Tesla vil dele strøm med konkurrenterne

Manden bag den stadigt mere populære elbil åbner nu op for at dele ud af sin opladerteknologi.

Teslas Model S (© Tesla Motors)

Mens det ellers er kutyme i bilbranchen at holde kortene tættest muligt til kroppen, når der skal udvikles nyt, viser manden bag elbilmærket Tesla nok engang, at han ikke er, som bilproducentstopchefer er flest.

Elon Musk, der, inden han kastede sig ud i at producere en funky elbil, har haft de afgørende fingre med i udviklingen af betalingstjenesten PayPal og det privatejede rumtransportfirma SpaceX, meddeler nu, at han er klar til at dele ud af designet til sin ladestanderteknologi Superchargers, så andre elbilproducenter kan designe deres køretøjer til også at fungere på dem.

Eneste elbil med eget opladersystem

Teslas Superchargerteknologi giver ejere af Tesla S-modellen en mulighed for hurtigt og gratis at oplade og skifte batterier i bilen. Den amerikanske virksomhed er i øjeblikket den eneste elbilproducent i verden, der har udviklet sin egen laderteknologi.

I forbindelse med en lancering af den højrestyrede Tesla S i Storbritannien, forklarede Musk søndag sig således overfor BBC:

- Det er ikke hensigten med Superchargernetværket at skabe en walled garden (et lukket system, red). Er andre producenter interesserede i at benytte dem, er det et ønske, vi er glade for at imødekomme, sagde Musk.

Konkurrenter skal acceptere Teslas forretningsmodel

Han understreger, at eventuelt interesserede elbilproducenter skal acceptere en effekt på minimum 135 kW, samtidig med at de underlægger sig firmaets forretningsmodel.

En forretningsmodel, hvor alle opladningsomkostninger er indeholdt i selve bilens pris, og den derefter er gratis at lade op i hele bilens levetid.

I øjeblikket findes der to danske Supercharger ladestationer i Danmark. Det udgør en del af netværket på i alt 20 europæiske stationer, der strækker sig fra Norge og ned gennem Europa til Italien.