Hver gang vi går på nettet, bruger datatjenesternes servere store mængder af strøm, og det kan være en tung belastning for klimaet.
Hvis du ser film på Netflix er dit klik ’sort’, mens dit klik på Facebook er ’grønt’.
Det fortæller miljøorganisationen Greenpeace i en ny rapport - “Clicking Clean: Who is Winning the Race to Build a Green Internet?”, der rangordner op imod 70 internationale it-virksomheders klimabelastning.
Rangordner ud fra brændsler og åbenhed
Rapporten opdeler virksomhederne i kategorier som apps, sociale medier og streamingtjenester med mere.
Greenpeace tildeler derefter virksomhederne karakterer fra A til F, hvor A er bedst, inden for ni forskellige parametre.
Det er blandt andet, hvor meget af strømmen til it-virksomheders datacentre, der dækkes af vedvarende energi, naturgas, kul og atomkraft, samt hvor åbne virksomhederne er i forhold til oplysninger om deres energiforbrug.
I forbindelse med rangordenen bruger Greenpeace tilgængelig offentlig information fra virksomhederne, ligesom organisationen har indsamlet specifik information hos de enkelte virksomheder, interessenter, regnskaber osv. Se faktaboksen nederst i artiklen.
A til Apple og D til Netflix
I rapporten ligger Apple, Google og Facebook i top med A, blandt andet fordi de dækker en stor del af deres strømforbrug ved hjælp af sol- og vindenergi.
Derimod får Netflix, verdens største streamingsite af tv-serier og film, kun et D. Forklaringen er, at Netflix benytter Amazon Web Service, der hovedsageligt dækker sit strømforbrug gennem fossile brændsler (30% kul, 24% naturgas og 26% atomkraft).
Kun 17% af strømmen kommer fra vedvarende energi. Til sammenligning bruger Apple, Facebook og Google henholdsvis 83%, 67% og 56 % vedvarende energi.
Greenpeace: Netflix bør tage ansvar for energi
Videostreaming stod i 2015 for 63% af verdens samlede nettrafik, og alene i Nordamerika gik 33 % af videostreamingen via Netflix.
Derfor opfordrer Greenpeace Netflix til at gå væk fra fossile brændsler som kul, siger Tarjei Haaland, klima- og energimedarbejder hos Greenpeace:
- Netflix skylder de mange millioner filmelskere og ikke mindst klimaet at komme på banen og forpligte sig til 100 procent vedvarende energi. Videostreaming vokser massivt, og det skaber et stærkt pres på klimaet, hvis ikke selskaber som Netflix tager ansvar for klodens ve og vel og sikrer, at deres strømforbrug produceres med vind og sol fremfor kul.
I en e-mail til DR Viden skriver Netflix, at de desværre ikke har nogen kommentar til rapporten.
Disse informationer bruger Greenpeace
- •
Miljøorganisationen har spurgt de forskellige it-virksomheder om, hvor meget strøm de bruger, og hvordan den strøm, de bruger, er produceret i de forskellige elnet, som deres datacentre er placerede i.
- •
Oplysningerne kombineres og suppleres med data indsamlet fra offentlige kilder i de givne områder.
- •
Det el-miks (procentvis fordeling på forskellige energikilder), som i gennemsnit over året kommer ud af elnettet til forbrugerne - og herunder it-virksomheden - i et givet område, afhænger af, hvilke typer el (kulbaseret, naturgasbaseret, vindkraft-el eller el fra solceller), som elproducenterne sender ind på nettet.
- •
Nogle virksomheder kan producere deres egen grønne strøm uden om nettet.
- •
Greenpeace mener, at it-virksomhederne med deres stigende strømforbrug bør arbejde for, at el-mikset i de områder, hvor de har datacentre, så hurtigt som muligt skal gå mod 100 % vedvarende energi (udfasning af el produceret med fossile brændsler).
- •
Kilde: Greenpeace
Opdateret med information om indsamling af data.