Titelsangen 'Forgiveness'
Hør
musikken
’Forgiveness’
I
I’m a roamer in time
I travel alone
Throughout an endless journey
Home
Where is my home
Fragments of a love life
I won’t surrender
When the spirits are calling my name
Then I will have passed all the sorrow and pain
And I’ll go to heaven with you
I’ll lay down my head on your pillow and ask
for forgiveness
Sådan lyder teksten til Ørnens titelmelodi.
Musikken er komponeret af Jacob Groth, mens teksten
er skrevet af Misen, som også synger nummeret.
Tekst og musik er blevet til en smuk helhed, som åbenbart
er gået rent ind hos mange af Ørnens
seere. Efter premieren er kommentarerne væltet
ind på hjemmesiden, hvor seerne har rost musikken
og spurgt om, hvem der er sangens kunstneriske ophav.
”Musikken i film og tv-serier skal formidle
stemningen og forberede folk til rejsen ind i fortællingen.
På tv er det en sværere opgave end på
film, for på tv skal man fange folk på
ét minut. Mu-sikken skal være med til
at lokke folk ind i historien, ellers zapper de bare
væk”, fortæller Jacob Groth om sit
arbejdsfelt.
Og han er en mand, der ved hvad han taler om. Jacob
Groth kan nærmest betegnes som huskomponist
på DRs tv-serier. Han har nemlig stået
for musikken til Taxa, Rejseholdet, Krøniken
og nu Ørnen. Ved siden af dette arbejde laver
Jacob Groth bl.a. filmmusik.
Sangerinden med den klare vokal er Misen, og hun
har tidligere udgivet det anmelderroste album ’Walk
up wind’. ’Forgiveness’ er det eneste
nummer i Ørnen, der har tekst, men Misen laver
kor på de instrumentale numre, og det er ikke
utænkeligt, at der kommer flere sange til i
serien løb.
Jacob Groth begyndte at tænke på titelmelodien,
lige så snart han fik opgaven med at komponere
musikken til Ørnen.
”Titelmelodien er den vigtigste del at musikken.
Min forestilling om den var, at den skulle komme inde
fra tv’ets dyb og komme ud mod publikum. Jeg
var ikke direkte inspireret af noget bestemt, men
man er jo et produkt af det, man hører. Seriens
konceptuerende instruktør og fotograf havde
været på Island og filme, og jeg blev
meget inspireret af de helikopter-billeder, de havde
med hjem. Jeg tænkte på Norden, højland
og et sted, hvor der var højt til loftet. Det
skulle være en melodi, der var sfærisk
og mytisk, som kunne kalde på magien. Samtidig
skulle den være langtidsholdbar og ikke en popsang”,
forklarer Jacob Groth.
Først var melodien egentlig tænkt i en
instrumental version, men seriens forfattere ville
gerne have, at der kom ord på. Derfor skrev
Jacob Groth seriens nøgletemaer ned og gav
dem til Misen. Med hendes tekst blev historiens lag
om Hallgrimms skæbne lagt ind i intromusikken,
der spilles hen over helikopterbilleder af Island
og snapshots fra Hallgrims liv.
Arbejdet som komponist på en tv-serie er ret
omfattende. Jacob Groth har arbejdet på Ørnens
musik i 1 ½ år og komponeret næsten
80 numre til serien - og flere kommer til.
”Det er nødvendigt at lave et bibliotek
med mange numre, for der skal både være
variationsmuligheder i den lange serie og være
forskellige typer musik, der kan afspejle glæde,
sorg, suspence, osv. Der bliver brugt rigtig meget
underlægningsmusik i Ørnen, for der er
stort set hele tiden musik under handlingen. Det meste
af den skal man ikke lægge mærke til,
for den skal blot tale til seerens underbevidsthed
og medvirke til at understrege stemningen”.
Generelt er musikken i Ørnen meget kraftfuld
og rytmisk. Der bliver brugt meget slagtøj,
trommer, pauker osv. De bliver kombineret i store
arrangementer med kor og strygere og blæsere.
Ud over at komponere er Jacob Groth også med
til at designe lydsiden af et afsnit. Det vil sige,
at han sidder sammen med lydteknikere og instruktør
og redigerer musikken på plads, så den
fungerer i fortællingen og lyder helt rigtigt.
|