Hollandsk cykelsti er lavet af solpaneler

Fremtidens veje kan måske blive en vigtig del af den vedvarende energiforsyning. 70 meter test-sti ved Amsterdam undersøger konceptet med indbyggede solpaneler.

Solcelle-stien er foreløbig kun 70 meter lang, men firmaet bag drømmer om at udskifte det meste af vejnettet. (© SolaRoads)

Forleden åbnede i Holland en cirka 70 meter lang cykelsti, der er lavet af solceller, indbygget i elementer af glas og beton.

Stien, der er firmaet SolaRoads første offentlige test-strækning, vil ifølge beregninger kunne levere strøm nok til 2-3 familiehuse.

El til både byer og biler

I første omgang vil den strøm cykelstien genererer blive sendt ud i det nationale elnet, men det er visionen, at strømmen også skal bruges til trafiklys og skiltning ved vejene, og ikke mindst til de elbiler som SolaRoads håber der kommer mange flere af i fremtiden.

70 meter er ikke meget, men planen er efterhånden at udskifte eksisterende stier og veje med solcellepaneler og på den måde give den vedvarende energi et stort boost.

Solcellerne i cykelstien genererer ganske vist cirka 30% mindre strøm end solpaneler fx på hustage, som kan vinkles bedre i forhold til lyset.

Men det samlede vejareal i Holland er så meget større end det tilgængelige tagareal, at veje med indbyggede solpaneler på den længere bane vil kunne skabe større energimængder, skriver SolaRoad.

Man kan sagtens cykle på solpanelerne

Firmaet forklarer også på deres site, at de har brugt meget tid på at udvikle en glasoverflade på cykelstien, som ikke er glattere end normale materialer, og at de naturligvis håber at de nye stier er lige så holdbare som de nuværende asfaltstier.

Det er noget af det, som teststrækningen i den lille by Krommenie udenfor Amsterdam skal vise.

For det er stadig i udviklingsfasen, understreger SolaRoads. Derfor er de også tilbageholdende med at anslå de nødvendige omkostninger, hvis lange vejstrækninger skal udskiftes med solpaneler.

De gætter dog forsigtigt på, at investeringen i vej-solpaneler vil kunne tjene sig hjem på 15-20 år, afhængig af udbredelsen og hvor stærkt det kan gå med at udvikle nye, bedre og billigere paneler.

Næste version af sol-vejene får måske indbygget lys

SolaRoads er i øvrigt ikke de eneste der arbejder med denne idé.

I sommer var der meget opmærksomhed om det spektakulære, men måske også lidt mere spekulative, projekt Solar Roadways, der udover solpaneler også har indbyggede LED-pærer.

Ideen er her ikke bare at skabe strøm, men også at kunne vise fleksible vejmarkeringer, advarsler og anden information, direkte på vejoverfladen.