Ny service til reklamehadere skal redde det gode netindhold

Nu kan man snart betale for at slippe for reklamer - og samtidig støtte de medier, der laver det fede indhold på nettet.

Ny service vil bygge bro mellem folk, der vil undgå reklamer og medier, der har svært ved at finansiere det gode indhold. (© Skærmbillede fra AdBlocks YouTube-video)

Kampen om reklamer på nettet er både hård og bitter.

På den ene side står brugere, der er trætte af overflødig støj og af, at enhver bevægelse de foretager på internettet, systematisk bliver indsamlet og solgt til højestbydende.

På den anden side står medier, der har svært ved at få forretningen til at løbe rundt, i takt med at flere og flere brugere benytter de ganske gratis - og særdeles effektive - reklameblokkere, der efterhånden findes i hobetal.

Men snart kan der måske findes en middelvej, der både tilgodeser brugeroplevelsen, privatlivet og dem der skaber al det fede netindhold.

Ny service skal bygge bro

Firmaet Optimal lancerer nemlig i løbet af et par uger det, der måske bedst kan beskrives som netindholdets svar på musikstreaming-tjenester.

For 6 dollars (40 kroner) om måneden, køber du dig fri for reklamer og for at blive tracket. 70 procent af indtægterne bliver så sendt videre til de medier, du besøger.

Pengene bliver fordelt efter to forskellige parametre. Det ene er - ligesom med musikstreaming - baseret på hvilke medier, der har flest besøg. Men fordelingsnøglen kan også påvirkes direkte af brugerne, der kan stemme (upvote) særlige medier, de synes godt om.

Alle brugere kan se en detaljeret oversigt over, hvilke medier deres penge går til.

Reklamer er ikke totalt bandlyst

Reklamer vil dog ikke nødvendigvis være helt bandlyst.

Brugerne kan selv vælge reklamer til på sider de besøger, som de mener viser dem relevante reklamer - information de i øvrigt kan dele med andre brugere.

Det sker blandt andet i håb om, at flere af de medier, der i dag spammer og tracker deres brugere, vil ændre adfærd.

Stifter kommer fra reklamebranchen

Optimals stifter og direktør, Rob Leathern, har selv en lang baggrund indenfor reklame og analyse af brugerdata, inden han nu har kastet sig over at løse "det rod som onlinereklamer er blevet".

Han har igennem det seneste stykke tid skrevet en række indlæg på bloggingplatformen Medium, hvor han blandt andet som her og i videoen nedenfor, påviser, hvordan der foregår vilde ting i baggrunden, mens man læser artikler på nettet.

Et enkelt besøg på Forbes hjemmeside viste, at hans data blev sendt videre til 197 forskellige domæner, og i alt overførte 18,3 megabyte data.

https://www.youtube.com/watch?v=3ZYYZH1PzvU

Betaudgave på trapperne

Optimal lancerer i første omgang i en betaversion, for udvalgte brugere, men alle kan skrive sig op.

Dog er der ingen kære mor med hensyn til betaling, for dem der deltager i betaprogrammet. Det koster 6 dollars at være med fra start.

I første hug kommer Optimal kun til iPhone, men det er planen, at servicen skal være tilgængelig på alle platforme.

Flere uklarheder

Der er dog stadig et par store uklarheder omkring servicen, som Optimal indtil videre ikke har løftet sløret for.

De har endnu ikke oplyst, hvilke medier, der har meldt sig til at være med i servicen. Den indbyggede reklameblokering vil dog angiveligt også virke på sider, der ikke er med.

Det er også uklart, hvilke - og hvor mange - data Optimal selv indsamler i processen, og hvad de bruger disse data til.

Sidst men ikke mindst, nævner Optimal, at der kommer en gratisversion på et senere tidspunkt - men ingenting om hvornår eller hvordan, det skal virke.