Jagten på flere penge i kassen går nu for alvor ind hos det sociale medie Twitter, der nu vil begynde at høste data om, hvilke andre apps, du har installeret på din telefon eller tablet. Det er data, der skal benyttes til at give dig målrettede reklamer, der skal skabe nye indtægter til selskabet.
Der er ikke tale om indsamling af data inde fra dine apps, blot titlerne på de apps, der er installeret på din telefon.
Uanset om Twitters brugere har lyst til dele disse data med Twitter eller ej, bliver alle brugere automatisk rullet ind i den nye praksis. Man skal således aktivt vælge den fra.
Denne praksis, hvor nye funktioner gøres til fravalg, snarere end tilvalg for brugerne, har ellers været et klassisk kritikpunkt mod konkurrenten Facebook, men Twitter har tilsyneladende valgt samme strategi. Tjenesten lover dog, at den grundigt vil forklare brugerne, hvordan det slås fra.
Jager indtjening
Vælger man at tillade dataindsamlingen, vil Twitter bruge de mange data til at tilføje ting til ens timeline, foreslå nye folk at følge - og så til at vise flere personaliserede reklamer.
Twitter har ellers traditionelt haft ry for at være mere orienteret mod brugernes ret til privatliv, og derfor har den nye praksis vakt protester blandt flere brugere. Twitter-appen er dog givetvis langt fra den mest dataindsamlende app på en almindelig smartphone, hvor tjenester som eksempelvis Facebooks Messenger eller Ubers taxi-app har vist sig at stikke snablen dybt ned i data, folk ellers betragter som private, fx. SMS-beskeder, opkaldslister eller billeder.
Twitter gik på børsen i efteråret 2013 med et børsprospekt der viste, at tjenesten aldrig har givet overskud. Siden er det gået den rigtige vej for Twitter, der dog fortsat jager indtjeningsmuligheder i hastigt tempo, herunder altså blandt andet indtjening fra reklamer, baseret på at kigge brugernes apps.