ULTRA NYT

ULTRA NYT's vigtigste brandmarkører

ULTRA NYT's brandmarkører kommer til udtryk gennem en række forskellige elementer som farver, font og hvid understregning. Den visuelle stil anvender et collage-greb som blander foto, gradienter og farver, hvilket giver en rød tråd til ULTRA's hovedbrand.

Den visuelle stil er legende og let at anvende i forbindelse med nyhedsformidling, da den giver mange visuelle muligheder bl.a. i form af infografik.

Logo

Program logo

Dette er Ultra Nyt's primære logo og bruges bl.a. på plakater, covers, thumbnails osv. Her vist med alpha.

SoMe logo

Dette logo skal bruges på SoMe opslag og profilbilleder (der ligger en særlig udgave af logoet til profilbilleder i designpakken).

APP Ikon

Dette ikon bruges til app-ikon på Ultra Nyt+ appen.

Farver

Brandfarvepallette

Kan benyttes til alle formål i forbindelse med Ultra Nyt.

Label tekstfarver

Benyttes til label tekster.

Funktionsfarver

Bruges kun i særtilfælde hvor brandpaletten ikke fungerer, f.eks. til flag, politiske optegninger, illustrationer o.lign. hvor specifikke farver er nødvendige for forståelsen af historien.

Tekstprincipper

Skrifttype

DR Publik er installeret på alle PC'er i DR. Arbejder du på MAC kan skrifttypen tilgås via DR_Design-serveren her:

smb://net.dr.dk/nle/950_ISILONX/DR_MASTERDESIGN/DR_DESIGN/DR_Basis/ 13_DR_Koncerntypografi

Arbejder du eksternt, kan skrifttypen rekvireres ved at skrive til designmanager@dr.dk

Fremmede typografier

Eksempler på typografier der kan bruges til at fremhæve en pointe.

Gradienter

Kan benyttes som silhuetter på footage, illustration og i baggrunde. Gradienterne består af farver fra brandfarvepaletten. Der skal altid vælges minimum 3 farver og gradienten må ikke være lineær.

Understregning

Understregningens tætte beskæring giver visuel karakter og skal altid udformes på følgende måde:

Linjeafstanden og understregningens højde er ens. Hvis understregningen er 100 px er font størrelsen ved versaler 120 pt og ved minuskler 95 pt. Understregningens højre og venstre margin (A) er den samme som bredden på stammen i den valgte font vægt (B) målt fra midten (C).

Der skal muligvis tages højde for optiske justeringer.

Tekster på Ultra Nyt

Overskrifter på indslag og grafikker

Overskrifter skrives enten i samme størrelse eller i 100% og 50 % som vist i eksemplet. Der kan veksles mellem Italic Bold og Italic, for at gøre skriftbillederne mere dynamiske og genkendelige. Teksternes farve vælges fra brandpaletten.

Lange tekster

Lange tekster skrives altid i samme størrelse, som vist i eksemplet. Italic Bold kan bruges til at fremhæve bestemte ord. Dette for at gøre skriftbillederne mere dynamiske og genkendelige.

Subter

Navne skrives med DR Public Bold Italic, 95 pt. linieafstand 85 pt. Titel, alder etc. skrives med DR Public Italic, 47 pt. og forholder sig til de generelle principper for understregning. Farven på understregningen, er som udgangspunkt Ultras primære turkis. Men den kan skifte farve, hvis det giver mening f.eks. i temaer.

Tekster på Ultra Nyt, Instagram og app labels

Labels

Ultra Nyt’s labelsystem dækker et hvert tænkeligt behov for at markere og pege på, samt på instagram opslag. Labels anvender DR’s generelle principper for understregning.

Primære labels

Altid versaler. DR Publik Bold Italic. Tekst skrives i Ultra turkis eller sort, på en hvid kasse. DR Publik Bold Italic må gerne kombineres med DR Publik Italic.

Sekundære labels

DR Publik Bold Italic. Altid versaler. Teksten skrives med hvid, på en farvet kasse. Kassernes farver kommer fra Ultra Nyt brandfarvepaletten. Der kan desuden vælges sort. For at sikre læsbarhed, anbefales det at vælge de kulørstærke farver.

Don’ts

Labels må ikke roteres, eller skaleres perspektivisk. Med undtagelse af app’en - hvor stickers og labels er roteret.

Tekster på Instagram

Instagram tekster

Tekster er altid understreget og forholder sig til DR’s generelle retningslinier for understregning. Typografierne er DR Publik Italic og DR Publik Italic Bold. Italic Bold kan bruges til at fremhæve betemte ord og hjælper til, at gøre skriftbillederne mere dynamiske og genkendelige.

Visuel stil

Ultra Nyt’s visuelle stil anvender et collage-greb som blander foto, gradients og farver fra brandfarve-skalaen.

Infografik

Thumbnails

Instagram

Stillbilled-skabelonen indeholder Ultras Nyts logo, understregning og baggrundsfarver. Skabelonenbruges i Photoshop.

ULTRA NYT +

Her ses eksempler på det visuelle udtryk i appen. Her bruges gradienter mere selektivt og tekstkasserne er Ultra primær turkis med hvid skrift.

SoMe

SoMe-pakken indeholder forskellige elementer til brug på indhold til SoMe. Se følgende eksempler som Stillbillede-skabelon, lukker, skiller osv.

Swipe

Lukker

Call to action lukker - DRTV

Skiller

Sådan bruges det

Program, app og instagram.

De viste eksempler er tænkte og vil blive opdateret løbende, som de bliver realiserede.