Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 







 

Titelsangen 'Forgiveness' Hør musikken

’Forgiveness’
I
I’m a roamer in time
I travel alone
Throughout an endless journey

Home
Where is my home
Fragments of a love life
I won’t surrender

When the spirits are calling my name
Then I will have passed all the sorrow and pain
And I’ll go to heaven with you
I’ll lay down my head on your pillow and ask for forgiveness

Sådan lyder teksten til Ørnens titelmelodi. Musikken er komponeret af Jacob Groth, mens teksten er skrevet af Misen, som også synger nummeret. Tekst og musik er blevet til en smuk helhed, som åbenbart er gået rent ind hos mange af Ørnens seere. Efter premieren er kommentarerne væltet ind på hjemmesiden, hvor seerne har rost musikken og spurgt om, hvem der er sangens kunstneriske ophav.

”Musikken i film og tv-serier skal formidle stemningen og forberede folk til rejsen ind i fortællingen. På tv er det en sværere opgave end på film, for på tv skal man fange folk på ét minut. Mu-sikken skal være med til at lokke folk ind i historien, ellers zapper de bare væk”, fortæller Jacob Groth om sit arbejdsfelt.

Og han er en mand, der ved hvad han taler om. Jacob Groth kan nærmest betegnes som huskomponist på DRs tv-serier. Han har nemlig stået for musikken til Taxa, Rejseholdet, Krøniken og nu Ørnen. Ved siden af dette arbejde laver Jacob Groth bl.a. filmmusik.

Sangerinden med den klare vokal er Misen, og hun har tidligere udgivet det anmelderroste album ’Walk up wind’. ’Forgiveness’ er det eneste nummer i Ørnen, der har tekst, men Misen laver kor på de instrumentale numre, og det er ikke utænkeligt, at der kommer flere sange til i serien løb.

Jacob Groth begyndte at tænke på titelmelodien, lige så snart han fik opgaven med at komponere musikken til Ørnen.

”Titelmelodien er den vigtigste del at musikken. Min forestilling om den var, at den skulle komme inde fra tv’ets dyb og komme ud mod publikum. Jeg var ikke direkte inspireret af noget bestemt, men man er jo et produkt af det, man hører. Seriens konceptuerende instruktør og fotograf havde været på Island og filme, og jeg blev meget inspireret af de helikopter-billeder, de havde med hjem. Jeg tænkte på Norden, højland og et sted, hvor der var højt til loftet. Det skulle være en melodi, der var sfærisk og mytisk, som kunne kalde på magien. Samtidig skulle den være langtidsholdbar og ikke en popsang”, forklarer Jacob Groth.

Først var melodien egentlig tænkt i en instrumental version, men seriens forfattere ville gerne have, at der kom ord på. Derfor skrev Jacob Groth seriens nøgletemaer ned og gav dem til Misen. Med hendes tekst blev historiens lag om Hallgrimms skæbne lagt ind i intromusikken, der spilles hen over helikopterbilleder af Island og snapshots fra Hallgrims liv.

Arbejdet som komponist på en tv-serie er ret omfattende. Jacob Groth har arbejdet på Ørnens musik i 1 ½ år og komponeret næsten 80 numre til serien - og flere kommer til.

”Det er nødvendigt at lave et bibliotek med mange numre, for der skal både være variationsmuligheder i den lange serie og være forskellige typer musik, der kan afspejle glæde, sorg, suspence, osv. Der bliver brugt rigtig meget underlægningsmusik i Ørnen, for der er stort set hele tiden musik under handlingen. Det meste af den skal man ikke lægge mærke til, for den skal blot tale til seerens underbevidsthed og medvirke til at understrege stemningen”.

Generelt er musikken i Ørnen meget kraftfuld og rytmisk. Der bliver brugt meget slagtøj, trommer, pauker osv. De bliver kombineret i store arrangementer med kor og strygere og blæsere.

Ud over at komponere er Jacob Groth også med til at designe lydsiden af et afsnit. Det vil sige, at han sidder sammen med lydteknikere og instruktør og redigerer musikken på plads, så den fungerer i fortællingen og lyder helt rigtigt.