kongeloven fra 1665 blev enevælden indført i Danmark i 1660. Det betød, at al magt lå formelt ved den absolutistiske monark, den enevældige konge. (© Historie og Kunst/Københavns Museum)
  • Informations- og kommunikationsteknologien tager fart i 1980’erne. Udbredelse af bl.a. computeren, mobiltelefonen internettet gav adgang til overvældende mængder af informationer og kommunikationsmetoder. (© Nationalmuseet)
  • I 9. april 1940 blev Danmark besat og dermed inddraget i 2. verdenskrig. Frem til 1943 praktiserede Danmarks regering en aktiv samarbejdspolitik. Under oprøret i Odense i august 1943 fik den unge tyske løjtnant Wieseler tæsk af en vred folkemængde. Episoden var medvirkende til at øge de modsætninger, der til sidst fik samarbejdspolitikken til at bryde sammen. (Foto: © Ole Lund Jensen, Odense Bys Museer)
  • I 1397 blev Kalmarunionen oprettet af Margrethe 1. Hele Norden blev samlet til ét rige helt frem til 1523. Danmark var en nordisk stormagt. (© Museumskoncernen ROMU)
  • P-pillen revolutionerede kvinders liv og gav dem adgang til sikker prævention i 1966. Sammen med lov om fri abort i 1973 fik kvinder mulighed for at bestemme over egen krop. (© Kvindemuseet)
  • I 1788 blev stavnsbåndet ophævet, som en del af en række landboreformer, der fik stor betydning for landets største samfundsklasse. Bønderne havde ikke længere bopælspligt, der hvor de blev født. I 1797 blev Frihedsstøtten i København indviet. (© Historie og Kunst/Københavns Museum)
  • Harald Blåtand rejser runestenen i Jelling, hvorpå han erklærede alle danerne for kristne i år 965. Overgangen til kristendommen kan bl.a. ses i en storpolitisk sammenhæng, hvor Harald havde brug for at holde sig gode venner med det kristne Sydeuropa. (© Nationalmuseet)
  • Et demokrati med konstitutionelt monarki bliver indført i 1849, da Junigrundloven underskrives af Frederik 7. Litografi fra 1874, Hagen og Sivertsens Stentrykkeri, R. Jensen. (© Nationalmuseet)
  • Jyske Lov fra 1241. Den almindelige opfattelse er, at Jyske Lov var den første lov, der gjaldt for hele landet. Udbygningen af den danske stat i løbet af 1100-tallet gjorde lovgivningsarbejdet nødvendigt. Ved siden af den verdslige ret fungerede den kanoniske ret, dvs. kirkeloven, frem til reformationen i 1536. (© Det kongelige Bibliotek)
  • Efter 2. Verdenskrig blev Europa delt i to. I 1948 sagde Danmark 'ja tak' til Marshall-hjælpen fra USA. Pengene skulle sætte gang i udviklingen efter 2. Verdenskrig. Danmark fik 1,7 milliarder kroner til og med 1953. Denne granat var en del af den amerikanske våbenhjælp til Danmark. (© Nationalmuseet/Tøjhusmuseet)
  • Karaflen stammer fra forhandlinger under Kanslergadeforliget i 1933. Forliget fik afgørende betydning for landets økonomiske og socialpolitiske områder og bliver ofte anset som starten på udviklingen af den danske velfærdsstat. (© Arbejdermuseet)
1 / 14

Forskernes ambition er at udforske fortiden og skabe sammenhænge og forståelse af fortiden. Problemet er bare, at fortiden er forsvundet. Forskerne skal derfor (ved hjælp af kilder) danne sig et overblik over de lange linjer i historien. Ved at studere enkelte fænomener, personer og begivenheder bliver vi klogere på de enkelte dele. Ofte organiserer man også begivenheder, mønstre og systemer, og placerer dem i sidste ende i såkaldte perioder som fx vikingetid, en middelalder, renæssance. Men vel og mærke perioder der altid er opfundet i eftertiden, og som til stadighed bliver genfortolket.

De fleste perioder starter ofte ved en større og betydningsfuld begivenhed, der har haft stor betydning. Bruger man enevælden som en periodebetegnelse, starter den naturligt nok med indførelsen af enevælden i 1660. Der kan dog også være mere glidende overgange, som fx mellem vikingetiden og middelalderen, som man sjældent sætter et præcist årstal på.

Men det er ikke altid uden problemer at konstruere klare skel fra en periode til en anden. En af konsekvenserne er, at udvalgte fænomener og begivenheder får en central plads i historien. Periodiseringer er derfor aldrig objektive, men menneskeskabte konstruktioner.

I den populære historieformidling har ’den gode fortælling’ ofte en central plads. Det er ikke altid nok at dokumentere, forstå og forklare. Den fagligt tunge og metodisk orienterede historieformidling bliver udfordret af nye tendenser og krav. I kommercielle sammenhænge forventer brugerne i en vis grad underholdning for at føle sig engageret. Formidlingen af historien skal derfor være spændende og engagerende og gerne fodre modtageren med fortællinger om dramatiske begivenheder og intriger.

Tv-serien Historien om Danmark præsenterer Danmarks historie som en fortløbende historisk fortælling med brug af klassiske periodeinddelinger. Men for at lave en spændende TV-fortælling har DR valgt at lægge vægt på, at hvert afsnit skal indeholde stærke kvindelige figurer, en fortælling fra hverdagslivet og ikke mindst dyrke de centrale historiske skikkelser i en dramatisk rammesætning. Herudover søger TV-serien også nogle steder at udfordre den normale periodisering, for at skabe en mere dramatisk fortælling – nu skal du gøre det samme.

Til eleverne:

Læs denne artikel Dekonstruktionen af perioder grundigt.

Undersøg genstandsbillederne i billedserien foroven.

Se følgende klip fra Historien om Danmark:

Elevspørgsmål:

  • Diskuter hvad det vil sige at periodisere historien, og hvorfor vi gør det?

  • Hvordan periodiserer Historien om Danmark danmarkshistorien og hvorfor? Sammenlign den med en anden periodisering af danmarkshistorien fra en undervisningsbog eller på nettet.

  • Nu er det jeres tur. I skal nu lave jeres egen periodisering over danmarkshistorien. Anvend jeres viden fra spørgsmål 2, se tv-klippene fra tv-serien og lad dig inspirere i kildesamlingens 12 billeder. Kilderne repræsenterer enkelte fænomener og begivenheder, der har haft betydning for udviklingen af Danmarks historie.

Supplerende links:

Valg/fravalg

Forskellige periodiseringer